Gå till innehåll

planering inför nästa..


ballsam

Rekommenderade inlägg

  • 2 månader senare...
Hur går det med din betong skiva!

Min köksö skiva blev kanon å med steinfix100+ kanon nöjd å kommer bli snyggt för dig med en betongskiva under akvariet.

Slipade av skivan med en giraff å korn storlek 80 och sedan 120.[ATTACH]128417[/ATTACH]

/Christian

Jodå. I min hjärna går det framåt, men för en månad sedan blev vi familjehem och utökade då barnaskaran med 2 småttingar, så nu är jag 5-barns-far. Är en del pyssel med det och det var även en hel del förberedelser innan, men snart är det dax för skolstart, och då blir det förhoppningsvis lite tid över. Tack för tipset om steinfix. Måste ha tag i nåt till granitskivorna i köket.

Stor familj kräver ju förresten en stor bil

f92b183686884268ee1d6f49656df283.jpg

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...

Nu har ytterligare en hel höst gått utan några nämnvärda framsteg på salt-fronten. Att bli 5-barnfamilj visade sig ta en hel del tid i anspråk . Nu är det i alla fall klart med leverantör av glas. Har till och med lyckats fixa så jag får sargen utskuren i ett stycke med polerade mjuka ytor på insidan .

e151025fec9fda8d9d5b407b714f5b54.jpg

..vilket känns riktigt kul.

Har gått ifrån planen med gyre-pumpar. Kommer istället satsa på en sisådär 8 st Jebao-pumpar (rw4 eller rw8). Rw4 ser liten och smidig ut. Frågan är om det är i underkant.. vad tror ni?

Skulle även behöva hjälp att beräkna säkerhetsfaktor (eller vad det heter).. Skulle vilja veta hur mycket det gör att sänka från 65 till 60 i höjd.

Måtten blir förresten 140x140x65 i 12mm optiwhite. Botten även den i 12mm, men vanligt glas. Sargen i 10mm optiwhite, och den blir 100mm bred..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

skulle köra på 8 st rw4 i så fall, hur hade du tänkt placera dom, bara i mitten på avrinningen eller ut på glaset också?

Alla pumpar kommer placeras på ytavrinningskammaren. Vill inte ha en massa synliga sladdar. Kan ju börja med 4 eller 6 st och komplettera om det behövs. Nån som vet tjockleken på magneten? Hade varit surt att göra kammaren för smal

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

så kul med framsteg.
Ang leverantör utav glas. Kanske är nojig men hur kan man garantera att glaset är repfritt vid leverans, Genomlyser de glaset å se ev fel eller får man ta det man får.
Fattar som om du ska bygga allt skälv.
 
Kolla även på andra steam pumpar, denna tycker jag verkar vara bättre. Blau Aquaristic’s Wave Motion

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

så kul med framsteg.

Ang leverantör utav glas. Kanske är nojig men hur kan man garantera att glaset är repfritt vid leverans, Genomlyser de glaset å se ev fel eller får man ta det man får.

Fattar som om du ska bygga allt skälv.

Kolla även på andra steam pumpar, denna tycker jag verkar vara bättre. Blau Aquaristic’s Wave Motion

Det är en seriös leverantör som är (som jag uppfattat det) generalagent. Dom har egen budbil och levererar hem till dörren. Får kolla noga efter repor vid leverans för säkerhets skull. Har kontakt med en kille som limmat måååååånga akvarier och som har rykte om sig att va noga. Vill ha snygga fogar den här gången. Det jag klurar på är att gå upp till 15 mm i bottenglaset och att sänka till 60 cm för att få en bättre säkerhetsfaktor och tryggare nattsömn

..ska kolla upp blau-aquaristic-pumparna, och vad som silver dom från jebao. Prismässigt verkar det ju inte skilja nämnvärt..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sista beslutsångest-beslutet; kvadratisk eller rektangulär ytavrinningsbox??? Suttit och skissat och använt gummipackningarna som mall. Enl Pilkington så skall hålen ha ett minimum av det största hålets halva diameter mellan sig, eller 2-5 ggr glasets tjocklek. Vad har ni kört på? 5 x 15 mm (bottenglasets s tjocklek blir ju långt..)

Anyway.. En rektangulär box hamnar på 23x12 cm och en kvadratisk 16x16 cm.

Kommer framför allt att se karet från två motsatta håll. Tänker därför att en rektangulär box stör minst om jag placerar den rätt, men jag är inte säker..

Lite snabb input tages därför tacksamt och ödmjukt emot. Tänkte maila iväg beställningen idag

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Åtta kantig så får man den "rund"men annars Kvadratiskt på 20x20.
Vore gött att komma åt lätt under med handen för att dra åt muttern på genomförningen

Kommer du ha 4st hål?

 

Här är ett som har samma nått 140cm med rekt, box i mitten
toples8.jpg
 

toples10.jpg

Ändrat av wrang
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Placerad i centrum på karet tycker jag personligt kvadratisk eller runt är etiskt snyggare. Rektangulärt gör sig bäst mot bakruta.

Åtta kantig så får man den "rund"men annars Kvadratiskt på 20x20.

Vore gött att komma åt lätt under med handen för att dra åt muttern på genomförningen

Kommer du ha 4st hål?

Här är ett som har samma nått 140cm med rekt, box i mitten

toples8.jpg

toples10.jpg

jag röstar för kvadratisk :)

Kan du tänka dig ha den i ett hörn?

744992658_PGBqT-O.jpg

Verkar luta åt att ALLA föredrar kvadratisk. Vill gärna ha en så liten box som möjligt, så det där med att stoppa ner handen blir nog svårt Wrang. Det blir 4 hål. Ett stort (40 mm) till kablarna, två för vatten ner (32 mm) och ett rör upp (25 mm). Har redan konstruerat rampen så att elförsörjningen ska komma upp i mitten av karet, så ytavrinning i ett hörn är uteslutet. Tanken är ju dessutom att ha fri sikt in överallt. På tal om det där med att dra åt muttrar till genomföringar på trånga ställen så har stigigemla en smart lösning. Han tillverkade en hylsnyckel av ett pvcrör i lagom diameter genom att värma upp änden och tvinga den mjuka pvc'n över muttern ..

Det som förhoppningsvis inte kommer ställa till det är alla magneter till pumparna som kommer sitta på insidan av boxen..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Bottenglaset kom igår efter mycket om och men. Det blev 15 mm med 4 hål i mitten. Skaffat 10 mm frigolit att ha under, men funderar på om det blir lika bra/bättre med 2-3 lager vit matta som man brukar lägga under parkett? Ha lagt på skivan direkt på plywooden för att kolla så det är riktigt plant överallt. Skulle gärna vilja ha en helt vit "nånting" under bottenglaset. Tips? Funderar på om man kan lägga några lager färg...?905bd409423c7d9806e527d1b2aa25da.jpg

Resterande glas är färdiga, men råkade levereras till ett lager i Linköping. Kommer få dom hitkörda med lastbil nästa vecka. Ruskigt spänd på hur sargen ser ut..

Kanske ska tillägga att den utskjutande plywooden ska bli stöd åt en hylla som kommer löpa runt hela karet och dölja bottenglas och fog..

  • Gilla 3
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det 12mm playwood du kör med som botten skiva?

Behöver du måla botten?

Jag ser ej min min foam/skydd under akvariet när det nu är vatten i. Ytan speglas mot botten som en spegel har jag för mig jag läst

Kolla på din golvfoam hur mycket det tål per m2 ditt kar är ju mycket press per m2 å golvfoam kanske blir ett frimärke tjockt?

/Christian

Skickat från min iPhone 6s med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Wow nu händer det

Jodu. Det här är ett långsamtgående projekt.. men förhoppningsvis blir det bra i slutändan

Är det 12mm playwood du kör med som botten skiva?

Behöver du måla botten?

Jag ser ej min min foam/skydd under akvariet när det nu är vatten i. Ytan speglas mot botten som en spegel har jag för mig jag läst

Kolla på din golvfoam hur mycket det tål per m2 ditt kar är ju mycket press per m2 å golvfoam kanske blir ett frimärke tjockt?

/Christian

Skickat från min iPhone 6s med Tapatalk

Japp! Det är 12 mm plywood. Tror inte heller jag kommer att se botten i vanliga fall. Kommer dessutom med stor sannolikhet ha sand på botten, men vill kunna stå och titta ner utan att störa mej på att frigoliten eller foamen syns där sanden blåst bort. Tänker att det är lika bra att göra det ordentligt från början. Måste ta å kolla upp det där med trycket/m2.. eftersom skivan är så stor är det skitsvårt att avgöra om det är helt plant under..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...