Gå till innehåll

planering inför nästa..


ballsam

Rekommenderade inlägg

Skulle behöva lite hjälp med att klura ut vad som är bäst:

Att bygga en rektangulär ytavrinning med alla 4 genomföringar på rad eller en kvadratisk kammare..?

Vill bygga kammaren så lite och diskret som möjligt. Det som ska få plats är 1x25mm till returen och 2x32mm för vattnet ner till sumpen samt en genomföring (32mm?) till el för belysning och pumpar.

32mm för el är lite lite om man ska ha ner anslutningar etc från pumpar hällre 40 50mm

/Christian

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

32mm för el är lite lite om man ska ha ner anslutningar etc från pumpar hällre 40 50mm

/Christian

Kan mycket väl va så. Från början var planen att använda 4 st tunze 6095, och dom anslutningarna är ganska grova. Har fått för mej att maxspect-sladdarna och kopplingarna är lite klenare och att det skulle räcka m 32mm, men måste kanske kolla upp det lite närmare..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänk bara på att det alltid är höjden på regeln som ger bärighet inte tjockleken...

Jag har 145*45 på mitt loft och de sviktar mitt på (2.8m total längd), givetvis längre än ditt kar.

Har du möjlighet hade jag lagt en bärlina så nära mitten och på tvären under nuvarande reglar. För att fördela belastningen.

Alltså byggt en vägg inuti så nära mitten som möjligt.

Ser ju välbyggt ut, så du har koll på läget. ;-)

Bara jag som vill skicka en tanke här och nu, sen är det ju försent...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänk bara på att det alltid är höjden på regeln som ger bärighet inte tjockleken...

Jag har 145*45 på mitt loft och de sviktar mitt på (2.8m total längd), givetvis längre än ditt kar.

Har du möjlighet hade jag lagt en bärlina så nära mitten och på tvären under nuvarande reglar. För att fördela belastningen.

Alltså byggt en vägg inuti så nära mitten som möjligt.

Ser ju välbyggt ut, så du har koll på läget. ;-)

Bara jag som vill skicka en tanke här och nu, sen är det ju försent...

Tack för omtanken. Planen är att det ska va ett gäng olika väggar inuti. Både för att dela av och för stabiliteten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Draghållfastheten för silikon är mycket större än skjuvhållfastheten.

Har man en heltäckande bottenplatta med frigolit på som fördelar tyngden över hela bottenplattan är det bättre med sidorutorna runt bottenglaset.

Har man karet stående på gavlarna är det bättre med sidorutorna ovanpå bottenglaset.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Utanför, av den enkla anledningen att fogen blir fetare eftersom bottenglaset är tjockare än sidoglaset. Bottenglasets ändyta är större än sidoglasets ändyta.
Draghållfastheten för silikon är mycket större än skjuvhållfastheten.

Har man en heltäckande bottenplatta med frigolit på som fördelar tyngden över hela bottenplattan är det bättre med sidorutorna runt bottenglaset.

Har man karet stående på gavlarna är det bättre med sidorutorna ovanpå bottenglaset.

PÅ mitt kar som är limmat på håkanstorp zoo är sidorna utanför bottenglaset

Tackar för informationen. Då placerar jag sidorutorna utanpå bottenplattan. Du har möjligtvis inte diametermåtten på brickorna/muttrarna på genomföringarna (24, 32 och 40mm) stigigemla?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Spännande projekt!

Jupp. Tycker jag också. Kommer antagligen inte va igång förrän framåt hösten. Sommaren vill man ju va ute. Snart 4 år sedan projektet började ta form, så det finns ju ingen anledning att börja stressa nu

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jupp. Tycker jag också. Kommer antagligen inte va igång förrän framåt hösten. Sommaren vill man ju va ute. Snart 4 år sedan projektet började ta form, så det finns ju ingen anledning att börja stressa nu

Jag som tycker min uppstart är otroligt långsam. Då började jag ändå planera vid årsskiftet och har kommit så långt att jag snart kan köra mina första tester med vatten i systemet. Du måste ha ett galet tålamod :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag som tycker min uppstart är otroligt långsam. Då började jag ändå planera vid årsskiftet och har kommit så långt att jag snart kan köra mina första tester med vatten i systemet. Du måste ha ett galet tålamod :)

Jo, men nu är snart tålamodet slut

Mycket av det som behövs är redan inköpt. En fet returpump, en stor skummare, en överdimensionerad kalkreaktor, belysning (alla delar, men inte monterat), stor sump med stor fraggtank, över 150 kg salt, nästan tillräckligt med död LS, 2-3 osmoser, 2 karantänkar och en eller två fosfatreaktorer. Det som fattas är 2 st maxspect gyre, pvc till rördragningen och glas till stora karet

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kommit fram till att det får bli en rektangulär ytavrinningskammare. Innvändiga mått blir ca 23x8cm. Ska försöka få fatt i svart glas. Ingen mästare på hållfasthet, men 8 mm tjockt borde väl va i överkant? Nivåskillnaden blir ju bara några cm, så det borde ju inte bli nån belastning att tala om..? Skickat iväg en prisförfrågan på glas också

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tänk på att det är lite olika mått på kvalitativa tyska och kina-genomförningar då de är lite olika uppbyggda (vis av erfarenheten när jag förasökte montera en kinagenomförning i ett hål borrat för en tysk)

Samma innermått, men tysken har lite grövre yttermått på genomförningen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tänk på att det är lite olika mått på kvalitativa tyska och kina-genomförningar då de är lite olika uppbyggda (vis av erfarenheten när jag förasökte montera en kinagenomförning i ett hål borrat för en tysk)

Samma innermått, men tysken har lite grövre yttermått på genomförningen.

Kan tänka mej att det är så, men jag tänker köpa hos oceanakvarium, så måtten jag fick av stigigemla stämmer nog

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

affe0b82308a2464c4a59c014ad0155f.jpg

Knackade ihop en ram i samma storlek som lysrampen för att kunna passa in placeringen på bänken, å då visar det sig att jag på nåt vis nån stans lyckats klämma vajern under innertaket .. Vill ogärna riva ner taket..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

d1b4c39bb37465ace84a5221fd3e07cb.jpg

Fått på panel och luckor på bänken. Invändigt ska den delas upp i mindre utrymmen. Förvaring kan man inte få för mycket av har jag märkt. När karet är på plats kommer jag bygga en gjutform och testa att gjuta en hylla i betong som går runt hela karet i ett stycke, och som då även kommer dölja bottenglaset

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snygg möbel!

Kör med expand betong så får du snyggast yta, min bänkskiva här hemma härdar fortfarande.

Tack för tipset. Ska bli kul att testa. Ska gjuta en bänkskiva till en annan möbel samtidigt..

/Christian

Snygg bänk, ser riktigt proffsigt ut. Läckert att kunna se in från alla sidor.

Jo.. sett fram mot det här läääääänge. Idag sa frugan; du... det blir visst ett ganska stort akvarie!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...