Gå till innehåll

Äntligen! Ca 200liter!


Majki01

Rekommenderade inlägg

  • Svar 219
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Hade gärna velat ha lite tips nu innan jag köper dom sista sakerna. Jag vill eller rättare sagt ska ha en anemon. Hur mycket ljus ska jag satsa på jag förstår att 2 39w är för lite. Men räcker det med 4 eller jag ska försöka bygga in mer ljus? Vad för rör blåa? Vita? Vartannat? Samt vad för koraller är bäst att ha i samma kar? Mjuk koraller? Ska mjukkoraller lika som anemoner? Bli matade med något extra?

Mycket tacksam för svar och tips :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vet vid sötvatten har man bara igång det vid behov då det slår ut bra bakterie till sötvattens växter också.... ??

Jag har alltid haft mina UVC-filter igång 24/7 i sötvattenskaren. Har inte kopplat in det på saltkaret ännu men om/när det blir aktuellt får det gå 24/7 där också. Allt för stabilitetens skull.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har alltid haft mina UVC-filter igång 24/7 i sötvattenskaren. Har inte kopplat in det på saltkaret ännu men om/när det blir aktuellt får det gå 24/7 där också. Allt för stabilitetens skull.

okej! Ja iomed att jag körde "hightech" kar till sötvatten så är det mer negativt att ha igång uv:t alltid än positivt! !

Ja anemonen ska verkligen vänta! Men jag vill endå planera karet efter anemonen därför jag söker lite info här nu efter som reeflex inte gav mig svar på min ljus fråga och vad som är bäst att ha med dom:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjenare Micke!

Det var jag som du tipsade om din skummare Hydor. Jag har en fråga till dig.

Mitt kar är cirka 40 cm högt, vilken modell ska jag köra på? Den stora eller den lilla?

Jag har läst igenom din tråd och du verkar verkligen köra på med hårdhandskar med ditt akvarium! Anemon, då menar man verkligen allvar med sitt akvarium!

Mina öron och ögon öppnades väldigt mycket när du beskrev att skummare hördes nada och då menade du verkligen nada... Det gillar jag!

Blir nog att jag beställer en sån vid löningen. Trots allt lär vi alla få våra löner redan den 21:e denna månaden :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjena. 40 högt och 100 liter! då hade jag kört på den lilla. Den stora är 40 hög ! sen plus koppen.. minst 5 till.. upp till 15.. beroende på hur man ställer in den.

Okej, hoppas den lilla är lika bra i prestanda som sin storebror.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den lilla är gjordför mindre vatten volym än den stora! så självklart är det inte samma prestanda! Men till 100 liter går den utmärkt ! Där jag såg den det va nano versionen det va i ett 150 liters !

Du kan ju ha den stora med! Men då får du ju räkna med att koppen sticker upp ur karet! samt att den ÄR 40 hög.. och den kan inte stå på botten måste va lite ovanför botten!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hade gärna velat ha lite tips nu innan jag köper dom sista sakerna. Jag vill eller rättare sagt ska ha en anemon. Hur mycket ljus ska jag satsa på jag förstår att 2 39w är för lite. Men räcker det med 4 eller jag ska försöka bygga in mer ljus? Vad för rör blåa? Vita? Vartannat? Samt vad för koraller är bäst att ha i samma kar? Mjuk koraller? Ska mjukkoraller lika som anemoner? Bli matade med något extra?

Mycket tacksam för svar och tips :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Någon som har ork att ge mig svar på frågorna?:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jadu, det beror lite på vad du vill ha i karet, om du "bara" vill ha mjukkoraller, så räcker det nog med 4 rör (156w T5 i ett 200l kar) vilket är okej, kan nog klara lite LPS och kanske några SPSer nära toppen. Men jag skulle hellre köra på 6st, då har du utrymme för att ha lite mer "krävande" koraller som SPS.

Vad för rör är lite individuellt, vad du vill ha för utseende på karet, färgtemperatur (Kelvin) kallas det, men jag skulle nog använda 2st KZ new generation och 2st KZ coral light om du väljer 4 rör. (vilket ger dig en lite blåare ton, men ganska "krispigt" och klart ljus.) Det finns en jättebra tråd om detta på RC " http://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?t=1706461&page=199 "

Grim är grym på detta! beskriv ditt "dilemma" för honom och så får du en experts utlåtande.

Koraller i samma kar fungerar lite allt möjligt, beror lite på vad ditt mål med akvariet är. Mjukkoraller behöver inte bli matade på samma sätt som anemoner.

Hoppas det svarade på någon fråga i alla fall =)

Happy reefkeeping!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så ja ... Nu blir det paus i allt fram tills lönen kommer. Akvariet stod på tillfällig plats då jag målat och silikonerar. Och min son tyckte tydligen det va roligt att leka med mina nycklar. Så ja jag äger inget akvarie längre. Så den 25 får jag ta mig till hornbach och köpa ett nytt 200 liters efter som jag har möbel och snart är klar med mitt ramp bygge så köper jag bara själva akvariet.. men ja denna dagen har fan bara varit dryg.. Aja man får se det positiva i allt.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inte helt men snett över framsidan , men ja det finns inte så mycket att göra åt. Det ger mig bara lite mer tid att förbereda. Har ju det mesta hemma nu så när jag hämtar det nys är det bara till att måla och silikonera ditt hörnan

.. Jäkla tur att det inte va vatten i det!

Men den skyldiga är bara 2 år ! så thats life!!

Men min "Kärring" tog på sig det som skedde då jag har sagt till att ingen går in i det rummet förren karet är uppe på bänken igen och hon missade att han gick in ! Så hon ska offra sig och köpa ett nytt!

Sent from my iPhone using Tapatalk

Ändrat av Majki01
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inte helt men snett över framsidan , men ja det finns inte så mycket att göra åt. Det ger mig bara lite mer tid att förbereda. Har ju det mesta hemma nu så när jag hämtar det nys är det bara till att måla och silikonera ditt hörnan

.. Jäkla tur att det inte va vatten i det!

Men den skyldiga är bara 2 år ! så thats life!!

Men min "Kärring" tog på sig det som skedde då jag har sagt till att ingen går in i det rummet förren karet är uppe på bänken igen och hon missade att han gick in ! Så hon ska offra sig och köpa ett nytt!

Sent from my iPhone using Tapatalk

Var är "gilla" knappen?! Synd att det slöar ned bygget! Har du det mesta färdigt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Haha ja har exakt allt klart. Ska bara hämta det nya karet nästa vecka. Silikonera ditt hörnan låta det torka sen är det fyllning. Så jag räknar med att inhandla den första levande stenen den 25e . Dock köper jag bara cirka 10 kg nu och 10-20 kg till sen . Beroende på hur stenarna ser ut så jag kan bygga det jag har i planerna.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Går i tankarna nu på hur jag ska göra rampen! Men så fastna jag lite för dessa "key aquarium LED lighting" k3 nano slim 16 st 3w white och 8 st 3 w blue! "totalt 75w" Hade det tillsammans med 2 39w rör varit bra nog för 200 liters kar ??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Går i tankarna nu på hur jag ska göra rampen! Men så fastna jag lite för dessa "key aquarium LED lighting" k3 nano slim 16 st 3w white och 8 st 3 w blue! "totalt 75w" Hade det tillsammans med 2 39w rör varit bra nog för 200 liters kar ??

Varför inte köra med bara led?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Haha ja jag är korkad. Refraktometern hur ställer man in den första gången? Jag vet var skruven är och jag fick med skruvmejslen. Men.. Vad för vätska ska jag ha där i "klämmen" och till vad ska jag då skruva den?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...