Gå till innehåll

Sump i källare , vad bör jag tänka på ....


wrang

Rekommenderade inlägg

Kommer sätta sumpen i källaren och funderar lite vad jag bör tänka på så det kommer funka.

Jag kommer dra 4st 32mm pvc slang ner, retur, evakueringsrör och ner till sumpen. Men även ett rör/slag för ev styrning etc för GHL datorn

Kommer bara behöva typ 1000l/h så skall testa min tunze master om den kan trycka upp lite vatten 3-3,5meter.

Sent from my iPhone 3gs using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag känner en akvarist som har sump i källaren. Han har lite längre avstånd än vad du har.

Han fick jobba rätt mycket för att få bort slurpet i avrinningen. Det gäller att lösa det högt upp nära avrinningen.

Han satte dessutom en backventil på returpumpen för att slippa få luft i systemet vid eventuellt strömavbrott.

Annars är han vad jag förstår supernöjd. Gott om plats när han ska göra rent skummare o.s.v.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är den nya styrbara varianten 1073.050 om jag mins rätt.

Japp skall testa om den funkar med 3-4m eller när den slutar att få upp nått vatten. Blir att sätta pumpen ute nån dag å sedan en slang upp på taket å se om den orkar...

Jag känner en akvarist som har sump i källaren. Han har lite längre avstånd än vad du har.

Han fick jobba rätt mycket för att få bort slurpet i avrinningen. Det gäller att lösa det högt upp nära avrinningen.

Han satte dessutom en backventil på returpumpen för att slippa få luft i systemet vid eventuellt strömavbrott.

Annars är han vad jag förstår supernöjd. Gott om plats när han ska göra rent skummare o.s.v.

Tack. Har en 32mm backventil som jag lägger in på returen

Var det dig wrang som jag pratade med lite kort hos bioted i onsdags?

Japp jag var nere hos Ted i onsdags å köpte lite lägredjur och PVC slang, unionskopplingar

Just för att inte få luft i avrinningsrör är ju kranen så när utrinningen som gäller inte högst upp. Efter kranen får du luft i röret om du ställer ner flödet.

Japp det det är noterat. Kran nere i källaren å en massa spring innan man fått in det rätta nivån i ytavrinningen :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej , var lite otydlig , på nerloppet använder du ingen kran alls , hitta en lämplig förminskning med rätt flöde som sitter längst ner , kranarna eller kranen upp från sumpen sätter du under bänken för fin trim , om du byter ut huvud nerloppet från 32 till tex 20mm , så blir det mycket enklare , om du inte redan köpt slangen , mvh stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Japp det det är noterat. Kran nere i källaren å en massa spring innan man fått in det rätta nivån i ytavrinningen :)

Har min sump i källaren och ställer flödet precis under visningskaret istället för nere i sumpen. En liten luftficka efter kranen blir det väl oavsett, gör det någon skillnad var den är placerad?

Jag märker inte av nåt porlande från avrriningsröret. Svårare att få evakröret att bli tyst tycker jag, även om det bara tar någon droppe.

Har visserligen stoppat och startat cirkulationen en hel del vilket bidragit till att all luft försvunnit.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kranar har en tendens att börja läcka, därför kan det va en bra ide´ att ha dom i källaren över sumpen.

En annan sak med att ha sumpen i källaren är att man kan behöva leda ut luftslangen genom ett fönster eller liknande för att få friskluft till skummaren

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Slangen är inne i väggen så nu är det 4x32 i väggen och ner i taket vid de rummet sumpen skall vara i. Det fanns bara 32mm hemma hos Biotedmarin då jag var där...

Fick ta vad som fanns då badrumsbygget måste fortsätta här hemma.

Man kan ju alltid ta förminskningar före och efter 32mm slangen. Evak röret får vara 32mm hela väggen ner iallafall :)

Känns ändå rätt med en kran under karet så man lätt kan justera flödet än att springa ner, Men det blir kanske så man bygger det med en kran här uppe å en där nere så man man välja vilken man kör med.

Har aldrig märkt att kranar läcker!

Varför skall man ta luft utifrån?? det är bara en fix ide folk fått för sig att det är bättre...:smiley5:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fix idé eller ej, men nya hus som är täta har sämre syreinnehåll än gamla som har lite självdragsventilation.

Vårt hus lider lite av detta bekymmer. Jag fick högre pH-värde i mitt kar efter att jag valde att ta luften från kryputrymme på andra våningen.

(Jag har även en 32mm's kran som det kryper salt genom, en vanlig standardkran från GF.)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tätare hus - högre koldioxidhalt i inomhusluften vintertid. Högre koldioxidhalt i luften -> högre koldioxidhalt i akvariet -> lägre pH i akvariet. Detta är fakta. Vad som är misstankar är att en högre koldioxidhalt i akvariet kan leda till mer problem med alger eftersom alger som lever utan värddjur troligtvis är mer koldioxidbegränsade än zooxanteller som kan använda värddjurets koldioxid.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar för detta.

Är det så med täta hus etc så får la jag lägga in en extra slang utifrån, men orkar skummaren suga luft hela vägen då??

Hade tänkt att jag skulle kollat flödet med 32mm slang innan jag la in den i väggen men nu är det för sent. Skall leta efter nån annan 32mm å testmäta från gräsmatten å typ upp på taket med hink/spann och se hur mycket det kommer upp på 1min

:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det hade inte hjälpt med en grövre dimension. Det som begränsar flödet är den stora höjdskillnaden. Pumpen har en högsta tryckhöjd på 4 meter och då är flödet 0 l/h (noll). Om du vill ha större flöde måste du byta till en pump med högre tryckhöjd eller köpa en likadan pump som du lägger i serie med den nuvarande.

Ändrat av Slanten
Tänkte lite fel...
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...