Gå till innehåll

72-LED CREE-bygge - 216W DIY


Laggeman

Rekommenderade inlägg

  • Svar 253
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Igår när jag kom hem så låg det ett brev från posten.

De vill veta ordervärde och innehåll så de kan förtulla det rätt.

Ska svara dem ikväll, sen dröjer det väl tills i nästa vecka innan det skickas vidare till mig antar jag.

På söndag blir det testlimning med PL-400 av aluminiumdelar jag har i garaget, sen ska det in i ugnen på 75 grader i ett par timmar för o se hur det klarar av värmen. Det ska självklart härda ordentligt innan. ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjena

Såg att ni diskutera att svetsa heatsinken.

Skall någon göra det så se till att den är ordendentilgt nerspänd på en Plan yta.

Eftersom att man bara kan svetsa på en sida av kylflänsen så slår den sig väldigt lätt.

Jag har en som är 560x600 som ligger och skräpar om det kan va intressant?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjena

Såg att ni diskutera att svetsa heatsinken.

Skall någon göra det så se till att den är ordendentilgt nerspänd på en Plan yta.

Eftersom att man bara kan svetsa på en sida av kylflänsen så slår den sig väldigt lätt.

Jag har en som är 560x600 som ligger och skräpar om det kan va intressant?

Å andra sidan så räcker de nog å bara punkta ihop dom :)

Sent from my iPhone4 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dioderna har lämnat tullen och är på väg till mig. :)

Återstår att se vad tullavgiften hamnar på.

Enligt posten så finns den på mitt service-ställe, men jag har ännu inte fått någon avi. I morgon blir det dåligt med tid, men på torsdag så blir det med största sannolikhet uthämtning av mitt paket. :) Lagom till helgen... :ler:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hämtade ut min beställning idag från Rapidled, men de hade lyckats o byta antalet 700mAh samt 1050mAh-drivers, så nu sitter jag med en driver för lite till de vita och en för mycket till de blå. Har mailat dem och frågat om hur vi löser det på smidigast sätt.

Han inte med att köra förbi Hornbach idag på vägen hem, men med lite tur så kan jag ta en snabb runda imorgon innan jag hämtar tjejen på hennes jobb.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Smidigast. De säljer på dig ytterligare en driver till de vita, och tvingar dig att betala fullpris för den. Smartast, de säljer på dig ytterligare en driver till de vita, och tvingar dig att betala vad som närmast motsvarar inköpspris, och bjuder på frakten. Du kan göra av med, eller spara den överskjutande drivern efter eget huvud.

Minst krångligt. Du får skicka tillbaka den felaktiga, och de skickar en av rätt sort i retur.

Trist som fan. Du uppdaterar så vi får höra hur de gör?

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag mailade ju Mike på Rapidled igår kväll om detta och i morse låg ett svar i mailboxen. De skickar antingen en av rätt sort till mig alternativt ger mig pengarna tillbaks för den jag beställt, mao så får jag en gratis driver "över". Känner rent spontant att den får åka ut på annons sen när jag är klar med allt.

Jag svarade att han gärna får skicka en av rätt sort, så nu får vi se om det tar en vecka eller längre, beroende på hur de skickar den. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag mailade ju Mike på Rapidled igår kväll om detta och i morse låg ett svar i mailboxen. De skickar antingen en av rätt sort till mig alternativt ger mig pengarna tillbaks för den jag beställt, mao så får jag en gratis driver "över". Känner rent spontant att den får åka ut på annons sen när jag är klar med allt.

Jag svarade att han gärna får skicka en av rätt sort, så nu får vi se om det tar en vecka eller längre, beroende på hur de skickar den. :)

Bra av Mike , inget klödd då med returen.. Tror det går fort så bara bygg du vidare..

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, det är tanken ju. Tjejen är hemma idag, har fått en rejäl förkylning, så det finns tid i eftermiddag att köra förbi Hornbach och kika på deras sortiment av lister och eventuellt ta hem något material till rampen. Hinner jag med så blir det en runda förbi Elfa och köpa mina kontakter också.

Tänkte köra med 2 par, en till de vita och en till de blå, sen baka in fläktarna i en av de också, antagligen den med de blå då de kommer gå längst.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fick för mig att placera ut dioderna på en av plåtarna jag tagit med hem, mest för o se hur det såg ut.

Efter en kort stund kom jag på att mönstret jag gjort och tänkt ut bara var för hälften av dioderna, hade räknat på enbart 36st. :)

Så efter ett par sekunders betänketid kom jag på det som var enklast att göra, enligt bilden nedan.

Nackdelen är ju att jag inte fyller ytan helt jämt, men samtidigt så har jag sett hur dioderna på "köperamper" ser ut och då ska det nog fungera bra ändå. Nackdelen är väl om det nu skulle bli för blått för min smak, kanske lika bra att plocka bort 12 dioder lite utspritt och först köra utan dessa för o se hur det blir. Alternativt, som en god vän sa, köp fler vita och kläm dit!

Jo visst... ;)

post-1377-14468921273018_thumb.jpg

Någon som har någon spontan tanke om upplägget av dioder?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bra fråga! Har inte funderat på just den principen att få dem jämt placerade över hela ytan, men problemet blir kanske när man ska lägga ut 72 leds i ett jämt mönster. Det blir ju 9x8 leds isf... Får räkna lite på det. :)

Från början hade jag enbart 2 leds av varje färg i varje 1/9. Den delen som är indelad i ytterligare 9 rutor, där hade jag en led i varje "kors" ungefär, lite utanför för att sprida dem lite jämnare över hela ytan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har endast 9 flänsar.

Den stora plåten (som jag ritat på med en spritpenna) kommer inte behövas om jag hittar rätt material på Hornbach på söndag.

Den var mest för att rita och testa upplägget med leds'en. Plåten ligger på en IKEA-pall så jag slapp sitta på golvet o mecka och inte behöva mota bort katter och hund. :)

I övrigt stämmer det, ytan är 14x15cm på varje fläns, dvs 42x45cm i allt som allt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...