Gå till innehåll

72-LED CREE-bygge - 216W DIY


Laggeman

Rekommenderade inlägg

72 LED blir ju svårt att fördela symmetriskt på 9 plattor om det ska skarva i varandra snyggt. 68 blir lättare att få in i ett schack mönster, men då får du 4 över som du kan placera som "boost" någonstans, eller med en annan optik eller någon annan lösning.. Iofs så tror jag inte att en "boost" LED kommer att ens märkas bland dom 71 andra, men så länge man själv vet att den är där så :-)

Ett sånt här mönster blir det jämnt med så har du 4 att lägga ut (dom som är runt mitten plattan i min skiss)

post-2723-14468921273579_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 253
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Tack för tiden du la ner på förslaget Marko, men det blir nog den varianten med 8 i varje ruta som jag gjorde från början, då finns det plats att klämma in ett par till om jag skulle uppfatta ljuset för blått eller för vitt. :)

Har iaf kommit fram till hur jag ska bygga sarg och få flänsarna att sitta på plats, bilder på det bygget kommer allt eftersom det blir färdigt, ska förbi Bauhaus idag eller imorrn, lite beroende på hur pass mycket tidigare jag kan gå från jobb då jag ska besiktiga den ena bilen i eftermiddag, men jag har en hyfsat klar bild på hur det kommer bli nu iaf.

En lödstation, en rulle 60/40 tenn samt en rulle med 100m 0,75mm2 kabel ligger och väntar på att få användas...

Anledningen till 100m's rullen var att den kostade 11kr/m eller 149:-/100m... Svårt val då.

Såg kul ut på kvittot när man fick 951:- i rabatt. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stämmer som Manne säger, köpte lödstation, tenn och kabel på Kjell i helgen.

Rent ljusmässigt tror jag inte det kommer bli så stor skillnad, om någon, mot att fördela dem alla helt jämt över ytan. Som jag sa så blir varje "ruta" som en LED tar upp ca 50x45mm om jag kör 8 leds på varje fläns, mot 50x52mm om jag placerar dem helt jämt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hehe, så illa är det inte, det är bara 100g tenn. :) Däremot 100m kabel att löda mellan dioder och drivers. :)

Har kapat upp lite T-list och ska börja limma ihop den och flänsarna så jag kan kapa till sargen imorrn, den ligger i bilen i 2-meters längder...

Ska bli kul o komma hem imorrn o sätta ihop det. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

;)

Var förbi Bauhaus igår och köpte 40x20 samt 20x20-lister till sargen.

När jag kollade efter stänkskydd till dioderna så såg jag att de nu också säljer plexi med spegelplast så man kan få samma typ av "reflektor" som det sitter på Maxspecten tex.

En skiva på 1000x750x3mm kostade 399:-

Det känns som att jag kommer få en del bitar och prylar över efter detta bygget. :)

Limmade även fast min aT-lister i flänsara igår, blev rätt nöjd med resultatet, det gick dock åt 1,2 tuber med lim så jag hoppas det ska räcka gott till dioderna, det som är kvar.

När jag ska limma på sargen på flänsarna så får det bli vanligt 2-komponentslim, den biten kräver ju inget termiskt lim. Gjorde iofs inte T-listerna heller, men det var det enda jag hade hemma igår. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Absolut.

Har koll på det mesta, och det jag missar är lätt att kolla upp på nätet sen isf. :)

Jag gjorde samma ska när jag byggde min skummare och kom fram till att en begagnad FM Ultraskim 2 hade kostat lika mycket, men samtidigt hade jag inte haft lika kul. :)

Därav att jag bygger själv nu också, bygget kanske inte blir allt för långt ifrån en färdig ramp, men eftersom jag väljer komponenter och måtten själv så får jag en ramp som är helt gjord efter mina egna önskemål och specifikationer.

Just det, min driver som blev fel är nu skickad från Rapidled, fick mail igår om att den lämnat Kalifornien. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett snabbt överslag i kostnader ger detta i dagsläget:

Leds, drivers och annat från Rapidled inkl frakt, tull moms osv: 4.442:-

Flänsar inkl. frakt: 600:-

Lister och sargdelar: 566:-

Så i dagsläget ligger kostnaden på 5 608:-

Då är det kvar ett par bitar: Kontakter, låda till driversen, 3st 140mm fläktar samt lite annat smått som stänkskydd.

:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lägg till 129kr för delar till sargen. Då är det dessutom 119kr som fattas för en del som jag ska vänta lite med att köpa.

Gjorde ett misstag när jag skrev upp måtten jag skulle kapa ner mina alu-lister i så jag kom hem och hade kapat två delar fel, det visade sig att jag hade slagit en siffra fel på mobilen när jag skrev upp måtten. Väl i verkstaden så var jag så koncentrerad på att få det rätt enligt måtten att jag inte tänkte på att tänka logiskt och inse att måtten var klart fel på en dm... Det blev att köpa en list till och åka tillbaks två dagar senare o kapa till dem så att jag nu ikväll har kunnat limma den nedre delen av sargen, iaf två av bitarna då de andra två ska slitsas för luftinsläpp samt göras hål till kontakten, har hittat en DB15-kontakt på Kjell & Co som jag ska åka o kolla på om jag inte ska ha istället. Klart billigare och med kåpa går en han- och honkontakt för lödning på totalt 66kr.

Ny summa isf: 5 803:- Det tar sig, sa pyromanen...

Har ritat upp var dioderna ska sitta på flänsarna också, hittade dessutom spegelplexi på Bauhaus, en bit på 1000x750x3mm för 399kr.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I väntan på att jag ska få tummen ur o koppla in den lite bättre kameran så kommer här iaf två mobilbilder så länge för de som undrar hur det hela ser ut i dagsläget:

post-1377-14468921342021_thumb.jpg

Har limmat alla dioder idag, de ligger på samma håll allesamman, dvs pluspolen åt höger på bilden. Mest för att underlätta när jag ska koppla ihop dem. Har ritat upp en fin ritning på hur de ska kopplas samman, men det ligger på den riktige kameran, så det får bli imorrn. :)

Fläktarna är alltså 3st 140mm Fractal Design som ska sitta på rad i "locket".

6308619_1.png

post-1377-14468921341827_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Leon, karet är 65cm djupt, ca 60cm vatten till botten. Rampen kommer sitta ca 10cm ovan ytan tror jag, får se när den kommer upp.

Effekten är önskat tillräckligt ljus för att även musslorna på botten ska klara sig fint och fortsätta växa. :) Sen att övriga koraller också växer och trivs så klart.

Vet inte vad jag ska jämföra med eftersom den inte är uppe än och jag kan göra en jämförelse, men jag har ju haft både 250 och 400W MH tidigare så jag kan ju göra en personlig bedömning utifrån det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tanken är att först ha en akrylskiva med spegeleffekt som täcker alla kablar, och där jag borrat hål för dioderna som de lyser genom.

Sen framför detta ska en klar akrylskiva sitta som man lätt kan torka av.

Jag vet inte hur varmt det blir framför dioderna, så vi får se om de kommer sitta inkapslade eller om det blir en luftspalt mellan sargen och dioderna.

Har ikväll börjat o löda två serier med blå och märkt upp kablarna så jag vet var de ska sitta sen också. :)

Bilder från mobilen än en gång...

Serie 1:

post-1377-14468921351985_thumb.jpg

Serie 2:

post-1377-144689213522_thumb.jpg

Och tillsammans:

post-1377-14468921352397_thumb.jpg

Fortsätter med lödningen på tisdag, imorgon är jag uppbokad av tjejen. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...