Gå till innehåll

Frepet´s RSM 250


frepet

Rekommenderade inlägg

Tjena!

Var tvungen att leta upp den lapp där jag skrev mjukisens namn när jag köpte den, och där står det Sinularia Flexiblis http://www.reeflex.net/tiere/555_Sinularia_flexibilis.htm Fast när jag kollar runt lite så tycker jag snarare den liknar en sån här Sinularia http://www.reeflex.net/tiere/2507_Sinularia_sp. 05.htm Men jag är ingen expert så jag vet inte, jag gillar den oavsett. :)

Mvh

/F

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...
  • Svar 99
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

  • 3 veckor senare...

Tackar! Kul att ni gillar mitt kar, jag är själv ganska nöjd även om det alltid finns detaljer som kan ändras. :) Var längesedan jag uppdaterade nu, så skall försöka komma med lite nya bilder innan helgen är slut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Lovade ju lite nya bilder innan helgen är slut, så här är dom. :)

Det mesta tuffar på med karet, någon fisk har kommit till och någon har dessvärre gått hädan. Gramman har gått bort och sedan gick även en sunburst anthias bort inom en veckan efter att den blivit introducerad. Den sunbursten jag har nu är lite större och har varit framme sedan dag ett medan den förra bara tryckte under en sten tills jag hittade honom död 3-4 dagar senare. Så förhoppningsvis går det bättre med denna, dock har den bara varit i karet i en knapp vecka så skall väl inte ropa hej än.

I övrigt så såg jag idag att nitraten stigit ytterligare lite och är nu uppe på ca 5. Det har nog delvis att göra med att jag matat lite mer när jag introducerat nya fiskar men även att jag slarvade lite med att göra rent skummaren så den fungerade inte så bra under 1-2 vecka innan jag tröttnade på sämre skumning och tog ur skummare och såg att det var mer tätt än jag trodde i kopplingen för luftslangen. Så nu närmast blir det till att försöka hålla nitraten under uppsikt och förhoppningsvis få ner den lite igen. Har även en del bubbel alger också som jag skulle vilja bli av med, men det kanske går lite hand i hand med nitraten och försvinner om jag sänker den igen..

Mvh

/F

post-1666-14468925228314_thumb.jpg

post-1666-14468925228508_thumb.jpg

post-1666-14468925228705_thumb.jpg

post-1666-14468925228929_thumb.jpg

post-1666-14468925229124_thumb.jpg

post-1666-14468925229315_thumb.jpg

post-1666-14468925229523_thumb.jpg

post-1666-14468925229729_thumb.jpg

post-1666-14468925229946_thumb.jpg

post-1666-14468925230199_thumb.jpg

post-1666-14468925230438_thumb.jpg

post-1666-14468925230641_thumb.jpg

post-1666-14468925230987_thumb.jpg

post-1666-14468925231225_thumb.jpg

post-1666-14468925231429_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
  • 1 månad senare...
  • 3 veckor senare...

Oj jag har visst missat ett par inlägg in min tråd, sorry för sent svar!

@Neostar: Det kan nog på vissa bilder se ut som att jag bara kör med blå lysrör men det är egentligen bara jag som är kass fotograf. :skrattar: Jag har haft problem med att få till ljuset på mina bilder. Jag har för närvarande 2 KZ superblue och två KZ fiji purple och sen två vita lysrör som jag inte minns vad de heter. Jag har tidigare haft 3 blue, 2 purple och ett vitt men tyckte ljuset blev lite för blått för min smak (många bilder är även från denna tid) så det blev två av varje nu senast jag köpte. Man kan inte ställa in att bara vissa lysrör skall lysa utan det är alla eller inga som gäller. Finns säkert någon som har modifierat sitt ljus så att det går att styra men inget som går orginal så vitt jag vet.

Alltid kul att höra att folk gillar ens kar så tack så mycket! :)

@Salta katten: Tackar! Trevligt att höra att du gillar mitt kar och aqua scape. Om jag nu lyckats bättre än någon annan angående scapen är väl en smakfråga men jag gillar när det är lite luftigare med några stenhögar och lite sandbotten. Från början inspirerades jag ganska mycket av denna scape

,vilket man kanske inte kan tro med tanke på hur mitt blev. hehe

Jag hade ett par önskemål från början och de var att ha två separerade högar (de blev till slut sammanlänkade ändå) och att det skulle gå att skrapa rent bakrutan. Det senare blir svårare och svårare nu när korallerna växer.

Hade jag fått göra om nu så hade jag nog valt att ha i ytterligare någon sten för att kanske få upp högarna ca 10 cm till, men samtidigt är jag ganska nöjd som det är nu också så jag skall inte klaga. Den extra höjden får bli i nästa kar i framtiden istället. ;)

Mvh

/Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Jag kör inte med orginalrören. Jag försöker byta alla rör en gång om året, fast jag byter bara två rör åt gången och efter ytterligare 3-4 månader så byter jag två till osv. Jag inbillar mig iaf att det borde bli högre lägsta nivå på ljuset på det viset men det kanske blir ungefär samma som om man bytte alla samtidigt en gång om året. :) Jag har korallen-zuchts rör just nu och tycker det funkar bra. Fördelningen är: två fiji purple, två superblue och två vita som jag inte minns namnet på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...