Gå till innehåll

Projekt 54 liter


Plantan

Rekommenderade inlägg

Jag har en diskmaskinsanslutning på min osmos men vill ha den till min duschslang. Har testat 2 olika adaptrar 1/2" till 3/4" (trycklyftsadapter), men de gängas bara in en bit sen tar det stopp. Det sluts inte tätt till duschslangen men till osmosen går det fint.

Har ni några tips? Vart hittar jag en adapter? Biltema, Clasohlson, Kjell, Jula.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 80
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Du bör inte koppla osmosen till duschslangen om du har en termostatblandare. Öppnar du kranen litet för mycket får du risk att det rinner över varmvatten i kallvattenledningen med bakterietillväxt som följd och kanske sjuka grannar som följd förutom en skaplig räkning om fastighetsägaren upptäcker att du kopplat ihop varm och kallvatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag fyllt karet med RO vatten, blandat salt och lagt ett tunt lager sand på botten.

Väntar på en Hydor Koralia 1, så har ett litet innerfilter som cirkulation så länge. Har även skaffat ett blått lysrör.

Nästa är att kolla lite värden och sen införskaffa LS.

post-5030-14468919515833_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Idag fick jag min Hydor koralia 1. Verkar fungera fint, helt knäpptyst. Min Rio nano skummare har inte börjat skumma upp i koppen än och snacka om att den låter som ett tröskverk. Antar att den börjar skumma efter ett tag med LS, när det finns saker att skumma så att säga.

Vattenvärden 15/3-10

Salthalt: 1,023

Temp: 27

pH: 8.2

Alk: 3,0 meq/l

Nitrit: 0,05

Nitrat: 0

Amoniak: 0,25

Magnesium: 1280

Kalcium: 400

Har inte införskaffat LS än. Funderar på om jag ska ta en inkörd sten (ca 3 mån), men med en del alger (tror det även är lite grön cyano i bottensubstratet i den burken), eller om jag ska ta en helt nyinkommen LS.

Hur skulle ni göra?

Ändrat av Plantan
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Köpte LS igår (1,6kg +2,4kg), ska ha varit inkörd i ca 3 mån.

Min Hydor koralia 1 har jag haft några dagar nu, väldigt tyst. Rio nano skummaren började skumma mer direkt när LS:n kom i vattnet. Fortfarande knappt något i skummkoppen. Det kommer väl.

Ska ta lite värden idag.

post-5030-14468919560878_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du ska använda den där hydrometern så bör du inte ha den i akvariet (även om det står att det ska gå i instruktionerna). Det kommer börja växa alger på den, fastna smuts och kanske bildas kalk som allting gör att den kan visa ännu mer fel än vad den gjorde från början. Skölj noggrant rent den efter varje användning så kanske den kan visa hyffsat lika mycket fel hela tiden.

Sen bör du jämföra den med en refraktometer för att veta hur mycket den visar fel, något som du bör försöka göra regelbundet för att hålla koll på att den inte börjar driva av.

Jag hade själv en sån där när jag började, när jag väl kontrollerade den mot en refraktometer visade det sig att jag hade 1,028 fast jag trodde att jag hade 1,023.

EDIT: Slanten hann visst före.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett annat tips i all välmening, om du inte redan har gjort det, ta ur stenen, sug ur sanden, lägg i stenen igen och lägg sedan sanden efter du har lagt stenen mot botten. På det viset så slipper du riskera att grävande djur har omkull stenarna med eventuella märken, hack eller spräckta rutor till följd.

Tycker det ser bra ut för övrigt!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för tipsen! Hydrometern är nu rengjord och bortplockad. När jag la i LS:n så försökte jag gräva ner den i sanden. Men gjorde som du sa Laggeman och tog bort all sand och la i LS och sen på med sanden igen. Bara att vänta på att vattnet ska klarna nu igen. :)

Min skummare ville inte starta efter ett kort avbrott, så jag var tvungen att rengöra den. Nu vill den inte skumma riktigt, men antar att den behöver "köras in" igen.

Vart kan jag hitta en refraktometer som är prisvärd?? Antar att jag har användning för den till andra kar i framtiden också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Börjar kolla runt lite efter fraggar. Vart kan jag få tag i det? Närmsta är Göteborg eller Linköping. Finns det någonstans där man kan få det hemskickat? Eller någonstans i närheten av Jönköping.

Börjar bli riktigt kul att följa utvecklingen på LS:n. Kul med allt liv, kan ju sitta hur länge som helst och leta efter nya saker.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser ut som Neomeris, spara eller ta bort? Ser ju trevlig ut annars.

En bild från ikväll med ett blått "kvällsrör".

Neomeris brukar jag alltid ha någon enstaka i karet. Jag har aldrig upplevt att dom förökar sig nämnvärt.

Kul att fler från JKPG startar kar.

Jag har planerat att ha en träff i JKPG senare april om det finns intresse.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vattenvärden 6/4-10 (LS i sedan 22/3-10)

Salthalt: 1,024

Temp: 26

pH: 8,0

Alk: 2,4 meq/l (6,72 dKH)

Nitrit: 0,05

Nitrat: 0

Amoniak: 0,25

Magnesium: 1400

Kalcium: 470

lite vagt högt Mg samt Ca , samtidigt vagt lågt Kh , pytsar du i något medel som gör att det blir lite snett i vattenvärdena ?

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Richard: Då låter jag den vara kvar. Kul att det är en del saltintresserade i Jkpg. Bra initiativ med träff, kommer mer än gärna men måste bara kolla så jag inte jobbar.

Manne: Har ju märkt på mina tester att mitt Kh sjunker för varje vecka samt att Ca ökar, Mg oförändrat. Vad kan det bero på? Ska jag vänta och se, eller åtgärda? Har inte använt några medel.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...