Gå till innehåll

72-LED CREE-bygge - 216W DIY


Laggeman

Rekommenderade inlägg

  • Svar 253
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

ser nice ut.!! allt tar sin tid.. även tjejen..

mvh manne

Ett måste om man ska behålla husfriden. :)

Jävlar va bra de blir!, roligt å se när de är igång me full kräm! :)

Kan bara hålla med, är övertygad om att ljuset kommer räcka för mina behov.

Det här blir bra Lagge, bokar en titt nästa gång jag är i Skåneland

MVH Lasse

Du är välkommen Lasse, bara hör av dig i förväg så ska vi nog kunna ordna det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

snyggt Lagge.

Tack Anders! Det är ett väldans kräm i de där små sakerna. :)

Fick hem min driver från Rapidled igår, den de skickat fel sen tidigare, så nu kan jag iaf köra igång allt ljus om jag vill. :)

Ikväll blir det att iaf löda ytterligare två serier, och om jag hinner så kanske fler.

Har börjat känna mig kass, är väl en släng av influensavirus man fått tag i, tråkigt om så är fallet. Jag som aldrig är riktigt sjuk...

Bilder kommer under kvällen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker du ska prova med de lampor jag kom med istället :) är ju nyfiken på hur ljuset blir med dem. Hur reagerade korallerna när de kom i ditt kar?

Ska göra det en dag när jag har lite mer tid till o mecka med belysningen, tex när jag ska fixa till kablarna och montera in drivenheterna i sin låda bak karet. :)

Euphyllian har slagit ut och den andra får vi se om den klarar sig eller ej, den ser ut som den är på sista livlinan och knappt håller sig kvar...

Idag har jag suttit och lött ihop resterande dioder, kopplat in dem på drivenheterna samt lagt upp rampen över karet. Rent spontant så är jag supernöjd med ljuset! Klart, lagom blå-vitt och fin spridning samt ett skimmer likt det från MH-lampor. :)

Som grädde på moset kommer här lite bilder...

post-1377-14468921374098_thumb.jpg

Ritade upp var dioderna skulle sitta för att enkelt kunna montera dit dem när jag blandat till limmet.

post-1377-14468921374298_thumb.jpg

Jag gick efter en enkel ritning jag gjort för att sprida dem hyfsat jämt över ytan.

post-1377-1446892137448_thumb.jpg

Alla blå limmade på flänsarna...

post-1377-14468921374683_thumb.jpg

...och alla vita.

post-1377-1446892137487_thumb.jpg

Dags att börja löda. Tennet på de blå dioderna var väldigt svårt att få till att flyta ut ordentligt, det tog lite längre tid, men alla lödpunkter är kollade genom att jag drog och vred på kabeländarna ett par tre gånger.

post-1377-14468921375047_thumb.jpg

Alla kablar lödda på plats. Fick tejpa lite för att inte få någon kabel att hänga ner när jag väl vände upp och ner på rampen.

post-1377-14468921375243_thumb.jpg

Ljuset i karet med en Maxspect 160W Cree-modell...

post-1377-14468921375451_thumb.jpg

...och med 216W Cree DIY. :smiley16:

Om jag haft samma inställningar på kameran så hade man nog sett hur stor skillnaden är egentligen.

Tjejens första kommentar var att det var alldeles för skarpt. Helt ok enligt mig.:nöjd:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snyggt. Jäklar vad det lyser upp. ska bli kul att se hur den ser ut när den är klar med designen och det.

Snyggt jobbat och otroligt bra uppföljning på bygget.

Tack! Det som är kvar är ju ovansidan med fläktar samt att ordna kontakter för inkoppling. Allt kommer allt eftersom.

Litet tipps för att hålla kablarna på platts är smältlim.Annars ser det ut som det blev kanon.Bra starkt ljus blev det också.Snyggt bygge.

mvh Ted

Tack Ted, det blir en form av kit tror jag, sen kommer det sitta en plexiskiva med spegelplast under som ska borras upp för alla dioder, så man inte ser kablarna underifrån, precis som på Maxspecten.

Kul att du fått ihop bygget!

På bilden ser det ut som om ditt bygge belyser akvariet jämnare än Maxspect-armaturen.

Min ramp är ju en bra bit större än Maxspecten, men visst lyser det upp karet bättre. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det har du inte råd med, min tid är dyrbar. ;)

Har satt en kyl-lösning för tillfället bestående av 2 st 120mm fläktar som blåser över flänsarna och kyler fullt tillräckligt, men är ingen slutgiltig lösning så klart. Har kopplat dem på samma timer som de vita dioderna, så nu när de blå lyser själv så känns flänsarna ljumna vid beröring, men absolut inte varma.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Får hoppas att den klarar sig, snyggt jobbat med belysningen. Får snart titta förbi och kolla in ledbygget, ska börja med mitt eget nu plus ett stort bygge till en vän. Finns det tid kan vi kolla på Sfiligoilampan men är ju inte så viktigt efter som jag inte ska använda den. Den kommer antagligen ut på försäljning snart :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Japp. Ska låta det gå nu i ett antal dagar, mest för o se så att det funkar som det är tänkt, sen ska jag fortsätta med överdelen samt limma fast de andra två sidorna på sargen som än så länge inte är på. Plexi för att skydda dioderna mot stänk är väl en högt prioriterad bit iofs. Sen då spegelplexin är ju en sak som inte måste på plats, men som är en av ett par små saker som gör det hela roligare. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Helnöjd Hansson! :)

Ska bara se till o få tag i mina kontakter och sen en eller två skivor plexiglas och ett gäng fläktar så kommer det genast se bättre ut.

Problemet är att jag sällan hinner förbi Elfa innan de stänger så det får kanske bli en nätbeställning istället...

Tycker mig se en märkbar tillväxtökning på iaf två koraller i karet, en flakväxande lila Montipora samt en Pocillopora. :)

Nackdelen är att en del av skivanemonerna inte gillar det skarpa ljuset lika mycket och drar ihop sig något, men är fortfarande fina i färgen och sprider sig de med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...