Gå till innehåll

Hanssons 600L OptiWhite


hansson_1985

Rekommenderade inlägg

Vadå är du oroligt för att det inte ska hålla? :)

Jag hoppas på att jag får min revkeramik tills på onsdag nästa vecka.. då åker ja visligen till fjällen så det blir till att flytta nästa helgen. hälgen där på sen drar ja till Dubai... Blir svårt att hinna me allt..

Är absolut inte orolig!

Vet av erfarenhet att du är en duktig byggare av akvarium.

Inga fler clowner för mig, men tanken var god.

Är intresserad av dom flesta stora kejsare, så om det är någon där ute som vill bli av med någon så hör av er om pris och bild via PM.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 144
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Matade mina fiskar med fiskkött (torskfile) idag och dom vräkte i sig som galningar. Blå tryckaren är värst, han tar så stora bitar.

Gladiator: Erkänn, du åkte till ett avlägset korallrev i tropikerna och nu sitter du och dricker öl på playan. Hehehe!

Johan: Vad ska du ha för fiskar i nya karet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hallå!!Jag kapade till en 45x95 regel till rätt avstånd från stålbenet så jag kunde få fast luckan där jag ville ha den. en simpel lösning som var lätt att göra. mina luckor ligger utanpå skåpet med 1 cm överlapp. fäste upp MDF skivor med självborande skruv som jag försänkte och spacklade över.

post-4122-14468921516586_thumb.jpg

post-4122-14468921516702_thumb.jpg

post-4122-14468921516813_thumb.jpg

post-4122-14468921516927_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snyggt skall bli roligt att se är det blir fyllt.

Har du tänkt på ventilation i skåpet under karet?

Tack! :)

Ja det ska bli riktigt kul att fylla upp karet.. kommer nog att ha vissa svårigheter med karet när det är 80 djupt.. men ja tror att det är värt allt besvär.

Ventalation har jag löst genom att ha en spalt bakom karet på 10x100cm där pvc rör går till och från karet + kablar för pumpar och dyligt.

om inte det skulle räcka så sätter ja in en tyst datafläkt.

kom gärna med förslag och ideer!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul med lite bilder igen. Hur monterar du ledsen och hur stor yta ska de täcka? Är det både blått och vitt ljus? Tycker det är jättesnyggt med leds, skulle vilja ha det till mitt kar. Har t5 rör nu och det blir liksom inte samma "liv" i karet som med MH lampor.

Det ser ut som att bakgrunden är väl lämplig för att även fästa koraller på. Kommer att bli jättesnyggt.

Vill bara ge dig ett varningens ord ang bio pelletsen, ta det j**igt försiktigt. Jag hade i lite tyckte jag (2 dl sen 2.5 dl), mindre än halva lägsta doseringen, och näringsvärderna sjönk kraftigt så vissa koraller har bleknat. Fick minska ner mängden pellets mycket och tillsätter mycket spårämnen och aminosyror. Börja med typ 1 dl i början.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hallå!!

Nu har jag gått lös med tigersågen och kapat till min revkeramik så ja får ner det i karet. Tagit upp hål för Tunze pumpar, retur rör och för ytavriningen som ja ska klä med revkeramik med så den inte syns.

Jag har limmat dit Ledarna. det är bara ett prov så jag kan se vad det är för nått.. tanken är att ja bygger en platta som hänger över karet. plattan ska då vara 80x55 cm.

ja kommer att börja med MH över karet för att läsa mer om ledar och lära mig mer innan jag tar gör min stora Led armatur. det händer så mycket inom Led nu så det är värt att vänta ett tag. se hur andra gör.

Elin.. ja kommer att ta det lugnt med bio bollarna. Jag "tror" att det inte är lika farligt för mig då jag startar upp med biobollar från starten. då finns det inte så mycket nitrat nitrit som bakterierna kan äta på om jag har fattat det rätt. det är väre om man tillför biobollar till ett kar som är i drift med kanske rätt höga näringsvärden. Men det är bara min teori.

post-4122-14468921623863_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hallå!!

Elin.. ja kommer att ta det lugnt med bio bollarna. Jag "tror" att det inte är lika farligt för mig då jag startar upp med biobollar från starten. då finns det inte så mycket nitrat nitrit som bakterierna kan äta på om jag har fattat det rätt. det är väre om man tillför biobollar till ett kar som är i drift med kanske rätt höga näringsvärden. Men det är bara min teori.

Jag körde med biobollarna från start i mitt helt nya kar och idag fick jag plocka ut några döda koraller som blev effekten av det. Jag trodde precis som du att det skulle vara bra att köra igång ett kar med biobollar från start i liten dos men det funkade tyvärr inte så bra för vissa accrosar och montiporor. LPS.arna och mjukisar ser ut att trivas hur bra som helst, även hysterix och mina hjärnkoraller stortrivs. Har noll i fosfat och nitrat. Vänta iaf ett tag innan du sätter ner SPS koraller i nya karet med biobollar.

Det ser supersnyggt ut iaf!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har inte hänt så mycket på senaste tiden..

har fått till revkeramiken nu iallafall. är rätt nöjd med den. kommer att köra lite reef skumm lite här och var sen där man kan se ytavriningen.

har fått ihopp lite pvc också men saknar lite delar för att kunna göra klart allt.

men hoppas på att kunna börja skifta kar om 2 veckor..

post-4122-1446892165194_thumb.jpg

post-4122-14468921652077_thumb.jpg

post-4122-14468921652223_thumb.jpg

post-4122-14468921652371_thumb.jpg

post-4122-14468921652573_thumb.jpg

post-4122-14468921652707_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...