Gå till innehåll

Akvariemål för 2011?


petnym

Rekommenderade inlägg

Såhär vid nyår brukar det vara kul att sammanfatta året som gått och planera för det kommande året. Det vore kul att höra vad ni andra har för akvaristiska ambitioner och mål för detta år. Så...

Vad har ni för ambitioner och mål med ert akvarium under 2011?

Mina egna mål och ambitioner för akvarieåret 2011 är:

  • Åstadkomma en snabbare tillväxt på korallerna.
  • Få en ökad artrikedom av koraller (efter relativt stora förluster under denna sommaren).
  • Få ett klarare vatten i akvariet.

(En mer utförlig sammanfattning av 2010 och beskrivning av mina akvarie-ambitioner för 2011 finns på min akvarieblogg)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har bytt golvet i andra halva av rummet där akvariet står, de är ett valv imellan, jag ska byta golvet där akvariet står också. Allt matrial finns hemma, jag har bara ett litet problem att lösa först.

Jag måste ha en behållare att stoppa stenen och korallerna i när jag ska ta bort det befintliga akvariet(150 * 80 *60). Jag har tänkt mig en behållare som är 140 * 120 * 55 och gjord i glas, undrar om det går att få in i renoveringsbudgeten.

Nä skämt åt sido, 2011 ska det in ett nytt akvarium med lite modernare mått och djuuup. Måtten är inte ristade i sten, men 120 är precis vad jag får in, jag kan inte gå bakom akvariet som jag gör nu, men jag kan komma in från båda sidorna(det står i ett hörn).

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1.Målet är att få ännu lägre nitrat värden genom större BP reaktor.

2.De plattser det nu finns montipora skall ersättas med acroporer i fina färger.

3. Hela revet skall lyftas upp så de bakre korallerna kommer upp iaf 10cm till.

4. Mer eller mindre all sten skall vara beklägg med koraller så lite sten som möjligt syns.

5. Få en gul korall (acropora) att hålla sig gul.

Ändrat av Andreas N
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lägga nytt golv och byggaett rum/vägg i vardagsrummet där min rumsavdelare står idag då familjen växt lite :) Och i samband md det få cansen att sätta upp ett nytt lite mindre kar på ca L100xB75xH70 och verkligen göra allt genomtänkt . Det får ta den tid det tar siktar på att vara klar till höst/vinter 2011.

Sakta men säkert sälja av de flesta korallerna och bara spara några godbitar som får växa sig riktigt stora.

Sälja av det mesta i fiskväg bara spara en Trimaculatus och en dvärgkejsare. Köpa till fler lugna fiskar (inga stissiga kirurger utan mer i stil med kopparbandspincetter)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mitt mål blir... att få mitt bedut-kar att fungera. Kunde inte för ett ögonblick ana att denna världen / hobbyn va så stor. Har bara läst på i ca 3-4 månader, karet varit i gång 1 månad nu. Har ändrat "inriktning" i planeringsstadiet flera ggr redan utan att jag haft i en enda fisk ännu och skrivande stund bara har en anemon m krabba,några fraggar,kräftor & sniglar . :)

Men det lutar väl åt ett relativt basic kar med anemoner,lps`er små-fisk & å annat kul. Ska försöka att inte göra det alltför svårt för mig med detta kar.

Detta är superspännande! Kmr bli ett superkul år hoppas jag! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 veckor senare...
Mina egna mål och ambitioner för akvarieåret 2011 är:

  • Åstadkomma en snabbare tillväxt på korallerna.
  • Få en ökad artrikedom av koraller (efter relativt stora förluster under denna sommaren).
  • Få ett klarare vatten i akvariet.

(En mer utförlig sammanfattning av 2010 och beskrivning av mina akvarie-ambitioner för 2011 finns på min akvarieblogg)

Uppföljning efter en månad...

Korallerna har snabbare tillväxt och växer faktiskt synbart nu. Nya MH-lampor i ramperna i kombination med en ökad mängd biopellets för att trycka ned fosfaten och mer regelbundna vattenbyten verkar göra nytta.

Jag har skaffat mig några nya fraggar genom kontakter under månaden som gått, men jag har en bit kvar till den mängd (massa) koraller jag hade före sommaren.

Installation av ett innerfilter med filtervadd och en (liten mängd) aktivt kol har inte fått vattnet så klart som jag skulle vilja ha det. Tror jag skall pröva med lite mer aktivt kol i akvariet...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...