Gå till innehåll

Balling för bönder - Kemikalier från Granngården


Claes_A

Rekommenderade inlägg

Det är inte lätt att bedöma kvalitet på kemikalierna. Det är inte bara frågan om det är föroreningar med utan också vilka. När man köper säckvis brukar man kunna få med en innehållsdeklaration. Magnesiumklorid t.ex kan innehålla flera procent natrium eller kalcium men det är ju sådant som man tillsätter ändå. Arsenik är mycket giftigt för människor men det finns en del i naturligt saltvatten. Metaller är nog det viktigaste att se upp med.

Man måste alltså kolla ämne för ämne för att kunna bedöma om det är för mycket.

Generellt kan man nog säga att kemikalier i flingor eller flak i grått inte är lika "rena" som de i klara små kristaller liknande strösocker eller bordssalt.

Natriumbikarbonat och natriumkarbonat är ett vitt pulver som inte ser ut som kristaller. Men detta säger ju inte vilka föroreningar som är kvar...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 75
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Nej, en vettig innehållsdeklaration är verkligen inte fel. Det fanns tyvärr inte på Lantmännens magnesiumklorid, i så fall var den smärtsamt liten. Det är ju lite oroväckande, fast samtidigt kan det ju vara ett resultat av att produkten är framtagen för just dammbindning på vägar. De ska innehålla magnesiumklorid i en mängd av 48% av vikten, och det står ju. Sedan vad det andra är kanske de inte bryr sig om då det inte påverkar det mål som produkten strävar efter.

Det i sig kan både vara bra eller kass, den kan innehålla bara bra grejer. Eller massa skit som ni säger. Givetvis är det bäst i det här fallet då vi "matar" levande djur med det att anta att det är skit.

Men ovanstående ger en annan läskig faktor åt saken, då de kanske inte bryr sig om vad övriga 52% är så kan det innebära att en säck är kanon och en annan säck är mord i kristallform för vårat bruk...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om man inte vet vad som finns i påsen så använder jag det inte ska vara specat är ett krav jag har när jag köper saker som ska i karet. Sedan vad det kostar är inte av vikt för mig men man ska inte förkasta billiga saker bara för priset är lågt. Men som sagt vet man inte vad det är i så är jag skäptisk. Kan ju vara lera dom drygat ut met eller så kan det vara svavel nu är det väl inte svavel i men bara som exempel.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag förkastar billiga saker pga att just priset är lågt.

Mitt kar är inte ett expriment av billiga produkter utan jag använder endast saker som jag vet fungerar och skulle inte chansa för en ynka 100 lapp.

Idag säljer väl dom flesta svenska butiker bra salter till en låg peng och där butikerna inte skulle chansa sina kunders akvarium.

När jag började med CaCl tror det va 1990 och köpte det från en släkting som ägde ett kemi företag, så om jag inte mins fel så va de billigaste riktigt smutsigt och pris klassen runt 190 kr kg va riktigt bra.

Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag beställde mina ballingpulver från tyskland för ungefär 40-50kr/kg, och enligt säljarna så var det livsmedelskvalitet.

Funkade alldeles utmärkt dom åren jag använde det.

I dagsläget tror jag att många av dom svenska butikerna börja komma ner i samma prisklasser på en del kemikalier.

Har inte brytt mig om att kolla efter då jag är utan kar för tillfället.

Dyrt är inte alltid bäst och billigt är inte alltid sämst.

//Marko 'DaTrucka' (via Padda)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bara dyrt att tänka dyrt är bättre ogillar att gynna dom som håller med överpriser. Man set tex mycket kina saker som läggs ut en bra bit över nypris men folk kollar ofta inte på så mycket alternativ till det som finns på hyllan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bara dyrt att tänka dyrt är bättre ogillar att gynna dom som håller med överpriser. Man set tex mycket kina saker som läggs ut en bra bit över nypris men folk kollar ofta inte på så mycket alternativ till det som finns på hyllan.

Vad hittar du dom som har överpriser någonstans?

Folk som håller på med saltvatten och surfar runt på SG kan väl inte undgått alla trådar som handlar om var man hittar varor billigare än våra blodsugande handlare.

Saltvattenshobbyn har inte sen jag började varit billigare än va den är nu,både fisk,koraller.tillsattser och teknik men ändå kretsar det mycket om att hitta ännu lägre priser.

Min första osmos 2900kr för ynka 30 liter dygnet och idag under 1000 lappen för en som ger över 100 liter dygnet.

Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Handlaren jag har här min lokala är faktist riktigt bra. Sedan finns en annan handlare här i stan samma preparat kostar ca 1/3 mer på ena stället och det är ett mycket strörre ställe vilket borde kunna få bättre prisen en den lilla jag handlar av. Tycker jag är över pris när det skiljer så pass på samma prudukt.

Edit kolla runt så hittar man på 10 min överpriser vill inte hänga ut någon eller något. Var och en måste bilda sin egen uppfattning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Handlaren jag har här min lokala är faktist riktigt bra. Sedan finns en annan handlare här i stan samma preparat kostar ca 1/3 mer på ena stället och det är ett mycket strörre ställe vilket borde kunna få bättre prisen en den lilla jag handlar av. Tycker jag är över pris när det skiljer så pass på samma prudukt.

Edit kolla runt så hittar man på 10 min överpriser vill inte hänga ut någon eller något. Var och en måste bilda sin egen uppfattning.

Du har inte tänkt på att det större stället kanske har en större lokal och dyrare hyra,el och flera akvarium i drift därav lite högre priser.

Jag tror inte du vet vad överpriser är förnågot och du kan inte jämföra med någon dagligvaruhandel som kör in krossade tomater på sj pall.

Jag har bildat min egen uppfattning att det finns ingen genväg till det perfekta akvariumet.

Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Spännande tråd , håller med salar men tycker ändå att det är kul med folk som testar nya vägar.

Köper en del kemikalier ,och jag måste säga att när jag ser på innehållsförteckningarna på en del burkar så

saknas det ofta en exakt innehållsdeklaration så det gör det svårt att jämföra ,och då vet man ju inte im det

är mer eller mindre av något ämne i burkarna eller flaskorna.

Ta tex NaCl fritt salt vad är det ?? , det finns massor av produkter som kallas så ,med varierande grad NaCl .

Tex seltin där det kanske är 50:50 av NaCl och KCl .

När det inte är exakta innehållsförteckningar måste det vara svårt att avgöra hur prisvärt innehållet är ?

mvh Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Handlaren jag har här min lokala är faktist riktigt bra. Sedan finns en annan handlare här i stan samma preparat kostar ca 1/3 mer på ena stället och det är ett mycket strörre ställe vilket borde kunna få bättre prisen en den lilla jag handlar av. Tycker jag är över pris när det skiljer så pass på samma prudukt.

Edit kolla runt så hittar man på 10 min överpriser vill inte hänga ut någon eller något. Var och en måste bilda sin egen uppfattning.

Det vore intressant för mig som handlare med en definition av "överpris" - om vi nu tar t.ex. Balling - är överpris 100, 200 eller 300 för 1kg av någon av Ballingsalterna.

Sedan måste man jämföra applen med äpplen - det skiljer väldigt mycket i pris mellan teknisk, livsmedel, pharmaceutisk (Lab-grade kan vi utesluta, för det är ett annat universum)

Förpackning är en annan faktor - en relativt simpel plasburk utgör vanligen 20-30% av priset på en enkilosförpackning

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Var och en får bedömma vad som är överpris och vad som är bra och dåligt, men utan att nämna några handlare så kan man jämföra olika fabrikat:

Fauna marin calciumchlorid 1 kg 120:-

No-name calciumchlorid från handlare i Göteborg-Kungsbacka området 1 kg 49:-

Jag vet att båda fungerar bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Var och en får bedömma vad som är överpris och vad som är bra och dåligt, men utan att nämna några handlare så kan man jämföra olika fabrikat:

Fauna marin calciumchlorid 1 kg 120:-

No-name calciumchlorid från handlare i Göteborg-Kungsbacka området 1 kg 49:-

Jag vet att båda fungerar bra.

Du VET att både no name och dyrare CaCl funkar, min poäng är inte riktigt klart att alla läsare förstår.

Hur länge funkar ett billigare alternativ innan problem" kan" dyka upp?

Se ditt kar som din kropp ju mer skit som kommer i ju fortare går det åt skogen.

Min personliga tanke är att jag vill ha mitt kar i många år och då vill jag inte chansa.

Jag testade att chansa efter ca 10år med balling och jag gjorde bort mig för några 100 lappar och det enda roliga med det va att jag fick börja om med ett större kar.

Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det vore intressant för mig som handlare med en definition av "överpris" - om vi nu tar t.ex. Balling - är överpris 100, 200 eller 300 för 1kg av någon av Ballingsalterna.

Sedan måste man jämföra applen med äpplen - det skiljer väldigt mycket i pris mellan teknisk, livsmedel, pharmaceutisk (Lab-grade kan vi utesluta, för det är ett annat universum)

Förpackning är en annan faktor - en relativt simpel plasburk utgör vanligen 20-30% av priset på en enkilosförpackning

Det jag menar med över pris är inte själva butiken i sig dom få vi har kämpar som bara den. Det jag syftar på över pris vi har en produkt exakt samma produkt snygg förpakning och en klisterlapp så skiljer det flera massor. Vi kan ta ett exempel hitte på något vi tar fluppkulor från Tage en grosist köper in hela lagret säljer 500g och döper detta till grundkulor samma person samma kulor ingen skillnad döper dessa till marine super kulor och lägger på 200% på dessa det är ett överpris. alltså samma podukt annan lable svindyrt = överpris jag vet att det fungerar så utsidan bestämmer mycket av priset. Jag själv haft eget företag länge och fick kämpa med detta.

Att olika butiker har olika hyror vet väl alla och vissa har tur andra otur. Men jag tycker inte att skillnaden på samma vara ska vara flera 100%

Finns många exempel jag gav ett sedan är det upp till var och en att bilda sig en uppfattning jag vill bara påpeka att jag är väldigt glad för dom få butiker som kämpar i detta land. Och är väldigt glad att jag har gång avstånd till en med bra priser.

Edit:Glömde en sak and handlare som jag nämnde vilket va dumt då detta kan tas illa av någon handlare vilket inte va min tanke så jag ber omrsekt för detta jag vet att ni kämpar. Och jag är glad för detta.

Det jag syftar på är vissa kedior som är låsta till leverantörer och den leverantören tar ut sitt lilla extra bara för det ska stå något fint på burken borde vara tvärt om stora kedior = större inköp större omsättning billigare till butik billigare till kund. men här värkar det strula Viket är synd.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Till Salar:

Men man kan ju inte veta om något fungerar eller inte förrän man testat det, det är ju ett grundläggande steg.

Att använda sitt huvudakvarie som man lagt ner år och dagar på som testbädd är väl inget en sansad människa gör. Det är ju att be om problem. Det kan fungera men gör det inte det så blir ju resultaten katastrofala. Något som du verkar ha upplevt. Det är bättre att skapa en separat testbädd eller gärna flera.

Jag tycker fortfarande din lösning på problemet är en jag inte skulle köra på. Vad du gör är att du köper en dyrare produkt för att du är säker på att eftersom den är dyrare så har de sett till att den är bra. Men du vet inte varför den är bättre annars(av vad jag läst i denna tråden) så du vet inte egentligen om du gör ett bättre val. Du vet bara att det är det dyrare valet och borde vara bättre. Eller har jag fel? Förlåt i så fall, jag menar inte att ge mig på dig utan det är själva tänket jag beskriver här som är poängen. Så kan det vara, jag hoppas det är så. Men så resonerar inte jag, jag vill veta varför och vad skillnaden är och ta ett val utgående från det.

En fördel med att köpa det i en riktig akvarieaffär istället för att köpa vägsalt är ju såklart att du kan gå till affären och prata med de om något går tok då produkten de säljer är såld till dig för att fungera i ditt akvarium. Men när en handlare ha två stycken salt, det ena billigare och andra dyrare. Vilket väljer man då? Man får väl gissa att det billigare inte fanns i affären om det inte dög och att det antagligen är testat för att fungera väl. Vad är det då som gör att det billiga blir en chansning och dumt? Om nu inte handlaren har en förklaring(som dock troligtvis blir att det ena har en logga och det andra har inte det).

Jag föredrar att ha kunskapen att avgöra det själv istället för att kika på en prislapp. Sedan begriper jag inte allt här i världen tyvärr men jag är för envis för att inte försöka åtminstone.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bra att Ni kollar och testar i era kar.

Ja som sagt testade Bikarbonat (livsmedelsklassat) men det visade sig att den innehöll rejält med fosfat. Som kostade mig en halv förmögenhet att bli av med.

Det går rätt mycke Ballingsalter i mitt kar men eftersom butikspriset är så lågt som det är så det inget alternativ för mig att byta till ett osäkert kort.

Då finns det betydligt större saker att spara på t.e.x belysning/drifttider, skummarpumpar och vattenflyttarpumpar. För att inte tala om doppvärmare/vattentemp och användandet av täckglas.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Till Salar:

Men man kan ju inte veta om något fungerar eller inte förrän man testat det, det är ju ett grundläggande steg.

Att använda sitt huvudakvarie som man lagt ner år och dagar på som testbädd är väl inget en sansad människa gör. Det är ju att be om problem. Det kan fungera men gör det inte det så blir ju resultaten katastrofala. Något som du verkar ha upplevt. Det är bättre att skapa en separat testbädd eller gärna flera.

Jag tycker fortfarande din lösning på problemet är en jag inte skulle köra på. Vad du gör är att du köper en dyrare produkt för att du är säker på att eftersom den är dyrare så har de sett till att den är bra. Men du vet inte varför den är bättre annars(av vad jag läst i denna tråden) så du vet inte egentligen om du gör ett bättre val. Du vet bara att det är det dyrare valet och borde vara bättre. Eller har jag fel? Förlåt i så fall, jag menar inte att ge mig på dig utan det är själva tänket jag beskriver här som är poängen. Så kan det vara, jag hoppas det är så. Men så resonerar inte jag, jag vill veta varför och vad skillnaden är och ta ett val utgående från det.

En fördel med att köpa det i en riktig akvarieaffär istället för att köpa vägsalt är ju såklart att du kan gå till affären och prata med de om något går tok då produkten de säljer är såld till dig för att fungera i ditt akvarium. Men när en handlare ha två stycken salt, det ena billigare och andra dyrare. Vilket väljer man då? Man får väl gissa att det billigare inte fanns i affären om det inte dög och att det antagligen är testat för att fungera väl. Vad är det då som gör att det billiga blir en chansning och dumt? Om nu inte handlaren har en förklaring(som dock troligtvis blir att det ena har en logga och det andra har inte det).

Jag föredrar att ha kunskapen att avgöra det själv istället för att kika på en prislapp. Sedan begriper jag inte allt här i världen tyvärr men jag är för envis för att inte försöka åtminstone.

Jag skulle givetvis villja ha flera kar och testa lite olika saker med men har inte pengar till det.

Jag förlitar mig på handlarnas produkter och är tex en hink salt sjukt billig av ett no name märke får någon annat testa det men inte jag och mitt kar.

Jag kör med osmos,aktivt kol,nästan aldrig fingrarna i vattnet för så lite skit som möjligt ska påverka mitt lilla rev.

Du säger en bra sak med att skapa sin lilla testbädd det önskade nog dom som blev drabbade av asbets oxå att det fanns någon som testat det tidigare.

När ett akvarium börjar gå åt skogen så kommer träden allt för fort och det roliga är att man inte vet när och bara en själv kan skjuta på det förloppet genom att inte chansa med div saker.

1 år eller 10 år det kan ingen svara på men att det svider mer på ett kar som e 10 år och fullväxt.

Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nä, jag var mest intresserad av att pejla vad kunderna tycker är rimligt och vad som är viktigt - om man ska jämföra pris på "brandname" av hög renhetsgrad med ospecat "härtappat" från en butik (i ett visst geografiskt område där det kryllar av salt butiker ;) )

Då haltar jämförelsen lite.....

Men man kan ju ganska lätt göra en lite ovetenskaplig jämförelse genom att blanda en sats av varje, i två likadana vita kärl och titta på lösningen uppifrån - skiljer iaf agnarna från vetet!

Det jag menar med över pris är inte själva butiken i sig dom få vi har kämpar som bara den. Det jag syftar på över pris vi har en produkt exakt samma produkt snygg förpakning och en klisterlapp så skiljer det flera massor. Vi kan ta ett exempel hitte på något vi tar fluppkulor från Tage en grosist köper in hela lagret säljer 500g och döper detta till grundkulor samma person samma kulor ingen skillnad döper dessa till marine super kulor och lägger på 200% på dessa det är ett överpris. alltså samma podukt annan lable svindyrt = överpris jag vet att det fungerar så utsidan bestämmer mycket av priset. Jag själv haft eget företag länge och fick kämpa med detta.

Att olika butiker har olika hyror vet väl alla och vissa har tur andra otur. Men jag tycker inte att skillnaden på samma vara ska vara flera 100%

Finns många exempel jag gav ett sedan är det upp till var och en att bilda sig en uppfattning jag vill bara påpeka att jag är väldigt glad för dom få butiker som kämpar i detta land. Och är väldigt glad att jag har gång avstånd till en med bra priser.

Edit:Glömde en sak and handlare som jag nämnde vilket va dumt då detta kan tas illa av någon handlare vilket inte va min tanke så jag ber omrsekt för detta jag vet att ni kämpar. Och jag är glad för detta.

Det jag syftar på är vissa kedior som är låsta till leverantörer och den leverantören tar ut sitt lilla extra bara för det ska stå något fint på burken borde vara tvärt om stora kedior = större inköp större omsättning billigare till butik billigare till kund. men här värkar det strula Viket är synd.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det spelar ju ingen roll vad som står på förpackningen eller?

Om det nu finns en full spec vad det är för innehåll vilket jag har som krav. Om det är det jag vill ha så spelar det ingen roll om burken är grön eller rosa även om rosa är snyggare.

Det är ju ingen pristävlign dyrast är bäst då är man fel ute. Även dyra saker kan vara rena skiten.

Salar: Svara då på denna fråga du som värkar tycka dyrast är bäst. Om det är exakt samma sak i en bytta varför skulle denna vara sämre för den är billigare Det är alltså exakt samma sak i ett svar som att den billigare är sämmre fungerar inte här.

Har man okunskap på vad man vill ha så kan det bli väldigt fel om man labbar med allt for suspekta saker. Men jag förmodar att du vet exat vad du vill ha vilket jag förstår i din text att du vet. Om det står 2 burkar en för 100 och en för 500 så väljer du den för 500kr eller har jag missat din uppfattning tycker du skriver som så iaf men jag kan ju missuppfatta vilket är lätt i skrift.

Frågan är varför skulle den för 500kr bara bättre när det är exakt samma sak i?

Om det är så man resonerar så är det bara den egena plånboken som drabbas inte karet för karet vet inte vad du betalar bara det är rätt. Men om man går till grund frågan så har jag kikat på dom förpackningarna och det va ingen bra produkt kändes för orent och dåliga svar vad som verkligen finns i påsen.

Om en kompis startar ett kar så skulle jag rekomendera safe saker kända och väl beprövade då han inte vet exakt vad han ska jag. Jag använder själv mycket RedSea för jag tycker den fungerar bra och är bra priser man vet vad som är i. För min egen del så är funktion det viktiga men att säga att något annat är dåligt för det är billigare är bara dumt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan svara för mig. Tar bara upp kem.

Prio

0 Finns inte ens nummer på denna då den är så självklar kunnig och trevlig personal. Hur lokalen ser ut är sak samma är inte lokalen jag ska köpa finns många parametrar hur en lokal ser ut och alla tycker olika.

1 Ska veta exakt vad det är i burken påsen kärlet. Och här ska det stämma med mina krav. När det gäller just kem så är renhet här något jag har stor vikt på vill inte ha in skit i karet.

2 Stabilitet alltså alla batcher ska vara lika. Vissa kan vara ojämna och dessa går bort.

3 Priset

4 Kärlets praktiska egenskap burk är ju klart smidigare en fryspåse. Burk kan vara värt några kronor.

Detta är mina kriterier när jag köper saker. Gillar att bygga upp ett långvarigt samarbete med den jag handlar av.

Edit glömde svara på en fråga:P

Det är så. Men det jag vill komma fram till är att bara för det står något fin så är det automatiskt bättre så fungerar det inte. När jag kollar priser så är det som ovan jag gör när jag jemför. Så tar jag inte första bästa sak som kalle på hörnet mixat utan några specar hur vet man då vad som är i. Det fungerar inte för mig iaf.

Men på vissa områden på kartan där det finns ganska många butiker och hyrorna ej skiljer voltsamt mycket. (klart dom skiljer men det gör folkströmmen med och man gör valet själv) så bör ju rimligen inte priserna göra detta. Överpris här tycker jag är när det är hel skev prissättning man saltar på överdrivet jämtemot övriga butiker i när området då detta leder till att folk kommer bli sura lite kan det ju klart skilja. Men har man ett bra pris eller iaf ganska lika som grannarna så är kunderna sedan nöjda. Kunderna kommer inte efter 10 minuter och retunerar för priset va mycket billigare hos grannen. Detta är bara ett exempel på överpris. Vissa märken är dyrare en andra så är det och det är så det ska vara så det blir lite fart på priserna skulle alla ta samma så skulle man ligga antagligen hel fel i priserna. OBS så ska man inte förakta kvalite.

Nä, jag var mest intresserad av att pejla vad kunderna tycker är rimligt och vad som är viktigt - om man ska jämföra pris på "brandname" av hög renhetsgrad med ospecat "härtappat" från en butik (i ett visst geografiskt område där det kryllar av salt butiker ;) )

Då haltar jämförelsen lite.....

Men man kan ju ganska lätt göra en lite ovetenskaplig jämförelse genom att blanda en sats av varje, i två likadana vita kärl och titta på lösningen uppifrån - skiljer iaf agnarna från vetet!

Ändrat av Guest
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det spelar ju ingen roll vad som står på förpackningen eller?

Om det nu finns en full spec vad det är för innehåll vilket jag har som krav. Om det är det jag vill ha så spelar det ingen roll om burken är grön eller rosa även om rosa är snyggare.

Det är ju ingen pristävlign dyrast är bäst då är man fel ute. Även dyra saker kan vara rena skiten.

Salar: Svara då på denna fråga du som värkar tycka dyrast är bäst. Om det är exakt samma sak i en bytta varför skulle denna vara sämre för den är billigare Det är alltså exakt samma sak i ett svar som att den billigare är sämmre fungerar inte här.

Har man okunskap på vad man vill ha så kan det bli väldigt fel om man labbar med allt for suspekta saker. Men jag förmodar att du vet exat vad du vill ha vilket jag förstår i din text att du vet. Om det står 2 burkar en för 100 och en för 500 så väljer du den för 500kr eller har jag missat din uppfattning tycker du skriver som så iaf men jag kan ju missuppfatta vilket är lätt i skrift.

Frågan är varför skulle den för 500kr bara bättre när det är exakt samma sak i?

Om det är så man resonerar så är det bara den egena plånboken som drabbas inte karet för karet vet inte vad du betalar bara det är rätt. Men om man går till grund frågan så har jag kikat på dom förpackningarna och det va ingen bra produkt kändes för orent och dåliga svar vad som verkligen finns i påsen.

Om en kompis startar ett kar så skulle jag rekomendera safe saker kända och väl beprövade då han inte vet exakt vad han ska jag. Jag använder själv mycket RedSea för jag tycker den fungerar bra och är bra priser man vet vad som är i. För min egen del så är funktion det viktiga men att säga att något annat är dåligt för det är billigare är bara dumt.

Det tar sig.

Jag vill ju bara jävlas lite med folk för att få en reaktion,men när det gäller dyrast e bäst så stämmer det inte alltid så sant som du säger.

En burk CaCl som är för billig är i mitt tycke för oren för att jag ska chansa då jag handlade pulver av min moster så fick jag ett papper varje gång som intygade va det va i 1 kilos burken och priset va på tok för högt, men kvalliten på en 40-50 kroners burk kan omöjligt innehålla samma kvallite som den tok dyra.

Det jag vill få fram är att betalar man för en folkvagn så kan man inte tro att man får en porsche.

Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Salar: Toppen då är jag överens med dig :) Omöjligt är det aldrig men man ska alltid kolla specar och inte ta den billigaste bara för den är billig.

Så tokit det kan bli i text :P heheh avslutar jag med ett :D:D

Vi ville få fram samma sak i slutet i alla fall

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror nog vi alla vill åt samma håll handlare som köpare en bra produkt till ett bra pris som är stabil och tom grabben på 11år ska förstå hur man doserar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...