Gå till innehåll

Hjälp med webkamera på akvariet!


mekl

Rekommenderade inlägg

Skulle gärna skaffa en webkamera på akvariet för att själv kunna se akvariet på "distans".

Jag har följande:

1. Dator med mobilt bredband som jag kan ta med mig.

2. Hemma finns router med ledig LAN port.

3. Har en dator till som jag skulle kunna ha hemma om jag måste men det känns lite knöligt att ha den igång eller?

Nu till frågorna:

Finns det webkamera som jag kan ansluta direkt i LAN port som jag kan koppla upp mig mot genom IP-adress eller annat?

Eller måste ja ha en dator igång hemma hela tiden för webkameran?

Tacksam för tips om kamera samt idéer om hur jag gör det smidigast/billigast.

/Mattias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svar!

Är det alltså så att man behöver en så kallad nätverkskamera med ethernet anslutning?

De billigaste webkameror man ser är USB anslutna men dessa kräver en dator igång eller?

Finns det billigare som kan anslutas med kabel i LAN uttag?

/Mattias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du inte har en USB-anslutning i din router så är det nog enbart nätverksanslutning som gäller, om du inte har en dator igång.

Sen hur det ska konfigureras med öppna portar och sådant är ett eget kapitel. :)

Kolla Blocket eller Tradera om du letar begagnad kamera.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Köp en Axis så får du funktionen att den har ett eget namn och att de gör grymma kameror. (DNS service) denna adress skriver du in i din webbläsare så ser du kameran live vart du är är och slipper tänka på nått IP nummer.

Har en själv men är nerpackad i låda å kommer nog inte få upp den igen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svar!

Tyckte Dlinken lät ok med tanke på att priset var rimligt.

Kommer inte den duga? Vitsen är inte superupplösning utan endast som kontrollfunktion att jag på distans kan se att allt snurrar.

/Mattias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svar!

Tyckte Dlinken lät ok med tanke på att priset var rimligt.

Kommer inte den duga? Vitsen är inte superupplösning utan endast som kontrollfunktion att jag på distans kan se att allt snurrar.

/Mattias

Problemet jag upplevt med dlinken är att de hänger sig titt som tätt, vissa gör det dagligen vissa gör det väldigt sällan, men har upplevt att alla hänger sig ibland. (när de hänger sig kommer man inte ens åt via consol så man behöver starta om manuelt).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dlink = deadlink

Enligt datornördar, inte jag, jag är neutral :)

Hemma marknads sakerna är riktigt kassa ja, deras highend saker riktade mot företag är hyffsade faktikst, inte som Cisco eller juniper såklart men för priset är de oftast riktigt bra...

Dock håller kameran tyvärr deras hemmamarknas kvalite.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har haft 3st Dlink, alla har slutat fungera inom ett år. Sista jag köpte kostade 1600kr och skulle vara en bra gaming router så tänkte att för det priset borde det väll vara bra grejer. Men orkade inte med den tillslut då den fungerar så dåligt att jag har kopplat ut den för att slippa den och kör nu endast med bredbandsmodemet. Alla 3 Dlinksen slutade att känna av datorerna i nätverket och hängde sig så ofta att dom spenderade mera tid som en nätverksblockering istället för en router.

Förstår om dom kallas deadlink, det var vad mina var. Kan tillägga att enda sättet att få igång dom efter att dom kraschat var att resetta dom, sedan fick man göra om alla inställningar igen, och ibland krascha dom medan man höll på att ställa in dom. Rekommenderar inte Dlink. Enda anledningen till att jag köpt dom var för att det bara fanns 2 märken att välja på här i stan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Konstigt! jag har en Dlinkrouter sen 4-5 år och det är aldrig fel på den. Det som har gått fel är kraftenheten som slutat fungera 2ggr. Nu så har jag kopplat in spänning från kraftenheten på en dator istället.

Kanske inte skulle ha skrivit om detta, för nu pajar den väl bara för det! ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Konstigt! jag har en Dlinkrouter sen 4-5 år och det är aldrig fel på den. Det som har gått fel är kraftenheten som slutat fungera 2ggr. Nu så har jag kopplat in spänning från kraftenheten på en dator istället.

Kanske inte skulle ha skrivit om detta, för nu pajar den väl bara för det! ;)

Hehe med mina erfarenheter så gör den nog det :P

men att kraftenheten slutat fungera 2ggr låter ju inte som om den är fel fri direkt :P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Visst är ni inne på router nu????

Jag undrar över deras webkameror.

/Mattias

ajdå, trodde du letade efter en router att koppla kameran till :S webbkamerorna kan jag inte ut tala mig om, men om dom är som routrarna så är det pengar rätt ner i porslins sjön, men det är ju min åsikt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...