Gå till innehåll

Akvarie på ekparkett?


nike83

Rekommenderade inlägg

Du kan inte lägga en behandlad mdf skiva emot vatten eller liknande under mellan ram o ställning? Så får du även ett bra underlag för sump m.m?

---

- Sent from my iPhone 4 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade lagt på ett lagt på ett lager parkett till.. bara under akvariet.

fast. det beror ju lite på hur mycket du ska slabba och så. vattenbyten osv.

men jag har lagt på ett extra lager, med ett skumskikt mellan.. den enda nackdelen jag ser med det är eventuell solblekning. men det får man också av en matta

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

missade det, kanske skaffa en bit gummiduk eller liknande att lägga under?

jag har funderat på att skaffa ett underlägg som man har under kontorsstolar av plast. men då stod det att man måste ta bort dem med jämna mellanrum, annars så blev det vakum och då kan underlaget förstöras.... (ikea)

Du kan inte lägga en behandlad mdf skiva emot vatten eller liknande under mellan ram o ställning? Så får du även ett bra underlag för sump m.m?

---

- Sent from my iPhone 4 using Tapatalk

jag vill inte att underlaget skall bygga något.

just nu så lutar det åt att inte ha något under karet alls....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur du än gör lär de ju garanterat bli märken efter ett par års använning. Så nått mjukt tunt som bara hjälper till o stöjda mellan golv o ställning? Typ nått av skumgummi eller liknande

---

- Sent from my iPhone 4 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, bitar absorberande matta låter bra. Skall själv köra mot parkett och funderar om jag skall långa remsor under ställningen eller endast punktvis räcker så att det är luftspringa mellan.

Sedan kan man fråga sig, använda gummi som INTE håller vatten, eller matta, som eventuellt kan suga och hålla kvar eventuell fukt.

Sedan funderar jag på att ha frigolit under sumpen, och då måste jag skydda parketten iaf med något, och kommer då vatten mellan tätskikt och golv är man lite körd då det inte kan dunsta så lätt..

ja, jag vet faktiskt inte vilken setup är att föredra, för att man spiller det är bara att räkna med.. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fredrik, vad tror du om 1 mm frigolitskiva?

En under sumpen och sedan "strimlor" under ramen.

Dämpar ljud att fortplanta sig och suger inte upp vatten. Finns på bygghandeln för inga pengar alls.

Under sumpen kan det vara smart med luftspalter. Det blir inget större tryck där.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag köpte "underlägg" till kontorsstolar på IKEA och la under. :)

det var min första tanke, men när jag läser i deras egen manual att man skall flytta på den med jämna mällanrum för att inte skada underlaget, så blir jag lite fundersam....

detta var svårare än vad jag hade tänkt mig....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eftersom du ska ha det så himla fint i din nya lägenhet tycker jag att du ska lägga en tillskuren bit nålfiltsmatta och lägga ett lager till med parkett ovanpå sen klär du in kanterna med en nivålist i ek. Kommer knappt synas och dom som lägger märke till det kommer nog bara tycka att det är häftigt med ett 20mm podium.

Skicka ett PM så fixar vi det där, jobbar ju lixom typ i den branchen och vi tar betalt i fraggar ;)

// Danne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eftersom du ska ha det så himla fint i din nya lägenhet tycker jag att du ska lägga en tillskuren bit nålfiltsmatta och lägga ett lager till med parkett ovanpå sen klär du in kanterna med en nivålist i ek. Kommer knappt synas och dom som lägger märke till det kommer nog bara tycka att det är häftigt med ett 20mm podium.

Vad skulle denna konstruktion ha för praktisk betydelse?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En nålfiltsmatta är tillräcklig för att fördela trycket och inte skapa tryckskador i parketten, samtidigt så låter man ytan få lite luft (tror egentligen inte att det behövs, men det lär inte bli sämre utav det) och det lager parkett man lägger ovanpå får ta det stryk som golvet normalt skulle utsättas för, dvs spill och slitage. Dessutom är jag övertygad om att det går att få till ganska snyggt.

Men helt krasst så behöver man inte täcka golvet på något sätt, bara se till att hålla rent och torrt :)

// Danne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...