Gå till innehåll

Jag blir så TRÖTT!


alexochingencarina

Rekommenderade inlägg

Jag kanske blandar ihop dom latinska och svenska namnen. Den jag är ute efter är den du länkar till Gobiodon histrio. Den har jag aldrig sett här på baksidan tyvär:smiley13:. Kanske bara har väldig otur när jag är ute på fisketur?

Det är en härlig art, har aldrig saknats i mina akvarium. Var dock bered på att den gärna vill bo inne i några av dina koraller. några har rapporterat att den stökar till det inne i acroporor - jag har en som bor i en sådan koral - har dock aldrig sett några skador. En personlighet som trots sin litenhet är tuff. Två på mina 460 liter verkar vara terrorbalansen just nu, jag har haft tre men en fick för sig att titta lite för djupt in i en korall som inte skulle vara fiskätande men... men.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 96
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Har varit på samtliga butiker i området och det skiljer sig lite mellan de.

Alla har lite sin strategi, vilket är trevligt då det varierar mellan butikerna.

Jag känner tyvärr igen, lite det där med att beställa från Akvarieleasing. Efter att vänta på en armatur köpte jag istället en från Triton.

Har inte prövat att beställa speciella arter etc. men jag kan säga så här-

Jag frågade om en Powercone skummare och att jag eventuellt skulle vilja köpa en.

Leffe på Triton sa då att han skulle kolla om det var några bra grejor.

och några veckor senare finns de på lager.

Det är service, och Triton lyssnar iaf. på det kunder säger.

Så jag håller nog med, fråga om vad du vill ha, och ha en öppen dialog.

Du kanske får reda på att den fisken inte finns inne för att den äter ihjäl allt, blir 1.2m eller liknande.

Gällande koraller:

JA, jag tycker det skulle vara himla kul med "regnbågens" alla färger. Vi behöver inte förstöra miljön eller plånböckerna för det.

Det gäller att ta hand om allt så bra vi kan när det hamnar i våra kar. En liten koral kan bli både större och ge oss många många års nöje.

Så vi kan gärna ha något färgglatt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
Ha ha tycker de e lite små kul med statsbor som har bökigt för att åka 3mil till en affär eller typ bara kliva på pendeln för att komma dit. Själv har jag 12mil enkel resa vilket resulterar i 250kr påslag per besök och 3-4 timmars restid. Mycket går ju inte att beställa. Vet att många har bra mycket längre med utan att klaga.

Men i alla fall så tror jag affärerna ligger bättre utanför för att det är lättare för centrum borna att ta sig ut än att dom utifrån ska ta sig in. Åka x antal mil sen sitta i rusningstrafik, betala tull och sist men inte minst hitta parkering därinne. Tror dom skulle förlora stort på det.

Glöm inte hur långt fiskarna har åkt :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 10 månader senare...
Någon här som har handlat från http://www.whitecorals.com?Har haft kontakt med en kille där och dom skickar hem till din dörr innom 24 h.

Finns en del med hyfssade erfarenheter från dem. Arive alive garanti etc.

Tänk bara på att bilderna är alla under 20k ljus så mycket av korallerna ser annorlunda ut på riktigt. Ted som varit på plats där bekräftade hur magiska scolymiorna var, men är mycket som inte var så speciellt som man kanske tror när man ser bilderna. tänk på att föreställa dig hur det ser ut utan allt blåljus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

alltså 70 Euro i frakt det kanske är liite dyr frakt,jag avvaktar tills Deep ocean kör sin tur. Det är ju riktigt skojj att botanisera bland deras grejer,även om man har ett kar som börjar bli klart.

Jag vill ha lek av mina Anthias!! Tack för dom Bioted! Somsagt det är inte ofta man finner det man verkligen vill ha men ibland har man tur.

Det vore idée om handlarna BERÄTTADE här på Sg att de har en beställning på G så att kunderna kunde vara med och påverka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

alltså 70 Euro i frakt det kanske är liite dyr frakt,jag avvaktar tills Deep ocean kör sin tur. Det är ju riktigt skojj att botanisera bland deras grejer,även om man har ett kar som börjar bli klart.

Jag vill ha lek av mina Anthias!! Tack för dom Bioted! Somsagt det är inte ofta man finner det man verkligen vill ha men ibland har man tur.

Det vore idée om handlarna BERÄTTADE här på Sg att de har en beställning på G så att kunderna kunde vara med och påverka.

Det finns redan

http://fisklista.akvarielagret.se/

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 11 månader senare...

Då var det dags att gnälla igen! Varför pysslar butikerna runt stockholm med salt? "Nä det är slut" är det vanligaste svaret jag får när jag besöker salta butiker i sthlm!

Tycker att Triton har en trevlig ide med bra och starka djur lite då och då. Även en serice som är riktigt bra!

Men resten? Vill ni inte sälja salt? VAR ÄR ERA KORALLER?

Bioted och Drakfisken har otroligt bra service, även Tritons webbbutik är bra! Därför köper jag nästan allt genom dem nu förtiden. Men det vore ju trevligt om man kommer till en lokal butik och dom har åtminstone en grej (av 10) som man vill ha).

Tyvärr tror jag inte att dom lokala butikerna läser här ! Synd!

Varje gång jag åker till en saltbuti kär jag bered att slarva bort 2-3000kr. Men dom flesta butiker vill inte ha mina pengar?

whitecorals och liknande ligger nära!!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då var det dags att gnälla igen! Varför pysslar butikerna runt stockholm med salt? "Nä det är slut" är det vanligaste svaret jag får när jag besöker salta butiker i sthlm!

Tycker att Triton har en trevlig ide med bra och starka djur lite då och då. Även en serice som är riktigt bra!

Men resten? Vill ni inte sälja salt? VAR ÄR ERA KORALLER?

Bioted och Drakfisken har otroligt bra service, även Tritons webbbutik är bra! Därför köper jag nästan allt genom dem nu förtiden. Men det vore ju trevligt om man kommer till en lokal butik och dom har åtminstone en grej (av 10) som man vill ha).

Tyvärr tror jag inte att dom lokala butikerna läser här ! Synd!

Varje gång jag åker till en saltbuti kär jag bered att slarva bort 2-3000kr. Men dom flesta butiker vill inte ha mina pengar?

whitecorals och liknande ligger nära!!!

Jag tyvärr hålla med om detta även här nere i skånetrakten..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

+1 på båda åsikterna. Tycker adrig man går in i affären och tänker "oj, vilken av alla koraller ska jag välja?", snarare att man ofta lämnar butiken utan korall för man hittade ingen guldklimp.

Men som Jimmy skriver är det väldigt kul att vissa expanderar sin saltavdelning med typ 100%, håller dom kvalitén uppe kan det nog bli riktigt bra :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då var det dags att gnälla igen! Varför pysslar butikerna runt stockholm med salt? "Nä det är slut" är det vanligaste svaret jag får när jag besöker salta butiker i sthlm!

Tycker att Triton har en trevlig ide med bra och starka djur lite då och då. Även en serice som är riktigt bra!

Men resten? Vill ni inte sälja salt? VAR ÄR ERA KORALLER?

Bioted och Drakfisken har otroligt bra service, även Tritons webbbutik är bra! Därför köper jag nästan allt genom dem nu förtiden. Men det vore ju trevligt om man kommer till en lokal butik och dom har åtminstone en grej (av 10) som man vill ha).

Tyvärr tror jag inte att dom lokala butikerna läser här ! Synd!

Varje gång jag åker till en saltbuti kär jag bered att slarva bort 2-3000kr. Men dom flesta butiker vill inte ha mina pengar?

whitecorals och liknande ligger nära!!!

Och vad har whitecorals som inte tex Triton har?

Jag e bara lite nyfiken på villka butiker du pratar om.

Vill du bränna 2800 pistoler så har det legat en korall hos Triton i ca 14 dagar som du garaterat blir ensam om att ha.

Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

+1 på båda åsikterna. Tycker adrig man går in i affären och tänker "oj, vilken av alla koraller ska jag välja?", snarare att man ofta lämnar butiken utan korall för man hittade ingen guldklimp.

Men som Jimmy skriver är det väldigt kul att vissa expanderar sin saltavdelning med typ 100%, håller dom kvalitén uppe kan det nog bli riktigt bra :)

Nej å det känns nog väldigt trist från båda hållen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Pinsamt att du pratar om stockholms butiker när det bara finns 1 butik som kan kallas saltvattensbutik,om 3000 tusen bränner i fickan på dig ring din handlare och prata om vad du vill ha så kan dom nog fixa fram det du vill ha.

Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Och vad har whitecorals som inte tex Triton har?

Jag e bara lite nyfiken på villka butiker du pratar om.

Vill du bränna 2800 pistoler så har det legat en korall hos Triton i ca 14 dagar som du garaterat blir ensam om att ha.

Patrik

Behöver ju inte betyda att den är snygg bara för att den är dyr ;) Men jag vet inte riktigt, den är både snygg och inte snygg.

Men på frågan vad som finns på whitecorals så kan du ju bläddra lite här http://www.whitecorals.com/shop/en/Coral-ID.html#106 . Kolla under hall of fame tex. Det är koraller som sålts där som även dom som haft 60 mil till lokal affär haft chansen att få tag på. Jawbreaker och golden torch är några exempel på sjukt snygga koraller som jag inte sett i stockholm.

Och eftersom jag läst att du inte tyckte att det var någon ide att prata med affärerna om ens tex fisk dött så varför inte postorder? Nu är det ju i och försig koraller man beställer och inte fiskar men antar att det inte är nån ide att berätta det heller för en handlare.

Nu har jag tur att det går att prata hos min handlare även efter man köpt sakerna så kommer att fortsätta med det men nog kommer en och annan korall slinka hem med postorder med om jag hittar nått jag gillar :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Behöver ju inte betyda att den är snygg bara för att den är dyr ;) Men jag vet inte riktigt, den är både snygg och inte snygg.

Men på frågan vad som finns på whitecorals så kan du ju bläddra lite här http://www.whitecorals.com/shop/en/Coral-ID.html#106 . Kolla under hall of fame tex. Det är koraller som sålts där som även dom som haft 60 mil till lokal affär haft chansen att få tag på. Jawbreaker och golden torch är några exempel på sjukt snygga koraller som jag inte sett i stockholm.

Och eftersom jag läst att du inte tyckte att det var någon ide att prata med affärerna om ens tex fisk dött så varför inte postorder? Nu är det ju i och försig koraller man beställer och inte fiskar men antar att det inte är nån ide att berätta det heller för en handlare.

Nu har jag tur att det går att prata hos min handlare även efter man köpt sakerna så kommer att fortsätta med det men nog kommer en och annan korall slinka hem med postorder med om jag hittar nått jag gillar :)

Jag har väl ingen åsikt om du handlar på postorder men butikerna vi har i Sverige har väl inte hängt med i utveklingen.

Jag ska föreslå att min lokala låser dörren och börjar fota sina koraller och börjar en taxi verksamhet ala Akvarie shop så blir alla 1500 saltvattens akvarister nöjda.

Whitecorals har en annan typ av verksamhet än våra svenska butiker och guldklimparna av koraller tror jag inte landar i svenska akvarium pga priset.

Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Och vad har whitecorals som inte tex Triton har?

Inga butiker i Sverige kommer i närheten av extremcorals.de eller whitecorals utbud när det gäller koraller.

Vilket inte är konstigt med tanke på omsättning och kundbas.

/sent from phone

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan ju bara gissa vilken din lokala är men jag vet att min så kallade lokala handlare (Som e långt ifrån så lokal för mig som säkert din är för dig ;) ) brukar ha grymt fina hemma men jag brukar alltid missa dom då man tyvär inte har tid att åka in direkt och jag hatar att boka osedda då det kan vara helt annat när man ser den sen. Ibland känns det även lättare att lägga ut 500 för frakt än att få ihop så man kan åka bort 5 timmar på vardagar eller helger med barn eller fixa barnvakter för att dom ska i säng och få mat osv osv.

Men men ibland handlar jag på "ica" och ibland på "coop". Tror det är bra för konkuransen med. Annars skulle aldrig handlare bry sig om att bli bättre heller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...