Gå till innehåll

72-LED CREE-bygge - 216W DIY


Laggeman

Rekommenderade inlägg

  • Svar 253
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

  • 2 veckor senare...

Har inte hunnit pilla med linserna ikväll då jag bestämde mig för att ta tag i fläktbiten istället.

Nu snurrar mina 3st 140mm fläktar över karet och tystnaden har infunnit sig igen. :)

Jag har gjort så att jag har en fläkt på en 12V bula och de andra två fläktarna på en annan, mest för att ha någon form av back-up ifall väggbulan tappar greppet och lägger av.

Lite bilder på kvällens arbete är väl på sin plats.

post-1377-14468922534999_thumb.jpg

Som synes så är det fortfarande en del kabelarbete kvar, men man måste ju ha något o göra hela tiden annars blir det tråkigt. :)

Nä, det ska vara klart inom 4 veckor iaf då vi åker på semester och grannen ska sköta tillsynen, man vill ju att det ska se någorlunda städat ut när man inte är hemma själv. -shark_smiley

post-1377-14468922534264_thumb.jpg

post-1377-14468922534457_thumb.jpg

post-1377-14468922534633_thumb.jpg

post-1377-14468922534821_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

600rpm på fläktarna gör att flänsen blir riktigt varm, inget man vill lägga handen på kan jag säga.

Jag har fäst temperaturproben från min UT-100 mellan två flänsar längst ut på kanten och den visar 44,9 grader med både vita och blå igång. När de vita släcks så går tempen ner på mellan 37 och 38 grader.

Jag gissar att tempen i flänsen är ca 5 grader högre då proben inte sitter emot med hela ytan utan endast är fastklämd.

Frågan är om man ska låta detta gå eller skaffa fläktar med en hastighet högre, det finns ju andra fabrikat på 140mm. Denna tex: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=511168

Lite tråkigt o lägga ut 350kr till på nya fläktar bara, speciellt om det räcker med de jag har nu.

Imorrn blir det till att limma linser, köpte en tub med BT Multibond från Biltema idag, får se om det funkar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nä, fläktarna sitter i en huv av plexiglas, se inlägget ovan mitt förra.

Jag ska köra så här nu några dagar så får vi se, av ren nyfikenhet så ska jag sen vända på fläktarna och se hur tempen blir när jag vänder på flödet så det trycks ner luft genom toppen och ner genom flänsarna och ut på fram- och baksida. Får se om Lasse kan skratta åt mig sen eller det blir tvärtom. ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser ut att gå att klämma dit en eller två till med lite pyssel ;) dock får du nog flytta lite drivers och pyssla. att blåsa ner luft över flänsarna känns som en bättre idé än att suga ut den som du gör nu. Om man har tillräckligt öppet så luften kan ta sig ut nånstans.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Limmade linserna igår, det gick både snabbt och smärtfritt. Limmet från Biltema var lite som deras supergel i konsistens, lite "geggigt", väldigt enkelt att applicera med andra ord. Ut med en kladd på en bit kartong, sen doppa linsens kanter i limmet och trycka fast dem på chippet.

De svarta linserna som är lite större klickade fast över chippet och hade nog suttit utan lim, men de mindre vita som satt över de chippen med e liten fyrkantig diod behövde limmas, de hade inte suttit fast utan hjälp.

Jag limmade linserna igår kväll och imorse när jag kände på dem så var 9 av 10 helt ok men det var ett par stycken som satt lite löst, antagligen var jag lite för försiktig på de vita linserna då jag inte ville få lim på själva dioden så jag snålade lite väl kanske. Med en ny pip på limtuben så kommer man åt utan bekymmer och kan lägga en kladd till.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Hej Fredrik.

Bygget är på plats igen på sina provisoriska träbalkar, har inte dragit upp vajerhängarna ännu! Skäms lite då de har legat och väntat länge nu...

I helgen har vi lite att göra men nästa vecka ser ut att kunna ägnas åt lite rampbygge. :)

Jag ska se om jag kan ta ett par bilder på dioderna med linser ikväll.

Jag vet inte om du kanske valt fel linser till dina dioder, har du kollat så du beställt till rätt typ av chip?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är lite tidskrävande att bygga ramp har jag märkt. Jag har lånat linserna av snickarn här på guiden på prov. Enligt min beställning så är det samma modell på chip som han har. Det enda är att mina beställdes förra veckan och han beställde sina för någon månad sedan. Annars får jag testa att limma på dem försiktigt och se hur mycket ljus som läcker på sidan. Har du något tips för att löda dioderna smidigt? Jag har 4 kvar att löda men det är inte lätt att få det snyggt!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur går det med temperaturen, har du provat o vända fläktarna?

Jag har 12-13 dioder per platta och det har funkat bra med 2st 140mm fläktar för min del när dom blåser över 3 plattor.

Inga problem med o lägga handen på, men stänger jag av fläktarna så stiger värmen rätt omgående(har beställt en IR termometer så jag kan mäta lite frammöver).

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, jag har inte testat att vända fläktarna ännu då det funkar bra som det gör nu. Ska jag vända dem så måste jag göra det en kväll när ljuset släckts så jag kan mäta dagen efter och få ett rättvist resultat då jag kör fläktarna dygnet runt för tillfället (bulorna får inte plats i grenkontakten till vita slingan och jag har inte bemödat mig att sätta timer på bulorna ännu).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du något tips för att löda dioderna smidigt? Jag har 4 kvar att löda men det är inte lätt att få det snyggt!
Hej!Jag satt och löder ihopp min ledramp igår kväll.. 96 ledar från kl 19,00 till 23,00.. Då Klippte jag till alla kablar och förtenade allt..Det går lätast om du förtenar kablarna och lägger på lite ten på chipet. Sen dropar man på lite extra flhus och läger sedan på kabeln och lägger lödkolven på... Det fräser bara till sen är det klart. Det tar max en halv sekund att löda fast kabeln på chipet.

Ett tips är att ha en STOR lödkolv..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kolven behöver inte vara stor, men att kunna reglera temperaturen är iaf ett plus. Jag hade min på mellan 300 och 350 grader, beroende på om det var chipen eller kabeln jag förtennade. Var lite mer försiktig med chipen. :) Jag köpte min på Kjell & Co, en bra investering tycker jag.

Spetsen får gärna vara platt, men inte för bred. Förtenna alla kablar är en bra idé, att köra med flussmedel likaså, jag gjorde det inte, men det gick bra ändå.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag fick faktiskt ihop allt idag, så nu har jag en liten nanoramp. Råkade dock köpa fel adaptor till dimmern så helt klar är den inte förrän på måndag. Jag höjde tempen till 275 grader och då funkade allt bra. Visste inte vid vilken temperatur som chipen tog skada vid så det var kanske därför det inte gick så lätt att löda. Men till nästa ramp använder jag nog flussmedel :) Jag och polaren delar på en gammal weller, riktigt trevlig lödkolv. Lätt att arbeta med.

Tack för svaren och lånet av din tråd Laggeman!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tja! Jag mäter lite temperaturer på min ledplatta igår.. Blev inte så farligt varmt men det jag kom på är att det kanske inte är så smart att du ha drivarna på flänsarna.. Dom blir ju över 40 grader. Det skulle nog hjälpa mycket att ta bort dom..Jag har limmat minna 8 drivare på en egen kylfläns. Hade några flänsar över så det kan ju inte ekade tänkte ja. Är det nån som vet hur mycket värme ledarna tål?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...