Gå till innehåll

iPad segt forum


Marcus-

Rekommenderade inlägg

Får ni altså ingenting från annonsörerna?

Det är inte pengarna som är trång sektor för oss, utan ideell tid. Vi har alla fulltidsarbeten och därtill familjeansvar när vi kommer hem. Extra sponsorpengar är trevligt, men gör inte att man får mer tid.

Engagerade medlemmar som är villiga att ta ett extra ansvar har vi däremot alltid behov för, det skulle kunna vara dataadmin som i fallet ovan men också saker som Reeflexöversättning eller som Wiking m.fl. nu arbetar med fototävlingen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite ytterligare info till det Calle skrev ovan.

Den ideella föreningen får intäkter från stödmedlemskap. Det är de medlemmar som har en "jag stödjer salvattensguiden.se"-flagga på sin användare. Det är cirka 80 st idag. Vi har en normaldag 320-370 användare som loggar på.

Den ideella föreningen får också intäkter från ett antal butiker som man hittar "aktuella annonsörer"

De pengar som föreningen får in används till licenskostnader, drift av server, support etc.

Alla som på ett eller annat jobbar med saltvattensguiden gör det utan ersättning på fritiden. Så när Petrol (som håller i det tekniska) skall uppgradera hela forumets programvara så beror det inte på bristande intresse från hans eller vår sida utan snarare att han måste hitta tiden utanför jobb, familj, akvarieskötsel etc.

Med begränsade intäkter har vi inte råd att avlöna folk för att avlasta Petrol så jag hoppas på er förståelse för att vi inte omgående har välsmorda lösningar när nya plattformar, som t.ex. iPads dyker upp. Vi jobbar på men som Petrol skriver "tiden är inte alltid vår vän".

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror nog att det blir samma fart på iPad som på vanligt surfande från dator. Måste vara nåt specialkrux på Marcus sida som iofs är intressant men inte lätt ana vad det kan vara.

Så, ju fler som använder ipad, desto mer faktaunderlag får vi, och det ser ju onekligen lovande ut. Så jag tror man kan säga att denna tråd är liksom "löst".

Däremot så vill jag bara klargöra vad jag postat om i denna tråd, som egentligen borde bli en (eller 2) egen tråd.

1. uppgradera forumet till vBulletin 4.xxx senaste versionen = mycket insats, mycket jobb, man måste ta databas-backuper osv vet inte om grafik-temat ligger i ett eget lager men annars om man måste fixa det också så är det ju ett digert jobb. Borde således köras som ett parallellt projekt med egen webservern + db, som får ta den tid det nu tar.

2. optimera webservern forumet ligger på, se min post ovan om headers för statiska saker som bilder = minimal insats, bara lägga till textsnutt i en fil på servern, cirka 10 minuters tid (jag kan göra det om jag får :) ). Denna åtgärd gör att våra webbläsare inte behöver tanka ner samma bilder om och om igen; mindre trafik, mindre belastning på servern, snabbare surfning. Kan även utökas till javascriptfiler, css:er osv

Nummer 2 borde genomföras omgående enligt min mening :)

/F

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har nu kopplat på felsökaren på safari.

Får upp ett fel om det beror på det det vet jag inte men det står så här:

JavaScript error line 368

Cant find Variable: dm_Init

Kollade på andra sidor där får jag inga felmeddelanden. Men på saltvattenguiden får jag detta Mess.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror om man skall försöka hitta någon röd tråd, att man beskriver sin teknik här i tråden

tex

- vilken browser använder min dator/ipad/smartphone

- är jag inloggad eller inte på SG

- har jag några särskilda saker aktiverat, tex AD block plus, stängt av Javascript

Ni som kör med Firefox och upplever det segt, installera tillägget Firebug och kolla under "Net" fliken, där ser man hur lång tid allt tar att ladda ned

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Jävligt underligt att min padda inte fungerar och alla andras gör det.

Lika skummt är att alla andra hemsidor fungerar och det är bara denna sidan som är seg och inte laddar sidorna som dom skall osv...

Störigt värre är det man pallar snart inte mer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jävligt underligt att min padda inte fungerar och alla andras gör det.

Lika skummt är att alla andra hemsidor fungerar och det är bara denna sidan som är seg och inte laddar sidorna som dom skall osv...

Störigt värre är det man pallar snart inte mer.

hmm kan inte låta bli att leka lite it support :)

- det är endast när du är inloggad?

- När du är på andra forum (inloggad/oinloggad), har du märkt samma sak någon annan stans?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hmm kan inte låta bli att leka lite it support :)

- det är endast när du är inloggad?

- När du är på andra forum (inloggad/oinloggad), har du märkt samma sak någon annan stans?

Har provat en hel del olika forum både inloggad och utloggad alltid fungerat.

Här är det däremot problem när man är inloggad.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...