Gå till innehåll

iPad segt forum


Marcus-

Rekommenderade inlägg

Jätte bra forum.

Men kör man med iPad så Suger forumet. Det är knappt man pallar surfa runt.

Kan man göra något åt det?

Sidorna laddas ej och man får klicka på länkarna flera gånger för att det skall gå.

Vet att det finns app till iphone osv men det blir inte bra med ipaden....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu svarade jag i den andra tråden iofs, men kan ställa frågan här också.

Har du andra program igång samtidigt som ligger och segar ner det i bakgrunden?

Kör du wifi eller 3G?

Upplever du samma seghet på andra sidor? Har du testat på annat forum med vBulletins programvara, tex Zoopet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kolla vilka versioner de kör med på Vbulletin.

Zoopet kör med nyaste versionen 4.1.0

Saltvattensguiden 3.8.3

Är www.redbee.se 4.0.6 också segt?

Redbee fungerar också bra.

Klickar man på en länk så går det direkt. Medans här får man klicka många gånger samt trycka refresh med flera gånger för att komma in i trådar mm.

Provat olika webbläsare med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Redbee fungerar också bra.

Klickar man på en länk så går det direkt. Medans här får man klicka många gånger samt trycka refresh med flera gånger för att komma in i trådar mm.

Redbee är riktigt grym sida :)

Låter som en föråldrad forums version de kör med på SG. Är väll så då ingen är intresserad av uppdatering eller funktionerna som kommer med nyare forum.

Sent from my iPhone 3gs using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Webservern som SVG snurrar på kunde nog vara lite bättre konfigurerad...

När man kör ett test så ser man att statiska filer såsom grafiska element "image/" inte cachas på browsern, vilket gör att man måste läsa ner alla bildelement varje gång, helt i onödan.

Sen verkar det dåligt med gzip compression, som man ska ha på all statisk text, dvs .php, .js, .css osv, det brukar göra en stor skillnad i fart.

Dessa saker är enkla grejer man kan göra för att få mer fart.

Men sen skulle man vilja testa lite mer på hårdvaran, lite mer bökigt....

Läs testet här:

http://www.webpagetest.org/<wbr>result/101218_DB_49YS/1/<wbr>performance_optimization/#<wbr>compress_text

Zoopets forum har bättre svarstider men annu sämre Page speed test, antagligen beror det på bättre serverhårdvara och ett nyare vBulletin, bättre lina kanske, vore kul att ha lite detaljerad fakta för båda forumen.

http://www.webpagetest.org/result/101218_64_49ZX/1/performance_optimization/

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så kan man se det.

Man kan även se det så här:

Detta är ett ideellt forum där ingen tar betalt för sitt arbete.

SG genererar 80Gigabittraffik förra månaden och väntas öka denna månad.

80 GB är cirka 3 ggr mer än den största akvariesajten i Sverige.

Servrarna är konfigurerade för att hålla en balans mellan trafik och storlek.

Kör man hård kompression betyder det mer arbete för servern.

(Sajten är kvick med galaxy surfplatta)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så kan man se det.

Man kan även se det så här:

Detta är ett ideellt forum där ingen tar betalt för sitt arbete.

SG genererar 80Gigabittraffik förra månaden och väntas öka denna månad.

80 GB är cirka 3 ggr mer än den största akvariesajten i Sverige.

Servrarna är konfigurerade för att hålla en balans mellan trafik och storlek.

Kör man hård kompression betyder det mer arbete för servern.

(Sajten är kvick med galaxy surfplatta)

Men, att webservern skickar ut en lagom expire för bild-elementen, kräver inget mer av servern PLUS att man minskar radikalt på trafikdatat.

Så, en win-win alltså, motargument mot detta efterlyses med pannlampa :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låter som Petter och Fredrik skulle ringa till verandera och diskutera fram en lösning.

Många gånger så är kunskapen olika och vissa kan en sak andra en annan. Men med era två skarpa hjärnor kunde det bli riktigt bra.

Ser fram emot en ljusare tid......

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

SG genererar 80Gigabittraffik förra månaden och väntas öka denna månad.

80 GB är cirka 3 ggr mer än den största akvariesajten i Sverige.

Nu begriper jag mig inte riktigt på detta med statistik - men jag undar bara vad du menar med att "80GB är 3 ggr mer än den största akvariesajten i Sverige" och då borde denna då ha ca. 25-30GB i trafik.

Jag kollade in trafiken på den akvariehemsida som jag känner till och där var trafiken under november på 315,70 GB (178.646 besökare, 96.631 unika besökare, 4.424.582 sidvisningar och 17.592.448 hits) och det verkar ju vara lite mer, eller?

Nu är ju det bara lite siffror och lika meningslöst att jämföra som vem som har "störst" - men det vore ändå lite kul att veta vad det är jag har missat eftersom jag då och då har träffat på saltisar som sagt att "deras" hemsida är i särklass störst (vilket ni för den delen gärna får vara). Så förklara gärna

Ändrat av Kjell Fohrman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eller så skulle Fredrik ta kontakt med box.se och prata med dem istället eftersom det är de som står för servern. :)

Sagt o gjort, mailade en frågeställning om man vill ändra expires headers på deras Apache för vissa filtyper, hur man enklast kan göra detta på ett generellt sätt. Jag är bara insatt i Windows IIS och kan inget om hur man konfar Apache. Petter kanske har koll på detta osv, men jag tänkte att det skadar inte att kolla upp det ändå :)

Återkommer med svar när det kommer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Var tvungen att prova en kollegas iPad hur hans fungerade. Kan ju vara min som strular.

Det fungerade på hans.

Helt skumt. Kom nu hem o funderade vad som var skillnaden på hans och min.

Ingen skillnad.

Men vänta han var inte inloggad som användare i forumet utan bara surfade runt utan inloggning.

Jag loggar ut mig frånforumet och vipps då flyter det på och allt är perfekt.

Så då är mitt problem löst jag loggar bara in om jag skall skriva annars så skall jag inte logga in, då fungerar det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kollade in trafiken på den akvariehemsida som jag känner till och där var trafiken under november på 315,70 GB (178.646 besökare, 96.631 unika besökare, 4.424.582 sidvisningar och 17.592.448 hits) och det verkar ju vara lite mer, eller?
Jag är inte säker, men jag tror man syftar på ideella sidor. Det påverkar vilken kapacitet man har råd med. Men visst kan det krävas lite specificering för att göra uttalandet "korrekt". Vi får arbeta på att ta fram sponsring för SVG.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vi får arbeta på att ta fram sponsring för SVG.

B!

det är ju ganska enkelt att fixa egentligen.

1 låta sponsorer betala. Butiker som vill förmedla att dom säljer salt...

2 inför medlemskap som tex fotosidan har Guld, silver , brons

Guld har alla möjligheter

silver vissa begränsningar

Brons kan inte se vissa avdelningar osv...

Inga jätte summor men kanske 100 kr för silver / år. Och 200 för guld.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 inför medlemskap som tex fotosidan har Guld, silver , brons

Guld har alla möjligheter

silver vissa begränsningar

Brons kan inte se vissa avdelningar osv...

Det här är exakt den modellen jag vänder mig emot, eftersom det skapar olika "klasser" av användare, och det går på ett par ögonblick för folk att gå från att stötta ett forum till att vara "bättre" för att de är guld, osv. Ingen nämnd, ingen glömd, men jag övergav ett forum för att den kulturen frodades, och de som inte hade möjlighet, eller helt enkelt inte ville köpa sig en position överst på sopberget, tittade ner på alla andra.

Det är möjligt att de har styrt upp forumets kvalité sedan dess, jag har inte varit aktiv där...

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Märkligt Marcus det där med att inloggad går segt... kommer inte på nån bra orsak, kanske har med ipads browser att göra (gissar att det är nån Safari)

Men för övrigt så skulle nog en uppgradering till nyare vBulletin vara av godo.

Man kan ju bara anta och hoppas att de kommit längre med cachning och prestanda i senare versioner.

Dessutom har jag sett att ver 3 lider av en del XSS exploits som verkar otrevliga (se http://forum.intern0t.net/exploits-vulnerabilities-pocs/1502-vbulletin-3-8-4-cross-site-script-redirection.html )

Uppgradering verkar vara ganska straight forward:

http://www.vbulletin.com/docs/html/run_upgrade

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Uppgradering verkar vara ganska straight forward:

http://www.vbulletin.com/docs/html/run_upgrade

En sak man får komma ihåg sidan är ideell så en uppdatering kommer säkert ta ett tag då det är mycket att göra med templates, menyer etc etc och får räkna med att sidan är avstängd ett tag eller vecka

När det väl blir så kommer det bli bättre men all eloge till de/dom som kommer göra det och får räkna med en annorlunda sida men bättre funktioner

/C

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Var tvungen att prova en kollegas iPad hur hans fungerade. Kan ju vara min som strular.

Det fungerade på hans.

Helt skumt. Kom nu hem o funderade vad som var skillnaden på hans och min.

Ingen skillnad.

Men vänta han var inte inloggad som användare i forumet utan bara surfade runt utan inloggning.

Jag loggar ut mig frånforumet och vipps då flyter det på och allt är perfekt.

Så då är mitt problem löst jag loggar bara in om jag skall skriva annars så skall jag inte logga in, då fungerar det.

Hmm.. Har för mig att dbn ligger på annan server än webbservern (längesedan jag kollade), Då skulle det kunna vara kopplingarna mellan servrarna VS Safari. Hur funkar det att göra en sökning med Safari i forumet när man inte är inloggad? Borde i så fall bli segt.

Klart vi ska uppgradera, men tiden är inte vår vän..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

(Box.se har bytt namn till City Network)

"Hej

Enklast ändrar ni via er .htaccess

http://www.askapache.com/<wbr>htaccess/speed-up-your-site-<wbr>with-caching-and-cache-<wbr>control.html

Mvh Olle"

Rent konkret så skulle man tex peta in följande snutt i .htaccess:

# 1 WEEK

<FilesMatch "\.(jpg|jpeg|png|gif|swf)$">

Header set Cache-Control "max-age=604800, public"

</FilesMatch>

</pre><filesmatch \.(jpg|jpeg|png|gif|swf)$="">

</filesmatch>

Ändrat av freguz
html encodade taggarna
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så kan man se det.

Man kan även se det så här:

Detta är ett ideellt forum där ingen tar betalt för sitt arbete.

SG genererar 80Gigabittraffik förra månaden och väntas öka denna månad.

80 GB är cirka 3 ggr mer än den största akvariesajten i Sverige.

Servrarna är konfigurerade för att hålla en balans mellan trafik och storlek.

Kör man hård kompression betyder det mer arbete för servern.

(Sajten är kvick med galaxy surfplatta)

Får ni altså ingenting från annonsörerna?

Förövrigt skulle det vara intressant och veta vad SVG körs för på hårdvara, och vart det står etc (iaf för mig :) ).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...