Gå till innehåll

Led vs MH...


campokatt

Rekommenderade inlägg

Jag har ett percula 90, så en 230w blir ju bra rent längdmässigt. Det blir ju 2 160w iofs med. Men det tar ju ett tag tills man får båda.

/M

Har du ekonomin till två 160w cree så är det inget att tveka på.

Är supernöjd med mina två och blåljuset är underbart , bara vänta o se vad som händer i karet

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 83
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Har du ekonomin till två 160w cree så är det inget att tveka på.

Är supernöjd med mina två och blåljuset är underbart , bara vänta o se vad som händer i karet

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Tack för dina åsikter. Ska ta och beställa hem en sån då. Har bara en 150w mh just nu, och det har funkat bra. Så känns ju som att en 160w ska räcka tills man kan beställa hem nummer 2.

/M

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för dina åsikter. Ska ta och beställa hem en sån då. Har bara en 150w mh just nu, och det har funkat bra. Så känns ju som att en 160w ska räcka tills man kan beställa hem nummer 2.

/M

gör du så.. en maxspect 160w cree ger mer än 150w mh enligt min smak..

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Semi-Ledar? Är det den billigare varianten då eller? Inte cree.... Eller är det cree som är semiled?

SEMI är en annan tillverkare helt enkelt.. så det finns två varianter av varje ramp med olika dioder helt enkelt.. en budget o en dyrare..

maxspect själva säger att Cree ger 15% mer ljuse än SEMI men betydligt dyrare per diod så cree rampen blir dyrare enbart pga dioden , resten av prylarna i rampen är samma.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lutar åt 160w av den "billigare" modellen för mig. Gillar att det finns fler möjligheter med timrar på den jämfört med 110w's modellen...

Nu ska jag bara få tag i en bra, tyst cirkulationspump till mitt molly oxå. Gärna nått man kan styra flödet på lite granna men det är inget måste. Vill bara ha en pump i akvariet och det skulle ju vara kul att kunna få lite variation på flödet..

En Tunze 7071 med pump nanostream 6025 kanske, eller 6045... Kanske blir mycket i min burk men tänkte att det funkar om man kan köra den på puls....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lutar åt 160w av den "billigare" modellen för mig. Gillar att det finns fler möjligheter med timrar på den jämfört med 110w's modellen...

Nu ska jag bara få tag i en bra, tyst cirkulationspump till mitt molly oxå. Gärna nått man kan styra flödet på lite granna men det är inget måste. Vill bara ha en pump i akvariet och det skulle ju vara kul att kunna få lite variation på flödet..

En Tunze 7071 med pump nanostream 6025 kanske, eller 6045... Kanske blir mycket i min burk men tänkte att det funkar om man kan köra den på puls....

bara så du vet , det blir mycket ljuse.!

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

bara så du vet , det blir mycket ljuse.!

mvh manne

Ja, det är ju bra ;)

Och föresten, i den rampen kan man ju välja att ha de två 30w ledarna avstängda om det skulle bli "för" starkt. Eller bara ha dom på ett par timmar varje dag... Eller bara ha de två 30w'arna på och inte de 14 vita 3w'arna... Eller fattar jag fel nu?? Läste på denna sida om vilka ledar som fans i dom.

http://www.fish-street.com/product_details.php?category_id=118&item_id=454&currency_code=EUR

Ändrat av campokatt
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för dina åsikter. Ska ta och beställa hem en sån då. Har bara en 150w mh just nu, och det har funkat bra. Så känns ju som att en 160w ska räcka tills man kan beställa hem nummer 2.

/M

En liten grej bara... det handlar inte bara om pengar och ljusstyrka.

Cree ger varmare ljus än Semi. Jag har råd att köpa Cree men valde ändå Semi p.g.a. att jag vill ha riktigt vitt ljus i karet. Färgtemperaturen är en smaksak men värd att tänka på innan man beställer. 30W chipen som sitter i Semi 160W och Semi 230W har en färgtemperatur på 16000-17000K.

For maximum light output you can choose to upgrade the 3w white LEDs to Cree XPG 6700K chips. The 15w blue and 30w white and 1w violet chips are still Semi Chip LEDs. While giving a height light output the Cree LEDs also have a somewhat more yellow colorcast, around 11000K to 12000K when all chips are lit and around 6700K when only the 3w chips are lit. Customers are advised to consider this, together with the higher price of the Cree chips before ordering.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Antyder ni att jag gör bort mig om jag köper denna till mitt lilla kar?? Klart att 80l Molly inte är så stort men kör med ca 110w PC rör idag och det är inte för mycket....

jag tror inte du ser så stor skillnad på ett 110W led armatur och en 160 men har du pengar till det, kör på, i värsta fall så får du ha armaturen lite högre upp men då har du iaf en till nästa kar :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Antyder ni att jag gör bort mig om jag köper denna till mitt lilla kar?? Klart att 80l Molly inte är så stort men kör med ca 110w PC rör idag och det är inte för mycket....

160W LED ger väldigt mycket och väldigt skarpt ljus. Jag hade min ena 160W över ett 40cm högt 150L kar först och jag tyckte att det var för skarpt när den gick på full effekt. Men som sagt var, kan du bara höja upp rampen en bit över karet tror jag inte det är några problem med 160W för din del. Jag kör idag 2 x 160W Semi över vårt 350L kar som är 65 cm högt och det är skarpt ljus ända ned till bottensubstratet. Jag tror ändå att 110W blir perfekt för ditt kar, LEDarna ger mycket mer ljus än man kan tro.

Läs här --> Maxspect info

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tittar man på triton så står det ingen om "2 timerinställningar" eller månljus på 110w Semi modellen... Men den verkar ju ha det om man läser på andra siter?

Hur kan man variera dioderna i 160w modellen? bara blått, full effekt, några vita avstängda??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tittar man på triton så står det ingen om "2 timerinställningar" eller månljus på 110w Semi modellen... Men den verkar ju ha det om man läser på andra siter?

Hur kan man variera dioderna i 160w modellen? bara blått, full effekt, några vita avstängda??

Man har tre timer insällningar på 160w modellerna. På semi på dom två 30w chipen en grupp. Sen finns yttligare en vit resp blå grupp om jag nu mins rätt. , har själv cree varianten.

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan få en

Maxspect på 160w som är 40cm bred , 18cm djup , ca 5cm hög , finns på triton i Täby.

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Ja, det verkar ju intressant...

Vad är skillnaden för CREE modellen?

Vad är "Optic lens kit" för nått?

Stämmer det verkligen att den motsvarar 2 st 150WMH lampor?? Låter lite otroligt tycker jag...

Varför har inte alla sånna här i såfall?

Jag har försökt leta runt lite efter uppgifter om LED. Hittade denna bilden: ledmhcomparison2.jpg

Enligt vad som står skrivet på krukorna så ska man, om man använder LED nå samma resultat i ljusstyrka genom att förbruka en tiondel av den energi som man behöver med MH. Det är ju bra mycket mer än det 1:2-förhållandet som beskriv ovan. Samtidigt blir ju tillväxten den dubbla ungefär av bilden att döma!

Bilden kommer från denna sidan: http://www.americanaquariumproducts.com/Aquarium_Lighting.html

Någon som kan förklara hur mycket energi det egentligen går åt för att skapa samma ljus som t.ex. 100W T5 eller 100W MH? Färgspektrat är väl egentligen det som är mest intressant - att man inte håller på å eldar ut massa ljusenergi i våglängder som ändå inte är intressanta i tillväxtsynpunkt? Men sen vill man väl ändå kunna få fram ett fullt spektrum så att inte färgerna "försvinner" (läs: reflekteras) i korallerna?

Tänker jag helt fel nu?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur lång brinntid har egentligen LED? Enligt Fish-Street ska 3W LED'arna helst bytas efter 30 månader (cirka 11.000h med 12h belysning om dagen)

http://www.fish-street.com/maxspect_led_replacement_led?category_id=118

Antar att det kan vara lite skillnad mellan de olika tillverkarnas produkter, men jag har för mig att jag läst en helt annan siffra (50.000h). Det skulle motsvara omkring 12 år! Men förändras LED's spektrumkurva med tiden precis som med MH?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har också hört att Cree brukar säga 50000h för de vanliga modellerna om man inte kör dem nära sina maxgränser vad det gäller temp och ström.

Men hittade detta i databladet för deras XP-G: http://www.cree.com/products/pdf/XLampXP-G.pdf

"Cree currently recommends a maximum drive current of 1000 mA for XLamp XP-G white in designs seeking the ENERGY

STAR* 35,000 hour lifetime rating (≥ 94.1% luminous flux @ 6000 hours) or 25,000-hour lifetime rating (≥ 91.8%

luminous flux @ 6000 hours)."

Där står tyvärr inte heller vad man har för andel ljus kvar när man närmar sig slutet av livstiden. Det kanske finns mer bra info i något datablad där men jag har inte hittat det nu.

Maxströmmen för de XP-G är 1500 mA.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men jag är ju inte intresserad av att odla gräs..................jag vill ju ha fina koraller med bra tillväxt ;):skrattar:

Jag är övertygad om att LED är framtidens ljus men jag är också övertygad om att det har ett par år av utveckling innan det är attraktivt som huvudbelysning för gemeneman.

Jag har försökt leta runt lite efter uppgifter om LED. Hittade denna bilden: ledmhcomparison2.jpg

Enligt vad som står skrivet på krukorna så ska man, om man använder LED nå samma resultat i ljusstyrka genom att förbruka en tiondel av den energi som man behöver med MH. Det är ju bra mycket mer än det 1:2-förhållandet som beskriv ovan. Samtidigt blir ju tillväxten den dubbla ungefär av bilden att döma!

Ändrat av Laggeman
Ändrade quote-taggen så den stämde. ;)
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror inte ett ögonblick på att testet med krukorna är jämförbart mellan de båda krukorna på ett vetenskapligt vis. Har tex verkligen allt ljus från MH-lampan nått krukan och inte lyst utanför? Lux-värdena på bilden i kombination med effektvärdena tyder på att det inte varit så...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med Peter. Fortfarande gäller att LED ger FÄRRE antal fotoner per insatt watt än vad MH ger men LED ger för det första detta antal mer koncentrerat och ger också möjligheten att sätta kraften på just de fotoner man vil ha (läs våglängder) för maximal tillväxt. Just i det visade fallet så tror jag resultatet är rättvisande men det går inte dra några generella växlar på detta. Sedan tror jag faktiskt att vad gäller koraller så är LED suveränt eftersom det ljuset i sin grund är blått.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...