Laggeman Postat 25 augusti 2011 Författare Postat 25 augusti 2011 Tja! Jag mäter lite temperaturer på min ledplatta igår.. Blev inte så farligt varmt men det jag kom på är att det kanske inte är så smart att du ha drivarna på flänsarna.. Dom blir ju över 40 grader. Det skulle nog hjälpa mycket att ta bort dom..Jag har limmat minna 8 drivare på en egen kylfläns. Hade några flänsar över så det kan ju inte ekade tänkte ja. Är det nån som vet hur mycket värme ledarna tål?Min tanke var att luften som kyler flänsarna i sin tur även "passivt" skulle kyla drivarna. De har inte så stor kontaktyta mot flänsarna så än så länge så får det gå. Hej Laggeman! Du har väl LED och linser från rapidled? Kan du mäta hur mycket LED+lins bygger på höjden från kylflänsen?Dom vita bygger 12mm och dom blå 18mm. Det är olika stora linser till vita och blå.Som Hansson skrev. Citera
johan_f Postat 25 augusti 2011 Postat 25 augusti 2011 Trycker du luften mot kylflänsen ska du få bättre kylning än när du suger från kylflänsen.Nu får du utveckla varför det är så, för jag säger motsattsen... Att det kyler bättre att suga luften över flänsen.... Men såklart så baseras det på att det finns en kåpa över flänsen. Jag ifrågasätter inte för att säga emot dig utan för att lära mig mer...Mvh Johan Citera
-=Mr_B=- Postat 25 augusti 2011 Postat 25 augusti 2011 Kontakt. Luft som blåser MOT flänsen kommer närmare själva kylflänsen (allra närmast är det alltid ett i princip stillastående luftlager) vilket gör att man kan transportera bort mer värme. Dels för att luften precis som allt annat påverkas av tröghetslagarna, och försöker fortsätta rakt fram, trots att kylflänsen är där, men även pga den ökade turbulensen som ser till så att "färsk" luft kommer till kylflänsarna på ett bättre sätt än när luften sugs i ett nära nog laminärt flöde över kylflänsen.Det är ingen slump att man som regel har fläktar blåsande på kylflänsar, och bara när fläkten ska stå både för evakuering av luft, och flöde över en kylfläns väljer man att suga över kylflänsen.B! Citera
Maglofster Postat 26 augusti 2011 Postat 26 augusti 2011 Ja, jag har testat när jag byggde min ramp. Det är rätt stor skillnad på vilket håll fläktarna är vända. Att blåsa blev betydligt bättre. Citera
Lasse Postat 26 augusti 2011 Postat 26 augusti 2011 Har du en mycket överdimensionerad fläkt så kan kosta på dig att suga. Men då skall det vara en kraftig fläkt att ett jämnt undertryck skappas ända längst ner i kylflänsarna. Luften tar lättaste vägen och har du en fläkt som suger under maximal nivå så blir det mest luft från de övre delarna av kylflänsarna som sugs ut. Ett som blåser ner tvingar istället ner luften ända ner från början. Bättre kylning med sämre effekt blir resultatet.MVH Lasse Citera
Laggeman Postat 26 augusti 2011 Författare Postat 26 augusti 2011 Nu har jag inte haft tid (eller ork de dagar jag har haft tid) att byta håll på fläktarna eftersom de gör sitt jobb, men jag ska kolla skillnaden en dag när jag ger mig f*n på att göra det. För tillfället så bara går det.Att luften tar snabbaste vägen köper jag helt. Att det sen i mitt fall ligger en kåpa över flänsarna och luften går in via kortsidan på flänsen och genom alla dessa för att sen sugas upp genom fläkten tror jag gör att skillnaden blir mindre än om jag inte haft någon kåpa.I det fallet jag hade förut när jag hade två lite kraftigare fläktar som låg ovanpå och blåste ner luften över flänsarna (utan kåpan) så uppfattade jag "läckaget" lika stort över hela flänsen, dvs jag kunde med handen känna luft som for upp från flänsarna och upp i luften ovanför rampen precis lika mycket som luften som kom ut genom gaveln på rampen.Jag får helt enkelt mäta och återkomma med resultat så småningom. För tillfället ligger en fullspäckad helg i vägen, sen nästa helg åker vi iväg 3 veckor till Malaysia och Bali, så det måste bli i veckan om det inte ska gå en månad innan några mätningar kan göras. Citera
johan_f Postat 26 augusti 2011 Postat 26 augusti 2011 Kontakt. Luft som blåser MOT flänsen kommer närmare själva kylflänsen (allra närmast är det alltid ett i princip stillastående luftlager) vilket gör att man kan transportera bort mer värme. Dels för att luften precis som allt annat påverkas av tröghetslagarna, och försöker fortsätta rakt fram, trots att kylflänsen är där, men även pga den ökade turbulensen som ser till så att "färsk" luft kommer till kylflänsarna på ett bättre sätt än när luften sugs i ett nära nog laminärt flöde över kylflänsen.Det är ingen slump att man som regel har fläktar blåsande på kylflänsar, och bara när fläkten ska stå både för evakuering av luft, och flöde över en kylfläns väljer man att suga över kylflänsen.B!Jag ser inte det riktigt på samma sätt.. Som jag tänker är det så att om du blåser luft mot en fläns så står luften stilla närmast flännsen och verkar isolerande, när du suger luft över en fläns står aldrig luften stilla utan den luften som är närmast materialet rullar längs med materialet och byts ut. All luft som passerar skarpa kanter turbulerar när den släpper och bildar virvlar som bromsar flödet.. Suger du luften runt en skarp kant så virvlar den oxå, men den stannar inte upp pga undertrycket. Såklart så påverkas allt hur tätt det är över kylflänsen... Blir det ingen kanal runt kylflänsen så är det inte lönt att suga... det är som att blåsa på en varm kopp kaffe eller att suga bort värmen från samma kopp.... /Johan Citera
-=Mr_B=- Postat 26 augusti 2011 Postat 26 augusti 2011 Som jag tänker är det så att om du blåser luft mot en fläns så står luften stilla närmast flännsen och verkar isolerande, när du suger luft över en fläns står aldrig luften stilla utan den luften som är närmast materialet rullar längs med materialet och byts ut.Ju längre ner i flänsen, desto svårare är det att få luften att flytta sig, visst. Det betyder att det isolerande lagret är tjockare längre ned än längre upp, när du blåser på flänsen. Skillnaden är dock att när du suger så får du i jämförelse ingen luftrörelse alls längre ned i flänsen, och det isolerande lagret blir än tjockare. Luften väljer helt enkelt att gå den vägen där det är minst motstånd, om du låter den välja. Det gör att den håller sig till det yttre av flänsen när du suger. Om du har en shroud som ligger kloss mot överkant på kylflänsen, och går ned för att lämna en så liten öppning som möjligt i botten mot kylprofilen längs kanterna, där fläkten når över hela kylflänsens bredd, är det fortfarande mer effektivt att blåsa på, än att suga ut ur enheten. Och det är så nära man kommer en optimal lösning utan att ha designat kylflänsen själv.All luft som passerar skarpa kanter turbulerar när den släpper och bildar virvlar som bromsar flödet..Jag tror du har missuppfattat något, men i sak, har du rätt. Det du missat är att turbulenta flöden är bra för, i det närmaste nödvändiga för utbyten av värme-energi. De turbulenta flödena ser till så att luften hela tiden blandas, istället för att ett laminärt flöde ska absorbera värmen "lager för lager". Ju större skillnad i temperatur där är på luften, och kylflänsen desto mer energi överförs eftersom de strävar efter att nå samma temp. Det här sker atom för atom, och i ett icke turbulent flöde är antalet atomer med lågt energiinnehåll som kommer i kontakt med atomer med högt energiinnehåll helt enkelt färre. Beskrivningen är klumpig, jag ber om ursäkt på förhand... det är som att blåsa på en varm kopp kaffe eller att suga bort värmen från samma kopp....Jag ser inte riktigt din poäng här. Lägg handen över koppen och sug, respektive blås. Jämförelsen kommer halta något, eftersom din utandningsluft är varmare än rummets luft, men med samma luftflöde skulle jag tro du får samma resultat. Just för att det mer turbulenta flödet från att blåsa ger betydligt bättre kylning.B! Citera
johan_f Postat 26 augusti 2011 Postat 26 augusti 2011 Ju längre ner i flänsen, desto svårare är det att få luften att flytta sig, visst. Det betyder att det isolerande lagret är tjockare längre ned än längre upp, när du blåser på flänsen. Skillnaden är dock att när du suger så får du i jämförelse ingen luftrörelse alls längre ned i flänsen, och det isolerande lagret blir än tjockare. Luften väljer helt enkelt att gå den vägen där det är minst motstånd, om du låter den välja. Det gör att den håller sig till det yttre av flänsen när du suger. Om du har en shroud som ligger kloss mot överkant på kylflänsen, och går ned för att lämna en så liten öppning som möjligt i botten mot kylprofilen längs kanterna, där fläkten når över hela kylflänsens bredd, är det fortfarande mer effektivt att blåsa på, än att suga ut ur enheten. Och det är så nära man kommer en optimal lösning utan att ha designat kylflänsen själv.Jag tror du har missuppfattat något, men i sak, har du rätt. Det du missat är att turbulenta flöden är bra för, i det närmaste nödvändiga för utbyten av värme-energi. De turbulenta flödena ser till så att luften hela tiden blandas, istället för att ett laminärt flöde ska absorbera värmen "lager för lager". Ju större skillnad i temperatur där är på luften, och kylflänsen desto mer energi överförs eftersom de strävar efter att nå samma temp. Det här sker atom för atom, och i ett icke turbulent flöde är antalet atomer med lågt energiinnehåll som kommer i kontakt med atomer med högt energiinnehåll helt enkelt färre. Beskrivningen är klumpig, jag ber om ursäkt på förhand... Jag ser inte riktigt din poäng här. Lägg handen över koppen och sug, respektive blås. Jämförelsen kommer halta något, eftersom din utandningsluft är varmare än rummets luft, men med samma luftflöde skulle jag tro du får samma resultat. Just för att det mer turbulenta flödet från att blåsa ger betydligt bättre kylning.B![/quoteFan vad det är svårt att förklara hur man tänker i text, vi lägger ner det här så hoppas jag vi möts någon gång så kan vi ta det när vi kan prata det är en väldigt intressant diskussion och jag fortsätter den gärna muntligt... lättare att förstå då och förklara vad man menar/Johanps glöm det jag skrev om kaffekoppen, dålig liknelse ds. Citera
Laggeman Postat 22 november 2011 Författare Postat 22 november 2011 Ikväll åker flänsen ner för att få ett par ordentliga kabelbrunnar monterade så jag kan sätta dit mina nya 3m kablar och dra dem bakom bänken och karet, istället för på utsidan om karet. Citera
Laggeman Postat 23 november 2011 Författare Postat 23 november 2011 Sagt och gjort, igår tog jag ner rampen och såg till så att jag fick dit ett par ordentliga kabelbrunnar samt passade på att vända på fläktarna, mest för o testa o se hur de beter sig. Bilder kommer ikväll. Citera
Laggeman Postat 25 november 2011 Författare Postat 25 november 2011 Fick ut bilderna från kameran idag.Har även köpt nya kablar som sagt, bytte den ena som hade rak kontakt igår mot en ny med vinklad dito, så nu är båda kontakterna vinklade in mot mitten av rampen och går ner bakom karet tillsammans med kontakten till fläktarna. Citera
Laggeman Postat 25 november 2011 Författare Postat 25 november 2011 Har faktiskt inte mätt. Får väl trycka dit sensorn och se vad det landar på. Bara för din skull Lasse. Citera
hanst Postat 25 november 2011 Postat 25 november 2011 Det ser bra ut och jag är precis som Lasse också nyfiken på tempen. Sent from my iPad2 using Tapatalk Citera
Laggeman Postat 25 november 2011 Författare Postat 25 november 2011 Monterade på temperaturproben mellan två flänsar och satte mig i soffan. Efter att ha kollat på två dokumentärer om tsunamis så upptäckte jag att ljuset i karet var släckt.Alltså ingen rättvis bedömning ikväll. Men jag vet att den gick upp till över 36 grader iaf, ska leta upp vad tempen var förut. Citera
Laggeman Postat 25 november 2011 Författare Postat 25 november 2011 Här hittade jag min gamla temperaturnotering.Jag har fäst temperaturproben från min UT-100 mellan två flänsar längst ut på kanten och den visar 44,9 grader med både vita och blå igång. När de vita släcks så går tempen ner på mellan 37 och 38 grader. Citera
ballsam Postat 25 november 2011 Postat 25 november 2011 Riktigt snyggt bygge må jag säga..Sent from my iPhone using Tapatalk Citera
Laggeman Postat 25 november 2011 Författare Postat 25 november 2011 Tackar Samuel! Fraggarna från dig trivs i dess ljus. Citera
rickard598 Postat 26 november 2011 Postat 26 november 2011 Ser väldigt bra och proffsigt ut, mycket fint! Hur har du satt ihop plexin med varandra? Citera
Laggeman Postat 26 november 2011 Författare Postat 26 november 2011 Ser väldigt bra och proffsigt ut, mycket fint! Hur har du satt ihop plexin med varandra?Tack! Limmade med Acrifix, väldigt bra vidhäftning och torkar hyfsat snabbt. Den modellen jag har ska torka i UV-ljus, dvs från solljus eller MH (tror jag). Citera
rickard598 Postat 27 november 2011 Postat 27 november 2011 Ok! vart får man tag i det? har för mig att jag läst här på forumet att nån smälte ner små bitar av plexi i aceton och fick det till lim?! kan jag ha rätt där? Citera
Laggeman Postat 27 november 2011 Författare Postat 27 november 2011 Det är en variant, men vill minnas att Bioted hade Acrifix till försäljning. Jag köpte min tub när jag köpte akryl till mitt skummarbygge. Citera
-=Mr_B=- Postat 27 november 2011 Postat 27 november 2011 Att lösa upp plexi i aceton är nödlösningen. Det fungerar, men är inte riktigt lika lätthanterat. Jag har fått för mig att fogarna gärna blir spröda, men det kan ha varit mitt handhavande som varit orsaken.B!EditLagge var snabbare/Edit Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.