Gå till innehåll

nu vet jag på ett ungerfär vad jag köpt


snickarn

Rekommenderade inlägg

  • 3 veckor senare...
  • Svar 378
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

i lördags var det fest i karet turbosniglarna lekte allihop på en och samma gång .

vi satt och åt middag när en av gästerna påpekade att det rök från en av sniglarna.

och det är precis vad det såg ut som efter ca en halv minut stämde resten av sniglarna in i orgien som varade i ungefär en timme .

sikten i karet var ca 15 cm och skummaren fick tokspel.

själv gick jag lite lagom ofint ifrån middagsbordet och filmade lite men kvaliteten blev sådär ser bara blått ut

kan man lägga upp film direkt på guiden eller måste man in på youtube ? om det nu finns någon som vill se mjölkesprutande sniglar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det ligger snigelägg lite här och där i karet eller låg igårkväll iallafall

dom flesta har nog blivit mat till scotern eremiterna mm

annars har veckan bjudigt på rensning i bra att ha lådan-

på köp och sälj ligger det bla kalkreaktor som jag tyvärr efter mycket om och men insett inte får plats i sumpskåpet

uvc ett par filter ozon

kvar att läggga upp till försäljning är nitratfilter mini refugium med avrinning och en hel kartong pvcdelar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

nu är det ett år sedan jag började med saltkaret

så jag vill passa på att tacka för all hjälp jag fått här uder året som gått

kunskapsnivån har höjts en del hos mig och jag har även fått en hel del nya vänner ( eller insnöade saltnördar som min sambo kallar oss)

tyvärr så ligger fotokkunskapen kvar på plus minus noll men jag lägger ändå upp några till er:nya bilder:

post-4952-14468921156208_thumb.jpg

post-4952-14468921156421_thumb.jpg

post-4952-14468921156629_thumb.jpg

post-4952-14468921156911_thumb.jpg

post-4952-14468921157109_thumb.jpg

post-4952-14468921157319_thumb.jpg

post-4952-14468921157522_thumb.jpg

post-4952-14468921157746_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nu är det ett år sedan jag började med saltkaret

så jag vill passa på att tacka för all hjälp jag fått här uder året som gått

kunskapsnivån har höjts en del hos mig och jag har även fått en hel del nya vänner ( eller insnöade saltnördar som min sambo kallar oss)

tyvärr så ligger fotokkunskapen kvar på plus minus noll men jag lägger ändå upp några till er:nya bilder:

Aldrig fel att umgänges kretsen ökar bland oss saltisar , är ju en del av vår hobby. Trevliga bilder Markus

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

jaha då vart man strandsatt i hässleholm på jobb fram till våren som det ser ut nu

vilket betyder att sambon får mata fiskarna

och jag måste få tummen loss och köpa ballingpump.

för jag får tyvärr inte plats med min kalkreaktor i sumpen den ligger ute på köp och sälj

bubbel magus är slutsåld överallt vad jag vet .

vilken ska man satsa på ghl grotec eller deltec reef doser.

vilken är minst och smidigast?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jaha då vart man strandsatt i hässleholm på jobb fram till våren som det ser ut nu

vilket betyder att sambon får mata fiskarna

och jag måste få tummen loss och köpa ballingpump.

för jag får tyvärr inte plats med min kalkreaktor i sumpen den ligger ute på köp och sälj

bubbel magus är slutsåld överallt vad jag vet .

vilken ska man satsa på ghl grotec eller deltec reef doser.

vilken är minst och smidigast?

Vanligast är nog en grotech trea. Ganska smidig att ha o göra med.

Har en själv , har ju även en ghl variant men då blir det lite dyrare normalt.

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

GHLs är smidig och fungerar bra. När jag kollade nu när inköpet blev gjort var GHL billigare än Grotech och dessutom går det att i efterhand uppgradera antalet pumpar upp till 4 oavsett modell. Sen om man vill ha många kanaler får man en del synergieffekter med GHLs egna dator om man skaffar en sådan senare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

GHLs är smidig och fungerar bra. När jag kollade nu när inköpet blev gjort var GHL billigare än Grotech och dessutom går det att i efterhand uppgradera antalet pumpar upp till 4 oavsett modell. Sen om man vill ha många kanaler får man en del synergieffekter med GHLs egna dator om man skaffar en sådan senare.

ja det lutar mest åt en ghl nu en med fyra kanaler går på 3700 med frakt från tyskland

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

min rosa hystrix är fortfarande inte rosa . men den är vinröd med blå polyper och det tror jag att den ska vara ,men bara för att testa så fick jag tag i en rosa från manne.

och nu så ska vi se om inte jag kan få behålla denna rosa

lite offtopic är att i öresund finns det gott om bläckfisk på disken utanför helsingör

var ute idag på fisketävling men det var lite fisk och mycket väder .

så mina planer på att visa foto på en bläckfisk gick upp i rök

men för er med kallvattenskar så är det bara ut och fiska. om nu vinden lägger sig någon gång

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

min rosa hystrix är fortfarande inte rosa . men den är vinröd med blå polyper och det tror jag att den ska vara ,men bara för att testa så fick jag tag i en rosa från manne.

och nu så ska vi se om inte jag kan få behålla denna rosa

Vinröd med blåa polyper låter inte som en hysterix... Hur som helst låter det mycket roligare hur som helst :D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

ghl pumpen ligger å väntar på mig i halmstad ska hem på torsdag

blir till att snickra en hylla till den i veckan

körde inom manne tidigare ikväll tittade på hans fina kar och tiggde lite balling pulver tusen tack för det.

sparade mig en heldel extra körning får bli en tur upp till gemla om en vecka eller två istället

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

trevlig sambo man har ! sågade sönder hennes ekskänk för att få plats med ballingdunkarna och ghln . blev kanske inte så glad men sa, blir du bara nöjd så!

drog slangarna i en kabeltrumma mellan karet och skänken som jag byggt in dunkar och pump i.

så slipper det se ut som ett labb i vardagsrummet

imorgon blir det till att programmera den lille rackarn

dunkarna är redan fyllda enligt stigigemlas recept ska bli kul och se om det funkar här

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

for upp till bioted då jag och lillgrabben ändå var i varberg och då är det ju bara ett stenkast till kungsbacka.oscar valde ut en samling riktigt fina japanknappar på fraggstenen sitter en 2 cm stor mussla som bonus:)

men ikäll när jag limmat fast dom så lossna dom igen efter ca en halvtimme

sa***s dj***a sk** lim man har, hela kolonin med mussla och allt flög in mellan två stenar.

jag hade ett rent helvete för att få ut dom igen väl ute så lossnade ca tio knappar som fick limmas på en fraggsten.

sen stötte jag till en montipora den bröts av

limmningen av montiporan resulterade i att jag stötte till stenen högst upp på revet som fick fixas till

kort sagt man behöver nog kirurg händer för denna hobby eller möjligtvis större kar med fastgjutna stenar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

euphylliorna växer så det knakar dessa stod i ett 50x50 kar för mindre än ett årsedan kollonin är nu 30 cm bred

min blåa eremit beter sig som den brukar när klockan blir 20.00 så går den upp och lägger sig i hystrixen

post-4952-14468921476434_thumb.jpg

post-4952-14468921476649_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...