Ouscazz Postat 10 december 2010 Författare Postat 10 december 2010 (ändrat) Har sett bilder på ditt kar, det ser inte ut som samma skivanemon. Butiken hade samma färg du har också, den är betydligt ljusare än denna. Ändrat 10 december 2010 av Ouscazz Citera
macke_fisk Postat 10 december 2010 Postat 10 december 2010 okej, tyckte att de såg likadana ut. då får du söka vidare . Citera
Ouscazz Postat 11 december 2010 Författare Postat 11 december 2010 Började tillsätta Sera Nitrivec igår.Mätte nyss:NO2 0,2NO3 5Det verkar fungera i karet.. Citera
nike83 Postat 11 december 2010 Postat 11 december 2010 jag tycker absolut att du ska köra med osmosvatten! en kille jag känner började utan för han hade bra vattenvärden (trodde han). det kom fram till att han hade lite nitrat i vattnet och han fick sedan problem med hög nitrat.... fixa en osmos från början är mitt tips! Citera
Lasse Postat 11 december 2010 Postat 11 december 2010 Tja - jag delar inte de flestas synpunkt om att det måste vara RO vatten för att det skall fungera. Dock - om man inte kör RO-vatten så måste man veta lite om sitt kranvatten. Du har redan upptäck att man på landsbygden i Skåne oftast har både kalcium och karbonat i vattnet redan (något som vi exempelvis saknar i Göteborg). Då får man välja ett salt som är avsett för vanligt kontinentalt vatten, alltså inte lika buffrat som revsalterna. Nästa parameter du måste ha koll på med borrad brunn där du bor är nitraten. Det är inte ovanligt med nitratnivåer i odlingsbyggd på över 50 ppm redan i dricksvattnet. Har du nitrat i vattnet - kör med osmos och skaffa dig en boosterpump.MVH LassePs, det verkar dock inte som du har nitrat i ditt vatten. Den uppmätta nivån av nitrat härör med största sannolikhet från ditt nitritvärde. Gör en nitrattest direkt i ditt kranvatten. Citera
Ouscazz Postat 12 december 2010 Författare Postat 12 december 2010 Lasse, Vår brunn är en s.k. djupborra. Vi tar vatten från en åder 95 meter ner i berggrunden. Nitrat är inte mätbart i vårt kranvatten. Däremot är vattnet mättat med järn och mangan vilket vi tvingas filtrera bort. Vi har även en grävd brunn med vanligt grundvatten där bl. a. nitratvärdet är skyhögt. Som du ser i ett av mina tidigaste inlägg inträden mätte jag upp nollvärden på både både nitrit och nitrat. Jag tolkar den befintliga nitratnivån som att nitrifikationsprocessen har satt igång i mitt kar. Jag har blandat ny ls från Bali med inkörd sten från Fiji. Citera
Ouscazz Postat 12 december 2010 Författare Postat 12 december 2010 Vattenvärden idagNO2 = 0,2NO3 = 10Visst fungerar det! Citera
Lasse Postat 12 december 2010 Postat 12 december 2010 Nja - så skall du inte tolka detta. De flesta nitratmätningsmetoder störs kraftigt av om det är nitrit i vattnet. Din nitritnivå tyder istället på att nitrifikationen inte startat upp helt. Du har fortfarande ammonium/ammoniak i vattnet som stör det andra steget -> nitit till nitrat. Se https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=35285&highlight=nitratMVH Lasse Citera
Ouscazz Postat 12 december 2010 Författare Postat 12 december 2010 Intressant Lasse, tack för info.I ett nystartat sötvattenfilter räknar man runt 40 dagar för att nitrifikationen skall starta på allvar, då krävs det att vattnet belastas milt. Vad är det som gör att man inte bör belasta ett nystartat saltvattensystem med levande sten som biologiskt filter?Jag har läst din uppstartsmetod som bygger på lätt belastning redan från start och tycker den verkar sund. Gör jag mig själv en otjänst om jag stoppar i två små clowner redan nu medan jag håller noggrann kontroll på nitrithalten?Jag kör karet med bra fart i skummaren och häftig ytrörelse för att vädra ut ammoniak. Citera
jizeta Postat 12 december 2010 Postat 12 december 2010 Den där sjöstjärnan tycker jag ser ut som en asterina...och just den grön-blå varianten har jag lite problem med i min burk då de äter på en del mjukkoraller...=/ Citera
Ouscazz Postat 12 december 2010 Författare Postat 12 december 2010 Ok tack, fick sjöstjärnan som fripassagerare... får hålla koll på den. Citera
Ouscazz Postat 13 december 2010 Författare Postat 13 december 2010 (ändrat) Kör på med halva rekommenderade dosen Nitrivec varje dag. Mätte NO2 till ~0,02 för en liten stund sedan.Har börjat få lite brunalger i karet. Ändrat 13 december 2010 av Ouscazz Citera
Ouscazz Postat 14 december 2010 Författare Postat 14 december 2010 NO2 = 0,025Var hos Manne och köpte lite levande idag. =)Bilder från iPhone, orkade inte ta fram EOS'en.. Citera
Ouscazz Postat 15 december 2010 Författare Postat 15 december 2010 Mer levande idag... Mätte nitrit/nitrat för en stund sedan.NO2 = 0,1NO3 ~ 8NrVJVTACepE Citera
_Manne_ Postat 15 december 2010 Postat 15 december 2010 ser bra ut mats! nu hoppas vi att allt trivs.! är det eosen ni har filmat med ?mvh manne Citera
Ouscazz Postat 15 december 2010 Författare Postat 15 december 2010 Tack Manne, och tack för igår. Verkligen imponerande kar du har, båda två men framför allt 600'an. Ja, vi håller tummarna för att allt skall trivas. Den kvaddade Rhodactisen(?) petade jag bort i morse, den såg inte bra ut och luktade pyton. Inte ruttet, mer syrligt.. hoppas att den inte har satt av en massa gift i karet bara?Näe, har filmat med iPhone 4. Har EOS 5D MKI utan video. Citera
stigigemla Postat 16 december 2010 Postat 16 december 2010 Rhodactis luktar alltid litet speciellt. Acropora brukar också gå att känna igen på lukten. Citera
Ouscazz Postat 16 december 2010 Författare Postat 16 december 2010 Rhodactis luktar alltid litet speciellt. Acropora brukar också gå att känna igen på lukten.Tack Stig. Jag läste att den fräna lukten från Rhodactis kommer från det gift de utsöndrar för att hålla andra koraller på avstånd. Är det skadligt för karets övriga innevånare när en skadad Rhodactis utsöndrar gift i vattnet? Citera
stigigemla Postat 16 december 2010 Postat 16 december 2010 Jag är tveksam till det. De stora R. Cf indosinensis har mycket kraftig lukt medan rhodostoma som luktar mindre är aggressivare hemma hos mig. Citera
Ouscazz Postat 16 december 2010 Författare Postat 16 december 2010 Det är nog som du säger Stig, tack för hjälpen.När jag kom hem från jobb för en stund sedan såg jag ett saltkar i full blom, alla koraller var fullt utslagna och vattnet är kristallklart.. en härlig syn. NO2 = ~0,02NO3 = ~8Turbosnäckorna är grymt duktiga på att käka brunalger.Har bestämt mig, ska beställa två ljusramper från Triton till 350L. Börjar med den ena och sätter den över det här karet för att hjälpa till att få fart på LPS'erna.http://www.tritonakvarium.se/product.asp?product=1371 Citera
Ouscazz Postat 16 december 2010 Författare Postat 16 december 2010 Lite bilder från ikväll.Goniopora jag köpte igår.LPS från Manne - kan någon id den här, tack.Rhodactis från Manne. Citera
_Manne_ Postat 16 december 2010 Postat 16 december 2010 LPSen är en mjukkorall.! tyvärr kan inte ens jag namnet på den.!rhodactisen ser ut att trivas riktigt bra!mvh manne Citera
Ouscazz Postat 16 december 2010 Författare Postat 16 december 2010 Aaaahh... ok, jag trodde det var en LPS, missuppfattade dig där Manne.Ja, allt verkar trivas såhär långt.. hoppas det håller i sig. Citera
_Manne_ Postat 16 december 2010 Postat 16 december 2010 Aaaahh... ok, jag trodde det var en LPS, missuppfattade dig där Manne.Ja, allt verkar trivas såhär långt.. hoppas det håller i sig.Ser riktigt bra ut! Bara håll koll på vattenvärdena nu i början så du får en känsla över det hela. Sen kommer väl första fisk köpet med tiden.Mvh ManneSent from my iPhone using Tapatalk Citera
Tengan Postat 17 december 2010 Postat 17 december 2010 Kul Mats, det går verkligen framåt!Nu ser man fram emot att få i lite levande själv också Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.