Gå till innehåll

Billig PVC i Tyskland


LINO

Rekommenderade inlägg

Vad menar du med helgjuten ventil? Nybörjare på detta...:)

Duger inte denna eller?

https://www.hgt-technik.de/schwimmbad-schwimmbadbau/pvc/kugelhaehne/pvc-kugelhahn-ventil-2-wege-32-mm-klebemuffe/a-30711/

Det finns en del ventiler som det går att öppna och byta packningar i och sedan fins det en del som inte går att öppna ventilhuset på.

Skall se om jag kan hitta ett par länkar att visa dig:

Men en av dom viktigaste sakerna du ska se till när du köper en ventil är att den har unionskopplingar i båda ändar, så att du lätt kan byta den/Glenn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Själv har jag köpt tangit, div kopplingar och ventiler från Sewatec och Aquaristic samt genomföringar, rör och div ytterligare kopplingar från Stig i Gemla. Allt utifrån prisläge och tillgänglighet.

All ställen har levererat fullgott material (och Stig dessutom en del nyttiga tips). Vissa delar ( t ex ventiler) är ju rätt brutal prisskillnad på mellan Sverige och Tyskland, andra skiljer mindre och då väger för min del service/närhet över..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag köpte också från Tyskland och då var det inte GF utan främst VDL. Prisskillnaden samt det faktum att jag kunde sitta hemma och fundera exakt på vad jag ville ha, knappa in det och få det levererat till dörren utan vidare ansträngning var det som fällde avgörandet.

Godset i själva rören var klart tunnare jämfört med vad jag jobbat med tidigare men inget som spelar någon roll - jag bygger ingen högtrycksanläggning. Rördelarna såg ut som vanligt, liksom kranarna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Viktigt att veta är att inga av dessa kulventiler - oavsett kvalitée - är gjorda för att reglera flödet. De är gjorda för av och på. I axeln från vredet ner till kulan sitter en liten o-ring. Om ventilen är satt för reglering så byggs ett tryck upp och har den suttit så länge så kan det börja det läcka i denna O-ring. Det är svårt att se vart läckan kommer ifrån och för det mesta tror man att vattnet kommer från unionskopplingarna. Jag har råkat ut för detta fenomen både med kranar av hög kvalitée och sådana med sämre kvalitée. Dock oftare med de som är billigare. Det går att byta O-ring men det krävs att kranen går att demontera.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men ska man köpa menbranventiler till karet så blir det rätt dyrt.

Har man en kulventil med vetig kvalitet och håller sig mellan 1 till 2 storlekar så är kostnaden inte så stor för att ha reserv på hyllan.

Och dom fungerar utan problem att strypa med även om det inte är det dom är avsedda för./Glenn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan nog sätta en hel del pengar på att just strypning är det vi akvarister använder kulventilerna till...

Men bra att veta att de potentiellt kan börja läcka så man inte behöver göra rördragningar med kulventiler ovanför parkettgolvet... Jag har en gammal 25 mm från 90-talet som alltid använts för strypning och ännu har den inte läckt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan nog sätta en hel del pengar på att just strypning är det vi akvarister använder kulventilerna till...

Men bra att veta att de potentiellt kan börja läcka så man inte behöver göra rördragningar med kulventiler ovanför parkettgolvet... Jag har en gammal 25 mm från 90-talet som alltid använts för strypning och ännu har den inte läckt.

Jag har monterat hundratals ute på industrier var av många har varit för strypning (Där nogranheten inte varit allt för stor pga priserna)

och under 16 år nästan aldrig varit med om att en GF börjat läcka, medans jag har varit med om det på dom delbara ett antal gånger börjat läcka/Glenn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Glenn - jag har bara använt delbara - det kan vara skillnaden. Men också haft en delbar GF som läckt. Sedan är det ju så också att det finns olika typer av o-ringar och du som jobbat ute i industrin har nog använt de som har den bästa hållbarheten för aggresiva vätskor (kommer inte ihåg beteckningarna nu).

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vi använder uteslutande GF´s PVC-U med OEPDM gummi, av det enkla skälet att precision och passform är topnotch, samt att alla packningar och annat finns som reservdel.

Jag aldrig stött på en läckande GF under alla år jag hållit på med salt.

Man kanske ska väga in besparingen på några hundringar mot t.ex en självrisk för vattenskada eller andra kostsamma problem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Friskade upp mina kunskaper. EPDM är den vanligaste gummisorteten för O ringar. den mest hållbara (speciellt för aggresiva vätskor) är FPM (Viton). Med den kvalitén ökar priset med ca 20 %.

MVH Lasse

Viton var det du var ute efter Lasse.

Men en sak man ska tänka på när man använder kulventiler till att strypa med är att vrida på dom någon gång i mellanåt så att man inte får en massa avlagringar på kulan, då kan dom lätt börja kärva/Glenn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tråkigt att det skall bli bråk när man kommer med ett tips. Man kan ju välja om man vill ta det till sig...

Samtidigt bad jag ju om rättelse...

Alla delar klarar antingen 10 eller 16 bars tryck och det är ju betydligt mer än vad dom utsätts för eller?!?!

På "min" order kostade det 65 Euro plus frakt kontra 96 Euro plus frakt. Sen vet jag som sagt ej kvaliteten men dom ska ju limmas och dom klarar minst 10 bar vilket är betydligt högre tryck än vad jag har i mitt system.

Ni som vill... Håll till godo!

Det är inte bråk alls

men man måste få tycka olika

annars har vi inget att diskutera

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Danne: Lite renovering hemma kom emellan så jag har inte beställt än...:(

Men jag kopmmer nog dra iväg en beställning snart! Om det är någon som vill vara med och sambeställa och dela på frakten så hör av er!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...