Gå till innehåll

Sand från thailand!


Tobias

Rekommenderade inlägg

Ojoj=) nu har jag varit och snorklat i thailands naturreservat utanför phuket! Helt klart en upplevelse smiley4.gif

Vid ett besök på en fin strand vid namn "freedom beach" så passade jag på att plocka på mig ca sju kilo korallsand, riktigt fin äkta thailandsand smiley1.gif

Jag undrar, visst borde denna var okej att slänga ner i karet?

För övrigt så var min resa underbar och jag rekomenderar thailand för er som vill se kristallklart vatten och vad korrallreven bjuder på för en billig penning! Många helt underbart färgglada och STORA musslor, så som T. Maxima mm

MVH/tobbe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Visst är det underbart att dyka utanför Phuket! Har många oförglömliga minnen därifrån. Har även besökt korallrev i Florida, Kenya, Malaysiaoch Maldiverna. Det är otroligt att se dettaskådespel under vattenytan och en av de bästa upplevelserna i mitt liv (förutom nären2m muräna kom fram ur sin håla och öppnade munnennågra decimeter framför mig på grunt vattensmiley4.gif).

Det borde väl inte vara några problem att använda sanden om du gör rent den ordentligt.Vänta dock på svar från en mer erfaren personom du känner dig osäker.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest sharkbite

Tjena

Jag har precis kommit hem från Mexico och Cozumel det var också helt fantastiskt de har ju världens näst längsta korallrev efter Stora Barriärrevet, bra mat ,gott öl 35grader i skuggan ,28grader ivattnet och billigt ungeför halva priset mot Sverige ,jag har aldrg sett så mycket kirurger på en och samma gång.

Kan varmt rekomendera detta semesterparadis

MM

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Kan inte säga så mycket om just din sandfråga, men angående dykning i Thailand håller jag med, var nere på en 10-dagars live-aboard förra våren och åker igen nu den 25:e Mars i 3 veckor. Men jag är lite besviken på dig att du tog sand med dig hem. Jag har själv med no-touch policy och att det enda jag lämnar kvar i havet är mina bubblor från utandningsluften. Sen är det så klart upp till var och en att bestämma sina regler och gränser näst efter de regler som så klart gäller där man dyker/snorklar.

För bilder från den förra turen kan man ta en titt på min hemsida. Ca 1500 bilder blev det totalt, doch inte så många uppe i den dagbok jag la ut när jag kom hem igen. smiley17.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej det är inte tillåtet!!!smiley7.gif

Thailand ser strängt på detta!Letar precis om en annan tråd som handlar om att plocka hem saker från bla. Thailand som fanns här på forumet!

Som dykare och akvarieist borde man visa större omdömme och respekt! smiley21.gif

Hittade tyvärr inte tråden...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den regeln gäller nog inte för sand, det har ju ingen större effekt på naturen om han tog med sig 7kg sand, eller????

Tänk hur mycket korallsand som tas från naturen varje år till våra kar, då försvinner nog hans 7kg i mängden.

Mvh Michael

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror du att någon tullare skulle tro på dig om du säger att det bara är sand i sanden. Naturligtvis är det sällsynta djur eller ägg eller larver dolda i sanden. Eller så är den delen av sanden som flyter när man häller den i vattnet kn... . Ingen människa kan ju vara så dum att den bär med sig sand över halva jordklotet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror du att någon tullare skulle tro på dig om du säger att det bara är sand i sanden. Naturligtvis är det sällsynta djur eller ägg eller larver dolda i sanden. Eller så är den delen av sanden som flyter när man häller den i vattnet kn... . Ingen människa kan ju vara så dum att den bär med sig sand över halva jordklotet.

smiley37.gifsmiley29.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror du att någon tullare skulle tro på dig om du säger att det bara är sand i sanden. Naturligtvis är det sällsynta djur eller ägg eller larver dolda i sanden. Eller så är den delen av sanden som flyter när man häller den i vattnet kn... . Ingen människa kan ju vara så dum att den bär med sig sand över halva jordklotet.

Börja gilla dig grabben! smiley14.gifsmiley4.gifsmiley37.gifHa Ha!!! Om du är i närheten av min by så står kaffekannan varm!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest D-Flex

Jag hade med lätthet tagit med mig så mycket jag orkar bära om jag skulle åka dit.Det är alltid nån som hittar nått fel med 90% av inläggen.

Tycker att man ska tänka lite innan man skriver. Bara drygt att läsa när folk klankar ner på andra vissa mer än andra.

Nu får säkert jag skit för detta men det får man ju för vad man än skiver härsmiley19.gif.

Tycker att det är en riktigt bra sida med många trevliga personer som man kan få mycket hjälp av.Men på sista tiden tycker jag att alla bara har klagomål på det man skriver.

Kan vi inte vara lite mer posetiva här inne på forumet? Det blir så mycket roligare att läsa då.

Bli inte griniga nu.Men tar man åt sig så kan man väl tänka lite på detta.

MVH Danne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade med lätthet tagit med mig så mycket jag orkar bära om jag skulle åka dit.Det är alltid nån som hittar nått fel med 90% av inläggen.

Tycker att man ska tänka lite innan man skriver. Bara drygt att läsa när folk klankar ner på andra vissa mer än andra.

Nu får säkert jag skit för detta men det får man ju för vad man än skiver härsmiley19.gif.

Tycker att det är en riktigt bra sida med många trevliga personer som man kan få mycket hjälp av.Men på sista tiden tycker jag att alla bara har klagomål på det man skriver.

Kan vi inte vara lite mer posetiva här inne på forumet? Det blir så mycket roligare att läsa då.

Bli inte griniga nu.Men tar man åt sig så kan man väl tänka lite på detta.

MVH Danne

Håller med dig att det blir lite tråkig stämning. Men när folk bryter mot lagen tänker jag i alla fall inte uppmuntra det. Det är min poäng. Jag skulle själv väldigt gärna plocka hem en massa... men det gör jag inte...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest D-Flex

Jag hade med lätthet tagit med mig så mycket jag orkar bära om jag skulle åka dit.Det är alltid nån som hittar nått fel med 90% av inläggen.

Tycker att man ska tänka lite innan man skriver. Bara drygt att läsa när folk klankar ner på andra vissa mer än andra.

Nu får säkert jag skit för detta men det får man ju för vad man än skiver härsmiley19.gif.

Tycker att det är en riktigt bra sida med många trevliga personer som man kan få mycket hjälp av.Men på sista tiden tycker jag att alla bara har klagomål på det man skriver.

Kan vi inte vara lite mer posetiva här inne på forumet? Det blir så mycket roligare att läsa då.

Bli inte griniga nu.Men tar man åt sig så kan man väl tänka lite på detta.

MVH Danne

Håller med dig att det blir lite tråkig stämning. Men när folk bryter mot lagen tänker jag i alla fall inte uppmuntra det. Det är min poäng. Jag skulle själv väldigt gärna plocka hem en massa... men det gör jag inte...

Ja självklart så är det upp till var och en om man vill ta med sig nått.///Danne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja självklart så är det upp till var och en om man vill ta med sig nått.///Danne

Om man bortser från att det rent lagligt inte är upp till var och en, så finns det som jag ser det ett problem med gränsdragningen. När är det ok och harmlöst och när är det inte det.

Jag är ibland och dyker på Bonaire i karibien och där är reglerna stenhårda. Inget får tas med hem och deras resonemang är rätt intressant. Även om det ser dött ut i våra ögon (tomma snäckskal, döda koraller, sten och sand etc.) så är det möjliga bostäder eller växtplatser för de djur som finns i havet. Varje kvadratcentimeter råder det ju bokstavligen krig om på revet.

Jag säger inte att sju kilo sand är skadligt, men hur många turister ska tillåtas resonera så innan det ger effekt? De miljoner västerlänningar som årligen besöker landet kan ju inte alla ta med sig en påse var. Dels vill de förmodligen inte släpa på skiten, och dels skulle sanden vara slut efter ett tag. Frågan blir kanske vem som ska bestämma vilka turister som ska få ta lite sand och vilka som inte ska få det. Fast enklare är då att förbjuda det helt, vilket skett på många håll.

I Röda Havet är det tillåtet att ankra båtar på dykplatserna och att dyka med handskar på sig. Den skada som varje båt gör är försummbar och det slitage på revet som en dåligt avvägd dykare med handskar åstadkommer är det nog ingen som kan märka. På Bonaire är det både handsk- och ankringsförbud (dykare utan handskar brukar vara mindre klåfingriga och bättre avvägda efter sin första kontakt med fire coral). Jag kan berätta att de mer väldykta reven i Röda Havet har större likheter med ett dött slagfält än vad de har med reven på Bonaire. Droppen som urholkar stenen helt enkelt.

Jag vet att det kan tyckas petigt och grinigt och även jag har precis som Petrol känt mig sugen på "egenimport", men de få restriktioner som finns för att skydda haven tycker jag inte borde vara så svåra att stå ut med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varför riskera dryga böter för någott som man kan köpa billigt hemma ?smiley5.gif.

<TABLE width="100%">

<T>

<TR>

<TD width="40%">LiveSand.JPG </TD>

<TD width="60%"><B =line>Bio aktivt aragonite levende sand 9 kg. </TD></TR></T></TABLE>

<TABLE width="100%">

<T>

<TR>

<TD width="100%">Nyt levende sand fra USA, sandet er frisk pakket lige fra havet fyldt med aragontie til korallerne. Poserne er forseglet så de bioaktive bakterier bibeholdes længe. Sandet er det perfekte middel for at opnå det optimale biologiske saltvandsakvarium.

</TD></TR></T></TABLE>

<TABLE width="100%">

<T>

<TR>

<TD width="80%">Produktdetaljer

bullet.gif Hver pose indeholder 4 milioner levende bakterier pr. kg. I alt 36,2 millioner bakterier pr. pose!

bullet.gif Leveres i pose med 9,07 kg. Kornstørrelsen er 0,5 - 1,7 mm.

Pris: SEK 375,00</TD></TR></T></TABLE>

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, seriöst. Onödigt, omoraliskt och själviskt att ta medhem prylar från strand/rev. Låt dessa vara där de är. Förstår inte riktigt hur man kan resonera på "men det är ju bara lilla jag som gör det" -sättet.

Avslutar med en bild från mitt senaste dyk i thailand, kanske gör alla lite ödmjukare.

2005-03-06_154610_bild66436.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

WOW säger jag...vart lite frånvarande ett bra tag från denna sida..och det har minst sagt hänt saker på denna tråd.

Måste säga att jag har blandade känslor. Lite lessen för att så många klandrar ner på mig, får hålla i mig så ingen anmäler mig snart..

Så här är det, jag var/är väldigt, VÄLLDIGT ny innom denna hobby och tycker det är OTROLIGT kul! Har varken läst länge om saltvatten eller haft åren i min ålder på mig att göra det.(18 år) När jag åkte till thailand med mina vänner visste..eller tog jag för givet att det var förbjudet med egen import..sen skulle jag aldrig ORKA fixa med något serriöst "kap". när jag nu väl var där så tog jag det som en kul grej, ett minne från stranden vi OFTA besökte mer än inredning i karet hemma i sverige(går ju beställa för böveln om jag ville ha sand!!) jag visste dock inte hur det var med just sand, trodde att det inte fanns något obekvämt i att ta hem det, förutom djur som lever i den (självklart blir det ju negativt om ALLA skulle göra det, men tänker då att inte så många faktiskt är intresserade av denna hobby, sorry guys..men finns andra intressen för resterande turister!) Jag gick därför så långt upp på stranden jag kunde komma, bland palmerna och sammlade ihop utspridd torr sand som rengjordes från småpinnar osv. Fick ihop en påse väldigt fin vit sand tillslut.

Jag ber om ursäkt för att startat denna process, och jag håller med alla eller iaf dom som tycker att egen import är dåligt. Att folk ta hem saker hit och dit är väll inte så bra förstår jag och skulle inte sattsa på det vid nästa snorklingtur, för en sådan lär det garanterat bli! ;) Vilken otrolig start det var, efter att börja läsa om saltvatten i knappt ett halvår(lite mindre aktivt dessförinnan),sedan faktiskt få SE allt. Sjukt kul=)

Aja..Förlåt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns olika saker att bli upprörd över. Att människor fångar och säljer fisk m h a cyanid eller bygger hotell utan att rena avloppet upprör tydligen inte många men att man tar hem sand till sitt akvarium väcker protester. Jag vet då vad jag anser vara oskyldigt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...