Gå till innehåll

planering inför nästa..


ballsam

Rekommenderade inlägg

Hej! Du har inte inte funderat på att höja upp karet så man tittar rakt in det, om man nu ska gå runt det och spana? Istället för att behöva böja sig ner? Var hemma hos en som hade det högt och det var häftigt... nästan som att på ett publikt akvarium :)

Häftigt projekt hur som helst! Ska bli kul att se hur det utvecklar sig!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Där kan du nog få till det riktigt fint med de måtten,vill inte vara viktigt men läste på vinschen ej för vertikala lyft står det ell du ska ha ngt linhjul som drar det i sidled mvh Ola.

Inte så kunnig på vinschar, men vinschen kommer sitta placerad några meter åt sidan så vajern kommer gå genom några taljor och sedan vika av neråt, om du förstår vad jag menar..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inte så kunnig på vinschar, men vinschen kommer sitta placerad några meter åt sidan så vajern kommer gå genom några taljor och sedan vika av neråt, om du förstår vad jag menar..

Ja är med på hur du menar finns många små hjul att köpa som linan löper i som du kan skruva i väggen taket och på så sätt få vinschen att dra rätt mvh Ola.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej! Du har inte inte funderat på att höja upp karet så man tittar rakt in det, om man nu ska gå runt det och spana? Istället för att behöva böja sig ner? Var hemma hos en som hade det högt och det var häftigt... nästan som att på ett publikt akvarium :)

Häftigt projekt hur som helst! Ska bli kul att se hur det utvecklar sig!

Frugan vill snarare sänka lite. Som det är nu så kommer karet stå på en 1 meter hög bänk. Vi har tre barn (4, 6 & 8) å för dom så är bänken hög som den är. Jag är 190 cm å gillar att kunna titta ner genom ytan. Tror den här höjden är en bra kompromiss..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja är med på hur du menar finns många små hjul att köpa som linan löper i som du kan skruva i väggen taket och på så sätt få vinschen att dra rätt mvh Ola.

Köpte dom här på ebay;

bc6136afa0d5416cbd586bcda3c55c67.jpg

..för en billig peng. Enl säljaren ska dom klara 30-40 kg stycket, så det borde finnas en rejäl marginal. Antar att en vinsch är konstruerad så att den inte matar ut vajer om man inte aktivt talar om det för den (?). Det jag fiskar efter är om det finns nån risk att det släpper ut vajer pga den statiska belastningen. Går säkert att dra en extra säkerhetsvajer som hindrar lysrampen att gå under en viss höjd..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser bra ut ju du kan kanske hänga vajer på ngt sätt som har längd så att rampen inte kan gå ner mer än till ett visst djup finns tunna rostfria vajrar har jag sett mvh Ola.

Precis vad jag tänkte. Billig enkel extra försäkring så jag slipper hitta rampen i vattnet när barnen luskat ut hur man höjer och sänker. Köpt vajer med ett tunt lager silikon (tror jag det var) på biltema

41725e04a984b5b64bbaf57f3ce4f145.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Glöm ej att dra ny el kanal under golvet och upp där akvariet ska stå men även för ljusrampen i taket.

/Christian

Kommer ha sumpen i källaren under karet, så jag borrar ett extra hål för elen. Funderar på att fräsa en kanal i golvet för att dra styrkablarna till tunzepumparna upp på en vägg så jag kan ha multikontrollern där istället för under karet..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja lägg krutet på nått annat ställe. Styrdosan för pumparna är la inget man vill ha framme hela tiden 😉

/Christian

Antagligen vist och förståndigt resonerat. Försöker tänka brett så jag inte missar nån smart lösning nu när allt är rensat och rivet. Lite knepigare att dölja saker när man väl lagt nytt golv, sänkt taket och satt upp tapeterna..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Absolut man får tänka till innan.

Om du ska kunna lyfta armaturen upp å ner så borde det finnas bra enheter typ elektrisk rullgardin så kallad rörmotor. När du bygger bänken så bra med uttag å lätt kunna stänga av/på dessa. Kanske tom att du har transformatorerna för dina tunze i källaren å bara styrkabeln upp?

När jag kommer så långt med mitt sumpbygge för källaren så vill jag ha styrdosan uppe vid karet för returpumpen så man lätt kan ställa in flöde där uppe och trimma in detta lättare.

Trevliga mått på karet å ytavrinning i mitten med kablar etc ner där.

/Christian

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Absolut man får tänka till innan.

Om du ska kunna lyfta armaturen upp å ner så borde det finnas bra enheter typ elektrisk rullgardin så kallad rörmotor. När du bygger bänken så bra med uttag å lätt kunna stänga av/på dessa. Kanske tom att du har transformatorerna för dina tunze i källaren å bara styrkabeln upp?

När jag kommer så långt med mitt sumpbygge för källaren så vill jag ha styrdosan uppe vid karet för returpumpen så man lätt kan ställa in flöde där uppe och trimma in detta lättare.

Trevliga mått på karet å ytavrinning i mitten med kablar etc ner där.

/Christian

Har faktiskt en rörmotor till en terassmarkis liggande med fjärrkontroll som ska klara att lyfta 80 kg, men jag blir inte klok på den. Ibland funkar den, men oftast inte. Eftersom jag inte kan klura ut var felet sitter så vågar jag inte göra mej beroende av den. Då känns det som en bättre lösning att använda en 12v vinsc från biltema.

Också tänkt på det där m styrning av returpumpen. Har en monsterpump på 10'000 liter m styrning, men kabeln är för kort. Ska kolla om man kan förlänga den på nåt vis.

Finns det nån vinning med att ha transformatorerna till tunzepumparna i källaren, förutom att slippa sladdarna i akvariebänken?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
  • 6 månader senare...

Har sagt det förr, men nu har det hänt lite saker. Byggt ihop stommen till bänken nu i eftermiddag. Måtten på karet blir där med 140x140 +/- nån cm. Höjden är inte helt spikad, men skulle tro att det blir 65 cm. Som det ser ut nu kan jag få tag i 15 mm optiwhite till ett bra pris. Rummet där karet ska stå är klart förutom en sista strykning av golvlisterna nu när dom sitter på plats (murade och putsade väggar, så listerna måste pluggas och skruvas fast).

Skippade motor till att höja och sänka ljusrampen och bygde istället in en liten vinsch från biltema.

Bänken kommer att kläs in med liggande vitmålad panel på 2 sidor och sammanlagt 6 vita ikealuckor på dom andra två sidorna. Sätter en likadan golvlist längst ner som sitter i övriga huset. Kommer även bygga en hylla som går runt bänken och skymmer bottenglaset. Släpper ut den ca 12 cm (eller vad som blir snyggt.

Lite bilder:

f1d18872b9d4a29d9c2bfc110c2949ab.jpg5083e0a474d0e04d58387b9652a536e0.jpg4e32ebf9ad04c8cbf2aa367f7338c4c0.jpg768a84f40dd49297202f14e86a674c96.jpg

Här bakom bröten och luckan sitter vinschen:

65540dccdbf609e519b9ec109d3f2abb.jpg

Gjorde ett lyckat test för anslutning av upphängningen till acrylen. Borrade och gängade i en testbit och det verkar bli riktigt bra: bf8f5ce8eade583f6ccfe1361416fae9.jpg76ab08bec9c39d049bc8a8d8928a3a4e.jpgc1ba86091c3dfcd5827fd05e82005297.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Japp. Det är 45x70. Tanken är att efter jag lagt i en bottenplatta sätta in stag och avdelare på olika ställen som kommer avlasta. Tanken är att använda större delen av bänken till förvaring av icke akvarie-relaterade saker (läs: leksaker)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle behöva lite hjälp med att klura ut vad som är bäst:

Att bygga en rektangulär ytavrinning med alla 4 genomföringar på rad eller en kvadratisk kammare..?

Vill bygga kammaren så lite och diskret som möjligt. Det som ska få plats är 1x25mm till returen och 2x32mm för vattnet ner till sumpen samt en genomföring (32mm?) till el för belysning och pumpar.

Tacksam för input och gärna mått om nån orkar räkna

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det som avgör är väl hur långa ytavrinningskammar du behöver. Vilket flöde har du tänkt?

Helt rätt Stig. Glömde några detaljer. Har tänkt mej ett flöde på 2-3000 liter/h ner till sumpen. Oavsett hur jag bygger kammaren så tror jag inte det kommer bli nåt problem. Har dessutom tänkt att använda sånt där nät som du (stigigemla) tipsade om i mitt förra kar. Tror det var avsett för hängrännor va?

En annan detalj jag glömde och som har betydelse är att jag tänkt placera pumparna på kammaren. Kommer köra på 2 st maxspect gyre. Om det blir en kvadratisk kammare blir jag tvungen att placera pumparna vertikalt, men om jag bygger kammaren rektangulär så kan jag välja..

Vilket monteringssätt tror ni kommer ge bäst cirkulation i karet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det ser väldigt spännande ut Samuel! Häftiga mått. Innan du bestämmer höjden så tänk på att du har en ganska lång sträcka att nå in till mitten av akvariet. Ju högre du gör det så kommer det bli svårare att nå djupare längre in. Plus - minus 5 cm gör stor skillnad.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det ser väldigt spännande ut Samuel! Häftiga mått. Innan du bestämmer höjden så tänk på att du har en ganska lång sträcka att nå in till mitten av akvariet. Ju högre du gör det så kommer det bli svårare att nå djupare längre in. Plus - minus 5 cm gör stor skillnad.

Jag har långa armar, så det löser sig . Förra karet var 65 högt och 60 djupt plus en 10 cm hög sarg, så det blir typ samma maxdjup..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...