Gå till innehåll

Din Perfekta Skummare? Hur ser den ut, vad har den för egenskaper?


Rekommenderade inlägg

Hejsan, Jag håller på att designa en rad skummare som jag senare kanske kommer tillverka och sälja till humana priser.

Så jag undrar... Vad tycker ni är den perfekta skummaren, Hur ser den ut (korta, höga, stora, smala, Kon?) Har den några speciella funktioner?

Så jag skulle tycka det vore jätteroligt om man kunde få lite information på hur era önskeskummare ser ut!

Börja framföra era önskemål! :ler:

Oskar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 57
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Väldigt viktig är pumpen som skall kunna mixa mycket luft med vatten som bubblor i "rätt" storlek. Många pumpar släpper igenom en hög andel stora bubblor som gör att skumpelaren blir ostabil och ineffektiv. Separationen av mikrobubblor från utloppsvattnet kräver att det inte får bildas sådana i pumpen för då behöver man betydligt större skummarvolym för att separera dessa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den perfekta skummaren är: Tyst, effektiv, tillförlitlig, lättskött och strömsnål.

Det är nog rätt lätt att fixa med lite tanke bakom det?

"Tyst" och "Strömsnål" Beror på vilken pump du använder.

"Tillförlitlig" Måste ju också bero på vilken pump man använder? Om man använder en pump som har mycket säker startförmåga vid/efter strömavbrott, samt är slitstark, inte blir utsliten så att man måste byta delar regelbundet för optimal användning.

"Lättskött" beror på hur fort det går att rengöra skummaren, ta av koppen, rengöra skummarhalsen?

"Effektiv" beror på hur mycket luftflöde man har, hur mycket kontakttid vattnet har med bubblorna?

Så den perfekta skummaren är en skummare som använder en strömsnål men stark pump, med mycket luftflöde. Den skall vara lättskött och tillförlitlig, billig i drift. Har jag förstått det rätt?

Men hur skall själva skummarkroppen se ut enligt er, vad är era erfarenheter med konskummare / "vanliga" skummare? vilken är mest effektiv?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stig, Det borde väl kunna lösas med en effektiv bubbelplatta? Med större hål på undersidan / där pumpens utblås är, Och mindre hål på översidan / Där Bubbelpelaren bildas, då borde väl de större bubblorna splittras och bli till mindre.

Sen påverkas väl detta beroende på vilken sorts (kommer inte ihåg vad det heter =P) men tex pinwheel meshwheel needlewheel m.m? Samt storleken på "voluten"?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bubbelplattan fördelar utloppet från pumpen så att vi får ett stabilt flöde. Men tyvärr påverkar den knappast bubblornas storlek. Givetvis påverkar impellerns konstruktion bubblornas sammansättning. Men även pumphuset och luft - och vatteninloppet till pumpen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Impeller var ordet jag sökte! (tack!) Min tanke med bubbelplattan var att de större bubblorna skulle delas mellan de olika hålen/eller gå sönder när de flöt igenom hålen...

Om jag lägger till en fråga då, Vilken impeller tycker ni har fungerat bäst? Vilken ger mest finfördelade bubblor?

Pumphuset / "volute" n;s storlek borde väl vara så att desto större / desto bättre? eller har jag förstått alla trådarna på RC helt fel?!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den impeller som fungerar bäst av de jag sett är med "trassel".

Men de har dålig livslängd.

Enligt vad jag sett är det bra med ett större pumphus för en skummarpump än för en returpump t.ex. Men jag är övertygad om att det finns en övre gräns om man skall kunna få en något så när homogen bubbelstorlek.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, trassel är att föredra då, läste det på "DIY Red Dragon" tråden på RC, men ville ha ett bekräftande. :D

Jag kan föreställa mig att trassel har dålig livslängd, men om man tillverkar dem av något "starkare" material då? T.ex. Royal Exclusive tillverkar ju sina av titan. Visst Dyrt men om man kunde hitta ett liknande, billigare alternativ?

Det finns säkert en övre gräns, man får nog testa sig fram helt enkelt när det gäller pumphusen, man kan även kolla på de andra skummarpumparnas pumphus. T.ex. Red Dragon, ATB Airstar m.m.

Mitt mål med detta "projektet" / Tillverkningen, Är att tillslut sälja handgjorda produkter av hög kvalité till vettiga priser. Det kan vara svårt att nå upp till det, men jag är en påhittig grabb, med känsla för rimlighet och hur vida saker är genomförbara eller inte.

När produktionen kommer igång så kommer jag tillverka skummare på beställning, och ta kundens behov i akt, för att kunna leverera en produkt anpassad efter kundens behov.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

LA fishguys intervjuar någon om skummare i ett avsnitt där kan du kanske få lite inspiration... (Länkar till en av flera delar av det inslaget nedan...)

Tack för Länken, kollar igenom dem just nu... Mycket bra info :ler:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Programmerbar pump. Tex dag och natt läge med mindre och högre flöde.

Om den nu inte är knäppt tyst.

Att den är tyst tycker jag nästan är en förutsättning för att den skall sälja, Vem vill ha en högljud skummare? Ingen! Så det är självklart med när jag skall välja vilken pump jag skall använda till skummaren.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

om man skulle ha en sådan platta som roterar efter luft/vatten inloppet så skulle den kunna användas till att ytterligare slå sönder luftbubblorna i vattenpelarn. Jag kanske är fel ute men borde bli effektivt.

Är inte riktigt säker på vad du menar, men menar du typ en platta med massor av hål i som roterar?! Visst det funkar säkert, men drar mer elektricitet, kanske gör att den låter mer? i sånt fall så tycker jag det är ett onödigt tillägg som skall lösa ett problem som kan lösas på bättre, enklare sätt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar så mycket! Det vore perfekt om man hade en akrylkälla, har bara hittat "akriform" på nätet, inte så stort utbud på "cast akryl" där. Vet du om Industriplast har Cast / gjuten akryl? Det är så att det blir mycket bättre fogar med Gjuten / Cast akryl. samt att den håller längre, i stort sett allt är bättre med Cast / Gjuten.

Tack så mycket för erbjudandet om hjälp återigen.

Oskar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...