Gå till innehåll

Ytterfilter fråga igen!!


Majki01

Rekommenderade inlägg

Jag vet att denna frågan ställts många gånger! Men endå lyckas jag inte hitta ett ordentligt svar på frågan!

Jag kommer att köra ytterfilter.. bra eller inte.. kommer ha det som drivare till mitt uv filter..

Men att bara ha lite makaroner i botten och sen 3 korgar med vanlig filter"svamp" känns ju inte så aktivt i saltvatten? Vad ska jag köra i filtert?

Inte saker jag behöver "byta" ut utan vad är bra att prega i där som sen också gör nytta ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nej uv filtret kommer jag ha efter filtret just för att då går vattnet igenom saktare ur filtret och därav gör uv:t mer nytta:) Men det blir att jag fyller det med LS går nog i x antal kg och så behåller jag plats för att lägga en korg ovan på LS vid behov av aktivt kol o dylikt:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

LS är väl det vanligaste att ha i.

Men eftersom du ska köra ditt uv genom det så tappar man ju lite av vitsen med det.

Uv't dödar ju eventuella kryp och annat gott som du odlar i filtret.

Hur tänker du nu ?

uvc kan inte döda ett filter ..... möjligen dom som flyger förbi

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle inte fylla det med LS utan biobollar och lämna utrymmae för eventuellt aktivt kol eller fosfatbortagare. Biobollarna medför att döda, syrefria områden i filtret inte skapas och hjälper till att hålla ett högt flöde genom filtret. Innan vattnet går ut skulle jag lägga filtervadd eller finare mekanisk rening för att minska partikelstorleken som går igenom UV-C:et Detta finare filtermaterial skulle jag byta eller rensa ganska ofta.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nej uv filtret kommer jag ha efter filtret just för att då går vattnet igenom saktare ur filtret och därav gör uv:t mer nytta:) Men det blir att jag fyller det med LS går nog i x antal kg och så behåller jag plats för att lägga en korg ovan på LS vid behov av aktivt kol o dylikt:)

Borde det inte gå lika mycket vatten in i filtret som det går ut ur det? (Eller tänker jag fel nu igen?)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Borde det inte gå lika mycket vatten in i filtret som det går ut ur det? (Eller tänker jag fel nu igen?)

Nej det stämmer det va jag som skrev korkat..

Men trycket UT ur ytterfiltert kommer inte vara lika högt som raka inblåset in i filtert iomed att där kommer vara lite mer som pellets reaktor osv som tar upp volym på utloppsslangen!

Men "Mängden" Vatten in/ut lär ju vara den samma

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Makaronernas uppgift är att skapa små mikrofickor i filtret med ringa flöde så att saker och ting sedimenterar där och filtret uppträder som en typ av mekaniskt filter. Det är just den förmågan jag ville undvika genom att rekommendera biobollar vars uppgift är att ge en så stor yta som möjligt för bakterioer att sitta i ett flöde. Makaroner - levande sten - samma resultat.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du har samma dimension på in- och utlopp till ett slutet kärl så har du samma tryck ut som in..

Sent from my Xperia Arc

Med tillägget: om de ligger på samma nivå.

Ligger inloppet lägre än utloppet har inloppet ett högre statiskt tryck från vattenpelaren.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag känner att det kryllar av missförstånd i den här tråden, och att de styrs upp ett i taget allt eftersom, så nu är det väll min tur antar jag. Om in och ut ur ditt ytterfilter har olika dimension spelar ingen som helst roll. Det ger fortfarande exakt samma flöde genom UV-C't om du kopplar dem i serie. Sett ur läckage synpunkt bör du ha all utrustning före pumpen som jag antar är integrerad i ytterfiltret. En mindre läcka leder då till att luft sugs in, istället för att vatten läcker ut, och sabbar golvet... Om jag inte minns helt tokigt rekommenderar man normalt även att strypningar av pumpen sker på sugsidan, då strypningar på trycksidan ger ökat slitage, och ljudnivån stiger. Av alla anledningar jag kan komma på, koppla UV-C't före ytterfiltret, oavsett vad du tänker ha i det.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja alla rek jag läst på dom flesta forum är att ha det efter filtert . Just för att man inte vill döda det innan det når filtert. Så så har jag kört dom senaste året. Jag har inget problem med var ja vill placera uvt. Frågan är vad jag ska ha i filter burken. Hade jag skullat köra med sump. Då hade jag bara haft en cirk pump kopplad till uvt från sumpen. Men efter som jag kör utan sump så tar jag ett av ytterfilterna från söt karet bara för att ha så jag kan använda uv:t

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om jag inte minns helt tokigt rekommenderar man normalt även att strypningar av pumpen sker på sugsidan, då strypningar på trycksidan ger ökat slitage, och ljudnivån stiger. B!

Har lärt mig tvärt om att alltid ha fullt flöde fram till en pump och strypa efter för att inte riskera att den skall jobba med för lite vätska och skadas.

Kan vara annorlunda med akvariepumpar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade nog gjort som Lasse. Övervägt användning av biobollar, (men tips att först läsa på olika för-nack delar för det finns rätt blandade åsikter om biobollar vad jag förstått)

Sedan lämnat plats för t.ex fosfat remover.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kommer ju använda en pellets reaktor också. Så kommer ha plats ledigt i ytterfilter för kol samt annat vid behov som typ fosfat remover. Någon som vet hur lång effekt det har? Det är inget man kan lägga i och ha alltid där. Utan den effekten avtar eller?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Med tillägget: om de ligger på samma nivå.

Ligger inloppet lägre än utloppet har inloppet ett högre statiskt tryck från vattenpelaren.

Ja jag förutsatte att vattnet tas från samma akvarium som det ska tillbaka till, men visst kan det vara skillnad men det är nog av mer akademiskt än praktiskt intresse i detta fall.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kommer ju använda en pellets reaktor också. Så kommer ha plats ledigt i ytterfilter för kol samt annat vid behov som typ fosfat remover. Någon som vet hur lång effekt det har? Det är inget man kan lägga i och ha alltid där. Utan den effekten avtar eller?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Det finns snabba och långsamma fosfatremovers, men ingenting som du lämnar i längre än 3-4 veckor innan det är dags för byte.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...