Gå till innehåll

Lite bilder


PatriksS

Rekommenderade inlägg

På Teds begäran tänkte jag ladda upp lite experimenterande bilder, försöker ändå sedan 2 dagar tillbaka lära mig en nyinförskaffad Canon EOS 550d.

http://picasaweb.google.com/106329986488854133335/20101110#

http://picasaweb.google.com/106329986488854133335/20101109#

http://picasaweb.google.com/106329986488854133335/2010_11_08#

Hoppas jag gjorde rätt och att ni kan se albumen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Äntligen bilder på ditt kar, som man väntat på dom.

Ser ju "fresh" ut.

Lite väl sterilt kanske för min smak, men det kommer väl mer med tiden.

Hehe, den som väntar på nåt väntar alltid för länge. Ber om ursäkt iaf. :)

Sketsnyggt Patrik! Ett kar i min smak. Ska du populera andra sidan av karet framöver?

Tack så mycket, adddo! Så snart jag får pengar till en motsvarande lampa för resten av karet (elektronisk dimbar 400w-balast plus nån reflektor)

Rent och snyggt. :smiley20: Riktigt bra bilder.

Tack och tack, märker dock att man behöver stativ när man kommer nära - händerna skakar även utan vodkametoden.

Otroligt fint!!

hur håller du botten så fint? Det verkar som massa skräp ramlar ner från min sten etc.

Men du har ju kliniskt fint där!!

Jag luras lite... :) Normalt växer det gröna hårda alger och rosa kalkalger på bottnet, och jag brukar använda en rakbladskrapa en gång i månaden för att skrapa bottenrutan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Patrik har alltid haft en viss förkärlek för att köra "naket" så det lär väl inte bli någon ändring på det;)

Karet ser ruggit rent ut, man tror nästan att du plockar ut allt vid VB o steriliserar burken med syra eller nåt;)

Hoppas du får liknande färger på acron som du hade tidigare samt lite tillväxt så blir det riktigt kul o se.

(Dags att skaffa en lampa till?)

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nixon - tack, naket är vackert! (för mig)

Om du menar acron som är helt brun så tror jag inte att jag kommer att lyckas med den alls - den har ALLTID varit brun, vid alla galna experiment: vodka, aminosyror, mycket mat - lite mat, många fiskar - få fiskar, t o m överdos av Zeospur var som en mors smekning för den! Inget biter på den bajsbruna korallen! :D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Se där ja. Bra jobbat Patrik. Där ser man vad erfarenhet och envetenhet kan uträtta. Jag körde barebottom själv i många år (när jag fåret i skocken fick veta att så skulle det vara). Ditt kar ser ju bara bättre o bättre ut. Rent o fint. Kul att du postade lite bilder för en annan att glana på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du börjar få bra still på korallerna. BB är dock inte min "bag", planerar du att köra så "för alltid"?
Tycker det såg fräsigt ut jag när halva karet var 'nedsläckt' men jag måste hålla med Christer, barebottom är inte min grej :)

Tack tack, jag håller med om att var och en måste hitta sin grej. För min del kan jag för närvarande inte tänka mig annat även framöver. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snyggt och oj vad klart vatten du ser ut att ha! Har du lust att berätta vad du kör med för teknik,skötsel,tillsatser o.s.v. nuförtiden?
Clean mean tank !

Lite info om karets teknik mm ?

Ja, har faktiskt inte orkar fylla på med sand själv, så visst får man skrapa lite ofta nu i början.

Jag är också lite intresserad av utrustning etc. om du känner för att berätta lite..

Karet kommer från Triton?

Tack grabbar!

Lite om karet.

Visningsburken: 160 x 50 x 50, Optiwhiteglas på långsidorna och ena kortsidan, 10 mm glastjocklek. Kommer från Triton.

Genomföring: två 63 mm genomföringar, den ena övergår till 40 mm rör direkt till skummaren, den andra är en säkerhetsgrej och sitter ca 1 cm över vattenytan

Sumpen: 110 x 30 x 40

Returpump: Laguna Powerjet 9000 Free Flow, strypt till ca hälften med en kran

Bänk, svart alu, inget märkvärdigt

Skummare: Deltec TC 2560

Belysning: Marine Lux Sunlight Replikator kit med single ended Marine Lux 14 000 K MH-lampa (Skulle ha haft Lumenarc reflektorn egentligen, men frun ville att lampan skulle vara svart för att matcha akvarieställningen...)

Cirkulation: 2 x Tunze 6125 som blåser utmed bottnet.

Ozon: AquaLight 500 (används alltför sällan tyvärr, det stinker ozon i hela lägenheten vid användning - farligt)

Nedan är lite bilder på tekniken plus lite bilder till Clae_A på montiporan och dess lilla fragg. :)

http://picasaweb.google.com/106329986488854133335/20101111#

.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja just det tillsatser.

Efter mycket experimenterande hit och dit kom jag fram till att det i mitt fall inte förefaller behövas med något annat än ca 1-2 matskedar Ca, Mg och bikarbonat per vecka. Jag kör alltså inte efter någon speciell metod. Mäter salthalt och Ca/KH/Mg ett par gånger per månad.

Har dock testat:

Vodkametoden - funkar nog men t o m det var för jobbigt att dosera. Varför om man inte behöver? Övergavs till slut.

FM Ultramin S (?) - det som är aminosyror. Såg en klar och tydlig ökning av gröna trådalger på rutorna vid dosering enligt tillverkarens rekommendationer, trots kraftig skumning. Vet inte varför, men om man spekulerar lite så kan det vara så att aminosyror = fiskkiss = ammonium/ammoniak/urea, något som i alla fall i sötvatten triggar igång algerna. Dock rena spekulationer från min sida om samma sak händer i saltvatten. Övergavs.

Jodidfluorid från KZ - såg ingen direkt effekt varken till det bättre eler sämre. Övergavs.

Zeospur 2 - bleker mycket riktigt vissa koraller, andra är helt opåverkade. Jag behövde ingen blekning, trivs bättre med kraftigare färger, därför står nästan full burk kvar och samlar damm.

Salifert Phosphate Remover - flytande fosfatborttagare, uppenbarligen järnbaserad, rostfläckar vid spillt innehåll. Var svårt att se någon effekt förutom att skummet i skummaren färgades brunt. Övergavs.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...