Gå till innehåll

planering inför nästa..


ballsam

Rekommenderade inlägg

Tanken har passerat genom huvudet, men för mej är det viktigt att det ser cleant ut. Gillar verkligen utseendet på korallenzucht's ramper. Kommer inte ha nåt ljuskrävande ute i kanterna och aquascaoen kommer bestå av låga utspridda grupper av sten (nån lite högre kanske). Börjar gilla LPS'er mer och mer, och dom är ju inte lika kinkiga.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har många gånger frågat vad för tjocklek som krävs på olika forum... Har oftast fått samma svar, alldeles för tjockt! :P

Åtminstone ekonomiskt sett...

För det karet jag planerade inför för ca halvåret sedan, som förvisso fortfarande är en dröm så skulle det behövas ca 30mm plexi... (125x60x50...) för rimless då...

Oskar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hittade tråden via Google. Gick inte att söka via tapatalk av nån anledning. Ska skumma igenom den (monstertråd) när jag får en lucka på jobbet. Kom att tänka på att jag var förbi dykarn (Hans) igår och tog en till på hans acrylkar. Riktigt läckert (tack för titten Hans). Har för mej att det karet var 60 eller 65 högt och byggt i 15 mm acryl..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har börjat kolla upp vad det skulle innebära att bygga karet i acryl. Nån som har sett nån formel för att räkna ut vilken tjocklek som behövs? Tanken har även slagit mej att istället för att specialbeställa en amatur som passar, gå ner en aning i storlek på karet och köpa en till T5-ramp i samma storlek som den jag nu har. Då blir det sammanlagt 12x39w. Lite osäker på hur spridningen av ljuset blir då ramperna har måtten 92x40 cm och skulle var för sig täcka en yta av 120x60 cm (karet skulle då vara 120x120x55, med ett vattendjup på ca 51 cm). Vad tror ni om idéen?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Tror att det blir grymme med de måtten,,har för mig att det var du som sa att du gillade att se karet ovanifrån. Och med de måtten blir det ju helt super.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 månader senare...

Håller fortfarande på med husrenoveringen och planeringen av drömkaret. Pratade en lååååång stund med laggeman igårkväll om LED, och är nu helt inne på det spåret. Kom på en sak jag skulle vilja göra. Jag kommer bryta upp och lägga om golvet i den delen av rummet som karet kommer stå. Kommer då passa på att borra 4-5 hål ner till källaren för sumpen, men funderar på att passa på att bila ner rör fram till en befintlig vägg som jag kommer regla upp för att förstärka. Svårt att förklara, men min tanke är att släppa upp rören 1.7 meter upp på väggen och där ha en kontrollpanel. Skulle vilja dra styrkablarna från tunzepumparna dit och ha multikontrollern där. Det jag funderar över är om det är möjligt. Finns ju säkert sådana kablar som är schweinlånga, men jag hade hellre skarvat och använt något tunnare, typ nätverkskabel. Går det??? Hade även varit kul att i taket ovanför karet montera en anordning för att kunna höjja och sänka ljusrampen, typ en ombygd projektorduksmotor och placera en strömbrytare (på barnsäker höjd) för den tillsammans med multikontrollern. Om jag bara kan komma på en vettig anledning så hade det varit kul med en pekskärm som visar tex aktuell temp och ljudstyrka mm. Blev visst ett långt inlägg. För att sammanfatta så är huvudfunderingen om det går att skarva tunzes styrkablar..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tunzes styrkablar går att skarva. Det är vanliga gammaldags DINkablar som vi hade till stereon på 60 och 70talet. 5 pol 180 grader. Det kan mycket väl hänga kvar kablar hos någon gammaldags radioaffär.

Får kolla runt lite efter lämplig kabel då. Vad tror ni om en sån här motor för att sköta höjdjusteringen av ljusrampen? 6d3a9218-dfee-44b6.jpg

67 cm lång och 6 cm i diameter. Borde gå att förlänga..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett måste för var mans saltkar:):)

Förresten dina knappar lever, dock dog en sort, vet inte vilken för att ja han aldrig se den utslagen.

Men dom växer i stort sett inte alls och har väldigt små polyper. Men peppar peppar ett tu tre så kanske dom kommer igång:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lat-oxar är ni allihopa. En motor för att justera lamphöjden, stort I-lands problem:smiley24:

Haha, mer eller mindre hela saltvattenshobbyn är väl ett i-landsproblem? :-) Grymt skoj ju, sitta med fjärrkontroll och sköta allt med en kall öl, livskvalite!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Haha, mer eller mindre hela saltvattenshobbyn är väl ett i-landsproblem? :-) Grymt skoj ju, sitta med fjärrkontroll och sköta allt med en kall öl, livskvalite!

Nöjer mej med ett glas saft. Ser en hel del av alkoholens baksidor på jobbet (ambulansen). Skulle kunna hålla en lång moralpredikan i ämnet : ) ..förstår dock vad du menar. Tanken med det här karet är att det mesta ska bli genomtänkt och bra från början. Eftersom det ska upp nya tak, nytt golv och väggar ska rivas/byggas om så har jag chansen att gömma kablar och göra det snyggt. Ska se till att sätta manöverknapparna högt så barnen inte når dom. Kanske tom är ide att sätta en brytare som man måste slå på/av för att kunna manövrera motorn /Samuel

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan se dig springa omkring när ungarna har gömt den och armaturen sitter i taket:smiley20:

Tanken har slagit mej, men det följde med ett väggfäste till fjärren. Annars kan det väl inte vara så svårt att koppla in en väggfast höjj-och-sänk-grejj..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tanken har slagit mej, men det följde med ett väggfäste till fjärren. Annars kan det väl inte vara så svårt att koppla in en väggfast höjj-och-sänk-grejj..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Finns speciella såna just till markiser, annars kan man väl använda i stort sett vilken vippbryttare som helst skulle jag gissa på...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Uppdatering: fick tag i en murare som hjälpt mej gjuta nya golv i kök, hall, entré å toa (för att få dit vattenburen golvvärme) ..så ett steg närmre det nya karet är taget. Klurar för tillfället en del på vilken höjd jag ska satsa på. Har innan tänkt mej att 55 cm med ett vattendjup på strax över 50 vore lagom, men börjar tänka att det kanske vore kul med lite mer.. kommer antagligen ändå bli tvungen att köra med en glassarg för stabiliteten. Vad är det optimala?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker du ska satsa på lite högre. Det är så jäkla fint med djupa kar! Hade själv velat ha nånstans mellan 80-100cm djup, men då får man ha det ganska lågt ner för och nå nånting...

Du syftar på höjden nu va? för 100 cm i djup är ju inte direkt lätt arbetat :P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...