Gå till innehåll

Maglofsters 600 liters


Maglofster

Rekommenderade inlägg

  • Svar 324
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Hehe, jo..

Det finns ett märke som heter FRESH. Finns inte i Sverige, men det är svindyrt. Vi snackar typ 500:- för en bruk kräm och så. Dom har helt sjuka beskrivningar på sina produkter, typ: "den här krämen har en lera framställd av rumänska munkar som verksam ingrediens". Man kanske skulle kunna deala med dom och skapa en kräm med "alger framodlade med hjälp av renaste näring från revlevade fiskar och koraller" :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hehe, jo..

Det finns ett märke som heter FRESH. Finns inte i Sverige, men det är svindyrt. Vi snackar typ 500:- för en bruk kräm och så. Dom har helt sjuka beskrivningar på sina produkter, typ: "den här krämen har en lera framställd av rumänska munkar som verksam ingrediens". Man kanske skulle kunna deala med dom och skapa en kräm med "alger framodlade med hjälp av renaste näring från revlevade fiskar och koraller" :)

Det är inte LUSH du menar? :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Har du koll på hur snabbt skrubbern sänker N & P?

Min petade ner N på 0 efter en vecka, eller iaf så lågt att 2 olika testkit inte ger utslag.

(Blandade till egen referens på 25ppm och det stämde hyffsat så testen borde funka som dom ska.)

P har mer än halverats.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det beror ju på hur mycket man har från början, men hyffsat snabbt om man inte har död ls som ligger och lägger P (eller något liknande annat som skjuter på med N & P i burken). Sen beror det även på hur stor yta, flöde och belysning man har. I denna burk så har mjukisarna börjat se lite trötta ut faktiskt så jag räknar med att jag har låga värden och då matar jag rätt mycket. Kommer inte peta i några hårda koraller förens efter sommaren så just nu är jag lite lat med att mäta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har för övrigt plockat bort mina biopellets. Kör med skummare och ATS enbart. Kör inga tillsatser alls förutom höjning av KH och pyttelite ca & mg vid behov. Eftersom det just nu i princip får räknas som FOWL så går det inte så mycket. Har inga alger alls i visningskaret. I sumpen växer inte heller några alger, däremot är det så fullt av pods att det nästan är läskigt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Levande i burken.

4 Nassarius sniglar + ett gäng turbos

12 Grön Chromis

2 Valenciennea puellaris

10 Pseudoanthias squamipinnis (1 hane + 9 honor)

1 Nemateleotris decora

1 Premnas epigramma

3 Sandvändande sjöstjärnor

4 Ormstjärnor

4 Eldräkor

1 Pepparmintsräka

3 Bangai kardinal (skall kompletera med fler)

1 Zebrasoma Xanthurum

Ändrat av Maglofster
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle du kunna beskriva din parallella media metod för kylning närmare?

Hur tycker du din ATS fungerar, kan du se skillnad på tillväxten av alger i karet efter att du kört ATS ett tag? Kör du din under natten, märker du i så fall att PH värdet jämnas ut?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har byggt om min ATS lite igen. Bytt ut CFL mot T5 och kör nu med två parallella media. Detta ökar kyleffekten väsentligt. Ser ut som skit, men funkar :) Har stabila 26 grader i burken.

[ATTACH]57836[/ATTACH]

Låter du dessutom en torr luftström pasera genom näten/algerna så kommer kyleffekten bli ännu större.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Popov: Jag har byggt ett U av 20mm GF+ rör. längst ner i botten på U:et har jag satt ett GF+ T som jag matar med ca 5000 L/h. Då fördelar sig vattnet i U:t och rinner ut i dom skåror jag skurit med min dremel. Totalt har jag 90 cm långt media uppdelat på 2 st 45 cm som sitter med 10 cm mellanrum.

När det gäller alger tycker jag mig se att jag kan mata väldigt mycket och ändå klara mig undan med ytterst lite alger i karet. PH:t är extremt stabilt eftersom jag kör med omvänd ljuscykel.

Lasse: Jag funderar lite på hur det skulle kunna lösas. Jag har en fläkt som evakuerar luften ut ur sumpen det gör att jag får en liten luftström, men just nu måste jag ha en dörr på glänt för att det skall bli nån fart på luften. Ev. får jag montera någon slags galler på dörrarna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Popov: Jag har byggt ett U av 20mm GF+ rör. längst ner i botten på U:et har jag satt ett GF+ T som jag matar med ca 5000 L/h. Då fördelar sig vattnet i U:t och rinner ut i dom skåror jag skurit med min dremel. Totalt har jag 90 cm långt media uppdelat på 2 st 45 cm som sitter med 10 cm mellanrum.

Menar du att

ATSen agerar som en kylare? Inte riktigt med =( , sorry.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Med en fläkt mot ytan så ökar du mängden torrare luft över vattenytan vilket befrämjar avdunstningen - med ATS så ökar du interfacet mellan vatten och luft och det ökar avdunstningen. Sammanfattning - en ATS med torr luft cirkulerande runt om ger det bästa av två världar. Vid avdunstning går det åt mycket energi som tas från vattnets värmeinnehåll - akvariet blir kallare.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...