Gå till innehåll

tyst returpump?


droopy

Rekommenderade inlägg

av en skala på 1-10 skulle jag ge den en 6a. Har haft 4 sånna pumpar (returpump, skummarpump, pump till zeoviten och en till biopellets/UV när jag körde det).

Har haft en som slutat fungera och den till skummaren startar inte på första försöket 10% av tiden...

(alla pumpar är under ett år gammla)

Då en retur pump är lite "kritisk" så tycker jag du ska lägga den extra hundralappen det kostar att få en av bättre kvalité.

Håller själv på byta ut mina pumpar mot Tunzes nya Silance pumpar som är riktigt bra och knäpptysta.

Följande pump motsvarar aquabeen och kör den till min zeovit reaktor nu, riktigt riktigt bra, rekomenderas varmt!

http://shop.biotedmarin.se/recirkulations-pump-silence-1073020/1155-0

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

av en skala på 1-10 skulle jag ge den en 6a. Har haft 4 sånna pumpar (returpump, skummarpump, pump till zeoviten och en till biopellets/UV när jag körde det).

Har haft en som slutat fungera och den till skummaren startar inte på första försöket 10% av tiden...

(alla pumpar är under ett år gammla)

Då en retur pump är lite "kritisk" så tycker jag du ska lägga den extra hundralappen det kostar att få en av bättre kvalité.

Håller själv på byta ut mina pumpar mot Tunzes nya Silance pumpar som är riktigt bra och knäpptysta.

Följande pump motsvarar aquabeen och kör den till min zeovit reaktor nu, riktigt riktigt bra, rekomenderas varmt!

http://shop.biotedmarin.se/recirkulations-pump-silence-1073020/1155-0

Skönt, exakt vad jag skulle skriva :)

Kan även säga att tunze Electronic, som dock är dyrare är verkligen tyst.

Men det räcker med denna som du visade.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan möjligen vara lite känsligare än andra men jag upplevde inte min Tunze Silence 1073.020 som speciellt tyst. I mina händer skakade den rätt bra och gav upphov till vibrationer och därmed oljud. Istället kan jag rekommendera Tunzes lågspänningspump i samma serie, Tunze Silence 1073.050. Den är i mina händer en påtagligt tyst pump av god kvalitet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har kört min aquabee pump i 1 år nu o den har inte haft nåt problem än iaf. kör den som returpump men det är en skummarpump egentligen då den har nålhjulsimpeller. den låter inte mycket men jag har haft aquabee pumpar innan som låtit rätt rejält. beror på vibrationer som man får fixa till samt ev byta gummin o dyl i dom då de hårdnar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör en Laguna 4500 Freeflow som jag inte kan höra i mitt kar. Iofs har jag ett pelletsfilter, en skummare och för tillfället två 120mm fläktar på led-rampen som gör lite väsen ifrån sig, men om jag stänger av övriga så hör jag bara ett svagt dovt muller. Min Vortech, som jag upplever som tyst, låter faktiskt mer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan möjligen vara lite känsligare än andra men jag upplevde inte min Tunze Silence 1073.020 som speciellt tyst. I mina händer skakade den rätt bra och gav upphov till vibrationer och därmed oljud. Istället kan jag rekommendera Tunzes lågspänningspump i samma serie, Tunze Silence 1073.050. Den är i mina händer en påtagligt tyst pump av god kvalitet.

Jo, den är riktigt tyst, men tycker 1073.020 är riktigt tyst jämnfört med konkurrenterna i samma prisklass. Och tyvärr var det en tyst och billig pump han ville ha, 1700kr är en ritkigt dyr pump i de flestas ögon, men blir nog en sådan för min del när jag uppgraderar karet :).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, den är riktigt tyst, men tycker 1073.020 är riktigt tyst jämnfört med konkurrenterna i samma prisklass. Och tyvärr var det en tyst och billig pump han ville ha, 1700kr är en ritkigt dyr pump i de flestas ögon, men blir nog en sådan för min del när jag uppgraderar karet :).
Jag har sett lite olika uppfattningar om hur tyst Tunze 1073.020 är. Jag vet inte om det beror på olika känslighet vad gäller oljud eller om olika pumpindivider låter olika mycket. Kanske har jag en speciellt ljudlig pump? Håller med om att pris vs ljudlöshet är en trade off.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min Aqua bee 2000/1 har nu gått sedan nyåret, och är riktigt tyst. Har faktiskt kontrollerat några gånger att den är i gång.

Den står på gummifötter och är monterad med silikonslang mellan pump och PVC-rör, vilket givetvis hjälper till..post-4970-14468922461622_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör en Eheim Compact 2000 som funkar kanon! Jag körde en sådan i mitt tidigare kar men köpte faktiskt en ny pump inför starten av mitt nya, en Tunze Silence. Vid en jämförelse tyckte jag dock att Tunzen lät mer så jag bytte tillbaka till en Eheim igen och är kanonnöjd! Precis som Tunze så har ju Eheim väldigt bra kvalitet på sina grejer!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...