Gå till innehåll

Hanssons 600L OptiWhite


hansson_1985

Rekommenderade inlägg

har vart och köpt mig lite ny teknik..

skummare bubble-magus 155pro. borde göra sitt tycker ja..

returpummp blev en New Jet 4500. värkar vara en stadig pummp.

lite genomföringar.

köpte också en tub med Ultra reef scape foam som jag tänkte förstärka upp revet med när ja bygger upp det. det ska härde på 2-4 timmar.. får ta och lägga blöt papper på stenarna när ja skummar upp revet... får se hur det går.. :)

Nu är jag ute efter slimbakrund till karet. nån som vet vilken butik som kan ha hemma bitar som är 80x100?

post-4122-14468921286839_thumb.jpg

post-4122-14468921287052_thumb.jpg

post-4122-14468921287262_thumb.jpg

post-4122-1446892128745_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 144
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

nån ting så här jag tänkt att ha min sump..

ett refugium som jag matar med returpumpen eller fraggkar.. bra att ha fack typ.

B90xD50xH35

kommer att ha ett ytligare kar brevid på 100 liter som sitter ihopp med samma system som är tänkt till vattenbytan. avlopp ska dras fram för att underlätta allt.. osmosvattnet kommer att vara i badrumet hade jag tänkt. sätter en magnetventil på osmolatorn så tunnan ständigt är full med vatten. tänkte ha en tunna på 100 liter så det prisis räcket till ett vattenbyte.

kom gärna med förslag.. eller hur ni inte skulle göra :)

post-4122-14468921363851_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är inte säker på att jag hämger med i dina tankar hur du tänkt. Skummar facket är glas klart.

Största facket. Vad ska du ha i det? Personligen eftersträvar jag ett stort fack där returpumpen sitter då jag tycker det är bra att ha lite marginal där om påfyllningsvattnet tar slut när man är borta. Varför inte ta bort mellanväggen mellan stora facket och returpumpen?

Om du ska ha ett refugium så kommer vattnet som det är nu att rina över kanten runt om, skapa bubblor. Vilken mängd vet jag inte men du bör vara medveten om det. Är det verkligen bra att ha, var ju ett bra att ha fack?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

refugiumet är samma sak som bra att ha fack..

jag är en gammal växtakvarienörd så det skulle vara kul med lite salta alger! :)

sen blir det nog en liten räkodling me där skulle ja tro. ett ställa för dom att vara ifred på.

det där med att ta bort glaskivan till returpumpen har du rätt i Jonas! varför ska den vara där för?

i det stora facket tänkte jag ha biobollar och annat skoj. typ uvc och sånt.

kommer att mata refugiumt med returpumpen och biobollarna. hoppas på att den klarar av det.

får kanske ta och sätta en lutande glaskiva som vattnet rinner når på ljudlöst.

håller på att spika ihopp en bänk också..

blir nog klar till helgen

man får lite ont i nacken av att titta på bilderna :)

post-4122-14468921376046_thumb.jpg

post-4122-14468921376161_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vilken skiva menar du att man skulle ta bort?

Jag tycker inte du behöver ta bort någon i den designen du har ovan. Det facket där returpumpen sitter i är det som kommer att ha en skiftande nivå, alla övriga fack har konstant, det kan vara bra om du ska ha annat än ren teknik i dem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vilken skiva menar du att man skulle ta bort?

Jag tycker inte du behöver ta bort någon i den designen du har ovan. Det facket där returpumpen sitter i är det som kommer att ha en skiftande nivå, alla övriga fack har konstant, det kan vara bra om du ska ha annat än ren teknik i dem.

antingen bränner men en pump eller alla. beror på hur länge men är utan vatten..

det är skivan som skiljer returpumpen från stora facket

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo det blev lite av en koralsoppa av allt.. men tror att det kommer att gå åt lite koraller i det nya karet sen.

Det är revplattor som jag har beställt. 2 st 50x75cm.

tror att det kommer att bli rätt så coolt! hoppas på att jag får hem det nu på torsdag eller fredag. sen är det bara bänken jag väntar på. och belysning så klart.

har beställt lite ledar från www.rapidled.com som jag ska exprementera med tänkte. sen bygger jag en egen Led ramp

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Va nyss och hämtade hem bänken!

Bänken ska målas en gång först bara.

Tror att den kommer att göra sitt jobb! :)

Nu är det bara PVC, pumpar, revkeramik, Leds från rapid m.m som jag väntar på. hoppas på att jag hinner få hem det till helgen!

Har limmat i 50x12mm glasrämsor i karet för att förstärka fogen längst ner.. allt för att ja ska kunna sova om nätterna! :smiley9:

post-4122-14468921472111_thumb.jpg

post-4122-14468921472229_thumb.jpg

post-4122-14468921472355_thumb.jpg

post-4122-14468921472459_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hehe, nej det lär det inte göra, ser bra ut, fin bänk. ska du strunta i maxspect ramperna och bygga allt själv? ska bli roligt att se hur det blir när det blir klart :) just de, var du till johan och kollade hans vatten?! har du gjort några tester på saltet?!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser jättebra ut, Johan.

Kommer gärna och kollar när det börjas fylla vatten!

Vadå är du oroligt för att det inte ska hålla? :)

Jag hoppas på att jag får min revkeramik tills på onsdag nästa vecka.. då åker ja visligen till fjällen så det blir till att flytta nästa helgen. hälgen där på sen drar ja till Dubai... Blir svårt att hinna me allt..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snyggt!

Kul att det går framåt med ditt projekt. Gud vad avis jag blir, vill oxå åka till Dubai.

Vill du ha ett Clarki clown par? Dom simmar i BTB anemoner, har dom i sumpen just nu. Fast man får passa fingrarna när man sticker ner handen. Blir ju aldrig av med dom, suck.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dom är fina men har varken nån anemon eller plats för dom. Gladiator till inte ha dom då? Han har många anemoner och mycket plats..

Jag gjorde mig av med anemonen som ja fick av dig. den blev för stor och tog upp för mycket plats. prände på nåstan alla koraller i karet...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Clownerana simmar redan i en bubbletip i sumpen. Tror att moderanemonen delade sig typ 4-5 gånger. När jag gav bort en anemon så satt en liten bit av foten kvar på stenen, otroligt nog växte den lilla biten till en ny anemon. Skumt att dom kan återbildas så där. Håller med om att dom blir stora, mina blev som tallrikar.

Har fått lite gröna alger i nya karet nu men jag hoppas att det är övergående eftersom jag stressade igång karet ganska rejält. Näringsvärderna är nästan läskigt låga. Första gången jag upplevt typ 0 i fosfat med Rowa testet och så låg nitrathalt. Har jättelite biopellets bara och det verkar räcka, vill inte krasha nu.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...