Gå till innehåll

Behöver koraller vila ?


Dakstone

Rekommenderade inlägg

Vad jag förstått, så kan man få koraller att fortplanta sig i akvarium, via sporspridning, om man kör med månljus som följer mån-kalendern, med fullmåne, halvmåne, ingen måne etc.

Fast att detta kan vara ganska farligt eftersom det riskerar att öka biomassan/belastningen i akvariet något enormt när fortplantning sker.

Kan inte tänka mig att koraller är så avancerade att de skulle tycka att det var onaturligt ifall de endast lever i bra väder. För att bra och dåligt väder följer ingen fast cykel som månen, Krävs ganska avancerade varelser för att fatta det, . Fast jag kan ha helt fel känsla för detta.

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, inte ens vår hund är kapabel till att skilja på bra och dåligt väder att vara ute och busa i, och detta trots att han kan apportera på kommando, så jag tror inte att korallerna bryr sig särskilt mycket.

Haha stackars er, min hund vägrar gå ut om det regnar. Han smiter ut genom dörren och på 2 min så har han gjort allt som en solig dag kan ta 1h. Men när det gäller korallerna så tror jag de är känsliga för allt vad som har med deras omgivning att göra... Annars så hade de fortplantat sig i karen när det hade varit dax, såg något program på Discovery om någon korall som fortplantade sig exakt samma tid 2h vart år om allt stämde, annars blev det inget förren alla kriterierna stämde.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad jag förstått, så kan man få koraller att fortplanta sig i akvarium, via sporspridning, om man kör med månljus som följer mån-kalendern, med fullmåne, halvmåne, ingen måne etc.

Fast att detta kan vara ganska farligt eftersom det riskerar att öka biomassan/belastningen i akvariet något enormt när fortplantning sker.

Kan inte tänka mig att koraller är så avancerade att de skulle tycka att det var onaturligt ifall de endast lever i bra väder. För att bra och dåligt väder följer ingen fast cykel som månen, Krävs ganska avancerade varelser för att fatta det, . Fast jag kan ha helt fel känsla för detta.

Peter

Om man räknar att ha överlevt i miljoner år så skulle jag vilja kalla det rätt så avancerat. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om man räknar att ha överlevt i miljoner år så skulle jag vilja kalla det rätt så avancerat. :)

Tja, enkel livsform, force in numbers och lite evolution på det så är det väl inte så konstigt egentligen?

Precis som varför det finns fler kackerlackor än mammutar.

(disclaimer: jag är bara tekniker med teorier)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det här måste ha diskuterats förr:

För ren korallodling, skulle man vinna tillväxt på att köra flera ljus-mörker-cykler per dygn. Istället för normala 12 h + 12 h mörker, kan man tex köra 6 h ljus + 6 h mörker + 6 h ljus + 6h mörker och få enorm tillväxt? Funderar på det kommande fraggkaret... :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det här måste ha diskuterats förr:

För ren korallodling, skulle man vinna tillväxt på att köra flera ljus-mörker-cykler per dygn. Istället för normala 12 h + 12 h mörker, kan man tex köra 6 h ljus + 6 h mörker + 6 h ljus + 6h mörker och få enorm tillväxt? Funderar på det kommande fraggkaret... :)

Undrar om fiskar skulle bli stressade av det... hade gärna haft karet tänt både morgon och kväll :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Shit vad den här diskutionen spårade ur snabbt.

Frågan var ju om koraller MÅR BÄTTRE AV att inte ha lampan / ljust på full effekt varje dag och ibland få någon sorts "solvila". Vad det nu har att göra med förökning, eller dess förmåga att skilja på bra och dåligt väder vet jag inte.

Men för att hjälpa trådskaparen lite så kanske vi ska förtydliga att frågan endast handlar om vad som är bäst för korallens överlevnad och tillväxt och inte hur man simulera vissa förhållanden.

Så, nu har vi konstaterat att:

Det är mörkt på natten. Och det ska vara mörkt på natten.

Hundar gillar att leka i alla väder.

Man kan simulera moln genom att släcka en eller flera lampor.

Då kvarstår frågan: Gynnas koraller av växlande ljusförhållanden? Till skillnad från ett konstant ljusflöde..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då kvarstår frågan: Gynnas koraller av växlande ljusförhållanden? Till skillnad från ett konstant ljusflöde..

Om man överbelyser sitt akvarium till den grad att korallerna är fotoinhiberade så gynnas deras hälsa säkert att växla ned ljuset emellanåt. Men det säger lite sig självt och överbelysning kanske inte är så vanligt.

Annars tror jag inte varierande ljusförhållanden skulle gynna deras hälsa påtagligt givet alla akvarier med statiska fotoperioder där korallerna växer fint och uppenbarligen mår bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...