Walle_j Postat 15 april 2012 Författare Postat 15 april 2012 Nu verkar min Montipora oxå dö. Börjar bli vita fält på den. Av det jag kan mäta så har jag låg Kh och Mg. Har varigt en sväng till Kalmarakvarieaffär och köpt så jag kan buffa upp värdena. Frågan är om det är det som är felet. Vad tror ni?Mg ligger på ca 1100 och Kh ca 6.Har dessutom lagt i kol som jag inte haft förut.
stigigemla Postat 15 april 2012 Postat 15 april 2012 Fråga Muha om han kan testa ditt vatten så du får en dubbelkoll.
Walle_j Postat 15 april 2012 Författare Postat 15 april 2012 Salthalten ligger på 1.024 enligt min refraktometer.
Walle_j Postat 28 april 2012 Författare Postat 28 april 2012 Går i funderingar på att sälja av akvariet. Tiden känns knapp för att hinna med baljan, tre barn och villa tar sin lilla tid. Och sen lutar det åt en köksrenovering innom en snar framtid så då måste det flyttas på och sen kommer det inte finnas någonstans som det passar in med detta akvarium. Är det någon som är sugen så skicka ett bud via pm. Har inte riktigt bestämt mig men det lutar åt försäljning och nystart med ett hörnkar senare.
Ricke Postat 28 april 2012 Postat 28 april 2012 Jag förstår dej, men det är ett tråkigt beslut att ta. Jag köpte mina första malawis idag tar lite mindre tid att sköta. Hörnkar på 450L är grymt snygga :-)
loopmannen Postat 28 april 2012 Postat 28 april 2012 Tråkigt, tror inte att jag skulle kunna backa tillbaka till sötvatten igen men känner igen det där med att tiden inte räcker till åt allt.Hur du än gör så lycka till.....
Walle_j Postat 29 april 2012 Författare Postat 29 april 2012 Hehe som grädde på moset så startar inte min skummare efter rengörning idag. Frågan är om man ska skaffa en ny pump till den skummaren eller om man ska skaffa en annan skummare. Några tipps på skummare som passar i perculat?
Walle_j Postat 30 april 2012 Författare Postat 30 april 2012 Efter att ha suttigt och tittat i akvariet så har jag bestämt mig för att inte göra mig av med det. Skulle nog helt enkelt sakna det för mycket. Får ta och skaffa en påfyllare och så för att få ner jobbet med det så mycket som möjligt.
Walle_j Postat 6 maj 2012 Författare Postat 6 maj 2012 Idag har jag gjort lite prover på vattnet.Ca 410Kh 6,4Mg 1240Po4 ca 0,25 (verkar vara väldigt svårt att få ner)Ph ca 7.7Jag upptäckte för ett tag en att Kh låg väldigt lågt straxt under 6 och buffade då upp det till ca8 men nu på ca 2 veckor har det gått ner till 6.4 igen. Förbrukas kh på något sätt eller är det något skumt?
lionofmarley Postat 6 maj 2012 Postat 6 maj 2012 Kh förbrukas i och med att korallerna bygger sitt skelett, du ligger lite lågt på ph med Skickat från min HTC Incredible S via Tapatalk 2
Walle_j Postat 6 maj 2012 Författare Postat 6 maj 2012 Ok då vet jag det med. Jag får ta och buffa upp det igen. Jag har haft ganska rejäl tillväxt på mina koraller på sista tiden så då har det ju sin förklaring.
Svensson Postat 30 augusti 2012 Postat 30 augusti 2012 Hallå Mathias! Hur går det med karet? Skulle vara kul med en liten uppdatering.
danne031 Postat 20 september 2012 Postat 20 september 2012 Tänkte bara på det där med att kh faller och att man inte har tid..(<- 3barns far villa volvo osv... )Köp lite bikarbonat hos din handlare, fyll en petflaska med vatten och blanda i bikarbonatet. Någon till några gånger i veckan häll en skvätt i karet, thats it..
Rekommenderade inlägg