Gå till innehåll

Köpa död torr "LS"


hansson_1985

Rekommenderade inlägg

  • Svar 60
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Du har inte funderat över att det finns en anledning till att det heter "Levande Sten" och att det är väldigt lite liv i den som torr? Om du sen ska ha något i karet som är känsligt för fosfat så lär du få laka ur i många månader om inte år.

Varför skulle det vara mer stressande att bygga med riktig levande sten?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du har inte funderat över att det finns en anledning till att det heter "Levande Sten" och att det är väldigt lite liv i den som torr? Om du sen ska ha något i karet som är känsligt för fosfat så lär du få laka ur i många månader om inte år.

Varför skulle det vara mer stressande att bygga med riktig levande sten?

jo det var just därför jag undrade om det gick att få yag på sten som inte inehåller nån fosfat som så amåningom kan bli levande igen..

jag tänkte försöka bygga upp ett stort och lygftit rev som står på några få punkter och då vill jag hålla på ett tag för att kunna få till det som jag vill ha det.. inte ett stenrös som jag har idag... nu pratar vi inte timmar utan dagar..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker det blir många utsvävanden, när en person ställer en fråga så är det alltid någon eller några som måste klaga eller klanka ner på personen i frågas ide!. Kolla på dom amerikanska forumen där finns det massor utav folk som kör med torkad ls och når resultat som många utav oss här i Sverige bara skulle kunna drömma om!.

Jag personligen kommer att försöka hitta någon sida på internet där man kan beställa död/torkad ls som komplement till mina resterande 50kg LEVANDE sten, och ja, jag kanske måste laka fosfat i nån månad men de skiter jag fullständigt i punkt slut!.

Sent from my iPhone4 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Precis. Jag har köpt därifrån och är riktigt nöjd med stenes utformning. Extremt porös och jättefin. Håller för tillfället på att urlaka den i sötvatten för få bort det värsta. Det är rätt mycket skit på stenen, vattnet blir lite gulaktigt och luktar illa men efter ett par vattenbyten så blir det mycket bättre.

Kommer vidare att köra med fosfatremover ett par veckor innan det är dags att starta det nya akvariet med denna sten samt ytterligare ny LS.

Claes_A här på forumet har köpt därifrån och han är nöjd med sin sten. Han fick en kortvarig algtillväxt men har idag inga problem.

Jag tycker definitivt att man kan köra på död/torkad LS men man bör ju också förstå att den kräver lite specialbehandling. Jag tror nog att det är nödvändigt att komplettera den döda stenen med ny LS. P.s.s borde väl allt levande sprida sig över all sten och den tidigare döda LSen borde på nytt bli levande.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag är för lat för att hålla på med urlakning.. vill ha ren död sten.. kanske man bara kan dröma om..

Ja, det kan du bara drömma om. Men urlakning behöver inte innebära månader av jobb. Allt beror väl på hur petig man är. Jag har själv tänkt köra urlakning med sötvatten i ett par dagar med X antal vattenbyten (tills vattnet inte luktar illa längre, vilket kan handla om 2-5 byten kanske) sen ett par veckor i akvariet med fosfatremover.

Min tanke är att köra med biopellets från dag 1 jag sätter ner denna sten. Läs gärna Claes_A's tråd. Han urlakade inte i flera månader.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker det blir många utsvävanden, när en person ställer en fråga så är det alltid någon eller några som måste klaga eller klanka ner på personen i frågas ide!. Kolla på dom amerikanska forumen där finns det massor utav folk som kör med torkad ls och når resultat som många utav oss här i Sverige bara skulle kunna drömma om!.

Jag personligen kommer att försöka hitta någon sida på internet där man kan beställa död/torkad ls som komplement till mina resterande 50kg LEVANDE sten, och ja, jag kanske måste laka fosfat i nån månad men de skiter jag fullständigt i punkt slut!.

Sent from my iPhone4 using Tapatalk

Lycka till

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag köpte död sten från min lokala akvarieaffär. Fanns diverse torra bitar som dekorationssten till malawiakvarier, visade det sig.

Köpte på mig ca 12 kilo, och efter en vecka med dagliga vattenbyten, två veckor med vattenbyte var tredje dag, och sen en månad i en balja med saltvatten och 5 kilo LS, så hade nitriten gått ner till noll, nitraten började bli mätbar (dvs kommer under maxskalan på testet) och säkerligen tonvis med fosfat.

Efter ytterligare två månader med ytterligare 20 kilo LS i baljan så var nitraten faktiskt nere på noll. (dock ska sägas att det var mer av utrymmesskäl stenen hamnade här, hade för många pågående akvarieprojekt just då)

Väl nere i karet så väntade en mognadsperiod på kanske två månader med cyano och diverse grönsaker växandes och gudarna vete hur mycket fosfat som lakats ur.

Hur som helst: du har ingen akvarieaffär i närheten som säljer död ls? Kan vara värt att kolla, jag tror jag betalade 25 kr kilot eller så.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har flera gånger använt "död" dvs torr sten som komplement, jag har köpt det för att få riktigt stora bitar till uppbyggnaden (tex stora plattor). men jag brukar räkna med en inkörningsperiod i akvariet, (jag har en hel del levande sten också). sedan brukar jag nog inte göra som man ska; jag blåser på med fullt ljus direkt och så får man alger men det är inget problem om man har mycket algätande fiskar och djur. Jag brukar alltid köra lite fosfatremover typ "rowafos" eller liknande så det tar väl upp en del av fosfaten. i min förra burk, tråden hette lindholm 800 liter så hade jag nog hälften "död" sten om man räknar torrvikt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjena,

Jag körde ca 80% levande sten i mitt akvarium (7kg i sumpen och 4-5KG i display karet) ihop med ca 40KG torr sten.

Hade den torra stenen i vatten som jag bytte 100% varannan dag i ca en månad, sedan startade jag upp mitt kar det tog ca 5 dagar innan mitt PO4 låg på över 1ppm. Jag överdoserade alu remover vilket drog ner det till ca 0.20ppm där jag kämpade i ca en månad. Gjorde åt ca 1,5kg biophos3 (innan allt var borta. Kör nu endast biopellets vilket skall ta liiite PO4 men det håller den under vad min hanna mätare kan mäta.

från torr sten till användbar sten ca 2månader, 1000kr för remover och en hel del jobb (har du stenen i ditt huvudakvarium från dag ett kommer det vara ett helvette med alla vattenbyten du kommer behöva göra första dagarna fick jag ett gelé lager på ytan på ca 2cm pga all fosfat som byggde upp som tur var hade jag den i plast lådor med vattenslangar i varje så vid vattenbyten behövde jag bara slå igång vattnet och gå därifrån 20minuter)....

Minns jag rätt betalade jag 30kr per KG för stenen och frakten blev gratis (handlade så mycket annat samtidigt så nådde maxpriset på frakten (400kr tror jag det var).

Så totalpris på ca 55-60kr/kg för stenen (inclusive fosfat remover)... Skulle jag köra om på nytt nu skulle jag nog satsat på begagnad levande sten då man oftast får med en hel del roligt. men nu efter snart 5 månader så börjar jag se lite allt möjligt levande som vandrar omkring i stenarna.

Bor du mitt ute i ingestans och har ingen chans att få tag på den mängde levade sten du behöver begagnat så är torr sten ett alterantiv, men tror helt klart levande sten är bättre.

Fördelen med död sten är dock att man inte behöver tänka på att få med sig något hemskt och att man VET att det inte blivit medicinerat med koppar eller något annat som kan skjuta en i ryggen senare.

Allt snack om att död sten inte kan bli levande igen är BS, det tar tid men helt klart sprider sig till de andra stenarna..

Mitt kar om någon är intresserad:

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=36635&highlight=f%F6rsta+f%F6rs%F6k

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För att veta om död LS verkligen blir som LS så måste man ju dela stenen och mäta antalet bakterier i stenen, att det växer på på utsidan och ser ut som vanlig LS är ju inte svårt att gissa sig till.

Att det finns de som kritiserar och ifrågasätter är väl bara bra, tänk om allt man gjorde följdes av en klapp i ryggen, hur kul skulle det vara när man sen får problem?

Christers inlägg tycker jag är bra, då det faktiskt ofta blir så att urlakning av sten kan bli en kostsam affär, och om det väger upp priset av att köpa ren sten istället kan man ju fundera på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det värkar som ett heltidsjobb att laka ur sten.. skulle häller aldrig få ha baljor med illaluktnde sten hemma för sambon... jag får knappt göra osmosvatten i badrummet... :)

hur länge tror ni levande ls klarar sig om den får ligga utan vatten med blött papper på sig? svampen lär ju dö ganska så snabbt... men men

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men när man ser att folk kritiserar en annans förslag eller ide i var och varannan tråd då blir iallafall jag less.

Jag tänker ju oxå på den odlade stenen från tex Bali där dom gör egen sten och lägger på botten en tid, principen borde ju bli densamma å inte har jag sett någon som hakar upp sig på de

Eller menas det då att den levande stenen vi har i våra kar inte är lika 'bra' eller 'befolkad' som den odlade stenen?.

En annan ide som kan funka, inte helt säker dock är att man placerar stenen i en bäck,å eller älv där det är bra rörelse, så borde ju stenen bli fri från fosfat, sen kanske man måste köra i en balja hemma, men de kan ju gå snabbare kanske?.

Sent from my iPhone4 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nja... tror att du får in mer fosfat om du lägger den i en å för det är lika mycket djur som lever i våra svenska åar som det gör i bali.. det som händer då är att när du lägger stenen i saltvatten så dör allt för det klarar inte av saltvattenet.. sammaproblem fast svensk fosfat

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hur länge tror ni levande ls klarar sig om den får ligga utan vatten med blött papper på sig? svampen lär ju dö ganska så snabbt... men men

Stenen klarar sig garanterat mycket längre än man tror, titta bara på rev som blir torrlagda av lågvatten. Där klarar sig både liv och koraller, säkerligen pga de liv och koraller har anpassat sig till torrläggningen.. men en dag klarar sig säkert det mesta utan vatten skulle jag gissa på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...