Gå till innehåll

Ny LED från Cree: XM-L


Claes_A

Rekommenderade inlägg

post-2082-14468921715543_thumb.jpg

Nu börjar tydligen Crees nästa generation high power LED - XM-L dyka upp på marknaden i färgerna cool white, neutral white och warm white.

Det verkar som man tagit ett rejält skutt vad gäller energieffektivitet och drivström med denna generation; den är 20% mer energieffektiv jämfört med den tidigare generationen XP-G och tål drivström upp till hela 3A!

Relationen mellan drivström och spänning (forward voltage) ser ut så här:

post-2082-14468921715378_thumb.jpg

Det betyder att skulle man bränna på med 3A så skulle varje LED dra 10w [Edit: Ändrat, Virse hittade fel här] och ge hela 910 lumen (räknat på cool white). (Mina för ett år sedan moderna Cree XR-E ger 180 lumen per LED vid drivströmmen 700 mA...)

Relationen ljusflöde mot drivström ser ut så här:

post-2082-14468921715471_thumb.jpg

I övrigt ser spektralkurvan väldigt lik vad vi är vana vid från tidigare Cree-LEDar - på gott och ont.

Mer finns att läsa i Crees egen PDF.

Ändrat av Claes_A
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Intressant är när man räknar på verkningsgrad mot ström och därmed effekt.

Ljusstyrka i % Effekt w verkningsgrad i %

__ 50 _______ 0,92 ____ 111

_ 100 _______ 2,05 ____ 100

_ 150 _______ 3,30 _____ 93

_ 200 _______ 4,8 ______ 85

_ 250 _______ 6,6 ______ 78

_ 300 _______ 8,8 ______ 70

Räknar man med att lysdioderna kostar 80:- st och kilowatten 2:- samt att lysdioderna håller 50 000 timmar kan man få fram vilken ström som är ekonomiskt att driva dem med. Hög kilowattkostnad tycker nog många men räkna med att det stiger med 15 öre per år...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hög kilowattkostnad tycker nog många men räkna med att det stiger med 15 öre per år...

Varför räkna med en stigning på över 10% per år? sen när har det börjat öka så snabbt?`Visst det har gått upp senaste tiden, men det finns väl inget som säger att det inte går ner igen, är ju precis som lån, går upp och ner hela tiden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De har funnits ett litet tag till salu här: http://www.ledgroupbuy.com/categories/CREE/XM%252dL/

Funkar detta företag lika bra som t ex rapiled.com? Jag funderar nämligen på ett fraggkar i källaren och efter att ha testat DIY-LED så inte en chans att jag går tillbaka till lysrör eller MH när jag sätter upp ett nytt kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Intressant är när man räknar på verkningsgrad mot ström och därmed effekt.

Ljusstyrka i % Effekt w verkningsgrad i %

__ 50 _______ 0,92 ____ 111

_ 100 _______ 2,05 ____ 100

_ 150 _______ 3,30 _____ 93

_ 200 _______ 4,8 ______ 85

_ 250 _______ 6,6 ______ 78

_ 300 _______ 8,8 ______ 70

Räknar man med att lysdioderna kostar 80:- st och kilowatten 2:- samt att lysdioderna håller 50 000 timmar kan man få fram vilken ström som är ekonomiskt att driva dem med. Hög kilowattkostnad tycker nog många men räkna med att det stiger med 15 öre per år...

Jag man ska nog inte köra så höga drivströmmar om man vill ha bra elekonomi, hållbarhet på LEDarna och rimlig färgtemperatur. 10W i en sån där liten stjärna med LED lär också sätta kylningen på lite kraftigare prov än de 3W vi ofta kört med XR-E, XP-G och XP-E...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kunde inte låta bli utan räknade litet till. Totala kostnaden blir ungefär 10% över minimum vid 2,2 A. Minimum är mellan 1 och 1,3 A. Då har jag inte räknat med kylflänsar, linser med mer eller att lysdiodernas livslängd blir större med lägre ström.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Funkar detta företag lika bra som t ex rapiled.com? Jag funderar nämligen på ett fraggkar i källaren och efter att ha testat DIY-LED så inte en chans att jag går tillbaka till lysrör eller MH när jag sätter upp ett nytt kar.

Var med på beställde den 5 Mars och nu är dom skickade. Royal blue tog tydligen slut hos tillverkaren så det blev en fördröjning på ca 2 veckor.

$20 i frakt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Funkar detta företag lika bra som t ex rapiled.com? Jag funderar nämligen på ett fraggkar i källaren och efter att ha testat DIY-LED så inte en chans att jag går tillbaka till lysrör eller MH när jag sätter upp ett nytt kar.

Det är inget företag utan en privatperson (akvarist) som som jag förstått det gör detta som en tjänst, pengarna som han tar ut är bara för att täcka kostnader för sidan paypal etc.

Sen fungerar det på ett annat sätt, det är inte att du lägger en beställning och han skickar iväg godsen, var tredje vecka gör han en stor order av alla beställningar som gjorts för att få de bästa priserna.

Så tiden det tar att få ledsen kan vara 2-6veckor beroende på när i tiden du lägger beställningen.

Dock är priserna ungefär häften jämfört med Rapidled så jag kan leva med det då jag tar det ganska lugnt med bygget.

Jag beställde också för att vara med på 5te mars beställningen och mina skickades nu i veckan, har trackingnummer osv. vad jag läst i de amerikanska forumen så har folk varit väldigt nöjda.

han har hållit oss uppdaterade vid alla förseningar etc och direkt när han visste att beställningen skulle vara sen erbjöd han att återbetala pengarna på ordern istället.

Bara nöjd hittils.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det värt detta att köpa XM-L dioder eller är det sån liten skillnad på de andra XP-G

Ungefär 20% mer ljus vid samma effekt säger tillverkaren, så du kan plocka bort var femte LED om du kör XM-L jämfört med XP-G. Struntar du i energieffektiviteten så kan du ju också brassa på med mer ström i XM-L och få betydligt mer ljus ur varje LED jämfört med XP-G.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Intressant prestanda info *:

W=22.5

V=5.6

A=4.0

formula=W=VxA

sålunda blir:

140lm at 350mA

280lm at 700mA

900lm at 1100mA

2000lm at 3000mA

1525lm at 4000mA

max lm at 4A är 1525

allt enl. kontakt med Cree Robertson_Abubakar@cree.com

dom har ingen tanke på att tillv. 10 000K dioder ännu.

*skall vara Cree MT-G/EW

Cree XLamp MTG-EZW.pdf

Ändrat av thore kjellberg
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...