Gå till innehåll

Till ansvariga på forumet - Nya funktioner i forumet....


wrang

Rekommenderade inlägg

  • Svar 63
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Det är korrekt att den tidigare kartfunktionen bara fungerade till den gamla versionen av vBulletin. När vi uppgraderade vBulletin så blev inte kartfunktionen kompatibel längre, då programkoden inte lägre uppdaterades.

När det gäller vårt arbete med forumet vill vi hela tiden kunna länka vårt arbete med SGs syfte:

Jag kan faktiskt inte se hur en gilla-knapp främjar informationsutbytet eller spridningen av hobbyn. Kanske missar jag något?

Vi har också tidigare diskuterat en chatfunktion. Säkert skulle en del tycka det vore kul, men samtidigt ser jag inte heller hur det skulle stötta syftet. Jag tror inte på att låta SG bli ytterligare ett "socialt medium" a la Facebook. Det finns andra sajter som bättre fyller det syftet.

Om någon har bra idéer om hur vi bättre uppnår vårt syfte, och ännu hellre kan hjälpa till själva (idéer av typen som Freguz ovan), är ni hjärtligt välkomna att anmäla er som frivilliga :)

Det lilla jag kan se som hjälper till med en funktion av den typen är att man kan få hjälp att se om några skriver motstridiga åsikter, om då en får 50 röster och den andra inga så kan man säga att det finns mer eller mindre konsensus och man kan se vilket som är mer trovärdigt. Men håller med om att det finns många funktioner som borde prioriteras upp mer en sån funktion.. Och att göra SG till ett allmänt socialt forum skulle enligt mig vara förödande, chattfunktioner är dåligt för att sprida information vilket inte många tänker på, för den informationen bevaras inte, så javisst får personen svar på sin fråga, men bara de som chattar samtidigt får den informationen, och det har en tendens att några individer som bara sitter på chatten och snackar strunt som inte har nåt med saltvatten att göra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En sak som stör mig med sökfunktionen är att man inte kan söka efter 3-bokstavsord, inte ens en kombination av flera trebokstavsord tex sökningen BTA eller SPS RSM ger noll träffar.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Jag är med på den iden, men tyvärr så blir databasen MYCKET större eftersom den jobbar med någon sorts indexering.

Det innebär förmorligen ett långsammare forum, framförallt vid sökning.

Detta har diskuterats några vändor genom åren. Vi kan säkert ta upp det bland moderatorer och teknikerna igen.

Man kan delvis komma runt det genom att söka på tex. *DSB istället.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är med på den iden, men tyvärr så blir databasen MYCKET större eftersom den jobbar med någon sorts indexering.

Det innebär förmorligen ett långsammare forum, framförallt vid sökning.

Detta har diskuterats några vändor genom åren. Vi kan säkert ta upp det bland moderatorer och teknikerna igen.

Man kan delvis komma runt det genom att söka på tex. *DSB istället.

Tyvärr får jag inte det att fungera med stjärnor (regular expressions) heller, får inga träffar på *DSB.

Skulle varit förvånad om jag inte testat det tidigare. Sen är det väl så att indexeringen inte innehåller några 3-bokstavsord varken med eller utan mellanslag.

En idé skulle vara om indexeringen tog med alla 3-bokstavsord skrivna i versaler tex RSM men inte rsm eller om vi kunde skapa en lista av 3-bokstavsord som alltid ska indexeras.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tyvärr får jag inte det att fungera med stjärnor (regular expressions) heller, får inga träffar på *DSB.

Skulle varit förvånad om jag inte testat det tidigare. Sen är det väl så att indexeringen inte innehåller några 3-bokstavsord varken med eller utan mellanslag.

En idé skulle vara om indexeringen tog med alla 3-bokstavsord skrivna i versaler tex RSM men inte rsm eller om vi kunde skapa en lista av 3-bokstavsord som alltid ska indexeras.

Testade *dsb det funka inte som du säger.

Men *dsb* funka fint.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet inte om ni medvetet ignorerar mitt inlägg ovan, men jag gör ett sista försök till upplysning:

Let me Google that for you

OBS: Även om siten lmgtfy.com oftast används på ett arrogant och hånfullt sätt, så är det inte min avsikt i detta fall, utan jag vill endast visa visuellt vad jag menar med mitt inlägg ovan.

Varför hålla på och fixa med något som det redan finns en lösning till (och sannolikt en plug-in också)?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker man skulle kunna förenkla för användaren, genom att bara lägga in under Sök - så fälls det ju ut en ruta med olika fält, där lägger man bara till ett input fält och en knapp, som redirectar till Google med site:saltvattensguiden.se redan ifyllt. På så sätt behöver man inte göra nåt extra, samt att man behåller all funktionalitet som redan finns.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Testade *dsb det funka inte som du säger.

Men *dsb* funka fint.

**dsb fungerar inte men det gör dsb**.

dsb* fungerar och det gör ls* också trots att det bara blir tre bokstäver.

Tack för det, stjärnan ska alltså sitta i slutet för att det ska funka!

Sökningen DSB* gav 48 träffar.

Borde man inte kunna få sökningen att automatiskt lägga till en stjärna på alla ord som är kortare än 4 bokstäver. Eller åtminstone få med det som tips i texten som syns när ingenting hittas.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...