Gå till innehåll

gammal ls legat 2-3 år. (torrt)


akutmottagning

Rekommenderade inlägg

du kan alltid testa du kan ju öka dosen några dagar så du får upp det värsta.

annars köra jag den i osmosvatten i frigolitbaljan i nångon dag och mäter phosfhaten, om den släpper något borde den avge det ganska fort tycker jag. om där är något att urlaka. tror om man kokar den att det borde försvinna kan va fel på det. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

min erfarenhet med dålig sten är att det kostar mer att medicinera än att köpa ny....

Håller med, köpte själv torr sten när jag började, lade typ 2000kr på stenen (riktigt fin sten skall tilläggas) men tog 3-4månader och ett par KG rowaphos innan jag kom ner under 0.1PPM PO4. så totala kostnaden blev runt 100kr kilo't för sten utan något levande på...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kör på, det må hända att du får alger i början men det löser du om du håller koll på karet.

tror med det. men man vill inte att invånarna i karet dör samt koraller. har inte tålamod till att klydda med urlakning i månader. kokar stenen läger den i en frigolitbalja med osmosvatten 2 dagar utan cirkulation rumstempererat håller då po4 0.1 eller mindre slänger jag i det. låter som en plan?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Koka gör nog väldigt lite nytta, kemisk rengöring kan däremot vara en fördel. Tex någon typ av oxiderande som väteperoxid som angriper det organiska, amerikanerna använder blekmedel men det har jag inte provat.

Sen lite syra för att frigöra den värsta fosfaten från ytlagret, använd dock nåt du kan hantera och överdosera inte då detta löser upp stenen s yttre lager...

Om du mäter fosfat i osmosvattnet så får du väldigt lätt utslag då det löser upp sten/fäller ut lite fosfat ur stenen(om du mäter med känsliga test).

Skall du ha en korrekt avläsning så låt det stå med lite saltvatten några dagar.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns ett bra ordspråk inom saltvattenshobbyn: Allt dåligt som händer går fort. Allt bra som händer går långsamt.

D.v.s Det går fort att lägga i en sten full med fosfat och det går fort att få en massa alger i akvariet p.g.a denna fosfat. Att sen få bort algerna går långsamt..

När jag lägger i torr sten brukar jag köra den några veckor i sötvatten först för att laka ur det värsta. Jag brukar också spola av stenen med duschhandtaget ett par gånger och med tanke på vad som spolas ur stenen och hur det luktar är det nog värt det. Efter detta lägger jag i stenen och det brukar vara lungt. Dock ska man veta om att man sannolikt får lite högre fosfatvärden ett tag och agera därefter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det vi försöker göra är att på konstgjord väg simulera ett av dom känsligaste ekosystemen i en liten glaslåda i vardagsrummet, vore det inte konstigare om det var hur enkelt som helst?

När det kommer till stenen så kan det fungera med ett par enkla bad eller så kan stenen vålla elände o misär, hursomhaver så har du frågat oss och fått råd o tipps, beklagar att det inte föll dig i smaken.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det vi försöker göra är att på konstgjord väg simulera ett av dom känsligaste ekosystemen i en liten glaslåda i vardagsrummet, vore det inte konstigare om det var hur enkelt som helst?

När det kommer till stenen så kan det fungera med ett par enkla bad eller så kan stenen vålla elände o misär, hursomhaver så har du frågat oss och fått råd o tipps, beklagar att det inte föll dig i smaken.

//NiXoN

det handlar inte om att det inte föll mig i smaken. utan bara att jag personligen tycker det mästa överarbetas. aja tack för alla bra svar

// akut

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

nu är stenen i och varigt det över 1 vecka gått kanon bra. fick reda på han som haft stenen hade haft den i vatten 5-7 månader med cirkulation efter han rengjort stenen och hade håvat upp massor med skit nån gång i månaden allt eftersom det dog. så det gick smärtfritt. bild på resultatet. när pelarn är klar

post-4956-14468922969312_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Klorin är väl giftigt? jag har inte relfekterat över det.. men en gång när jag pratade om att rensa sten i klorin så blev jag tillrättavisad med att det var farligt ifall det kom ut i akvariet senare... men jag vet inte. blir kanske tillrättavisad igen nu.

vad det gäller att koka sten.. så. för att dela med mig av onödigt tyckande.. så.. är det inte så att alla kemiska reaktioner går med exponenten på temperaturen? dvs ju varmare kalaset är, desto snabbare borde fosfatet frigöras. Ergo, en tryckkokare borde vara bäst, och koka stenen i 120 grader istället för 20 grader.. räknar jag rätt så går det 4 ggr snabbare om man kokar stenen då.. dvs.. om det tar 3-4 månader att spola rent stenen så tar det bara en månad i tryckkokare..

Håller med ovan talare. fundera genom detta några gånger.. det kan bli mycket jobb för dig akutmottagning.. ifall du försöker ta genvägar..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...