nike83 Postat 25 april 2012 Författare Dela Postat 25 april 2012 Mat till ricordea/knappar låter intressant. Har du nåt produktnamn/bild/info/länk? /SamuelSent from my iPhone using Tapatalkdenna: http://shop.biotedmarin.se/coral-energizer-60g/744-0Snyggt kar, jag gillar det:smiley20:MVH/GLenntackar ! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Laggeman Postat 25 april 2012 Dela Postat 25 april 2012 Mat till ricordea/knappar låter intressant. Har du nåt produktnamn/bild/info/länk? /SamuelSent from my iPhone using TapatalkFinns på Korall-planeten inom kort:http://korall-planeten.se/%C3%96vrigt/Korallfoder/Preis_Coral_Energizer_60gJag tror dina knapp-pelare kommer bli riktigt snygga Fredrik! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
frepet Postat 25 april 2012 Dela Postat 25 april 2012 Riktigt snyggt och då kommer det ändå bli ännu lite snyggare när den sista cyanon släppt, bra jobbat! Nya firren var ju läcker också, hoppas bara den börjar äta bättre så du får njuta av den länge! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
nike83 Postat 26 april 2012 Författare Dela Postat 26 april 2012 Finns på Korall-planeten inom kort:http://korall-planeten.se/%C3%96vrigt/Korallfoder/Preis_Coral_Energizer_60gJag tror dina knapp-pelare kommer bli riktigt snygga Fredrik!jag hoppas den blir fin! ska jobba lite hårdare på den (köpa fler knappar).Riktigt snyggt och då kommer det ändå bli ännu lite snyggare när den sista cyanon släppt, bra jobbat! Nya firren var ju läcker också, hoppas bara den börjar äta bättre så du får njuta av den länge! lite så tänker jag också. så fort fosfaten ger med sig så kommer tillväxten tillta och korallerna bli finare! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Maglofster Postat 26 april 2012 Dela Postat 26 april 2012 Jag har lite olika knappar jag kan fragga på om du vill ha till rören. Gröna som är ganska fina. Några grönröda som också är fina. Sen några brunröda som växer så det knakar. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
nike83 Postat 26 april 2012 Författare Dela Postat 26 april 2012 Jag har lite olika knappar jag kan fragga på om du vill ha till rören. Gröna som är ganska fina. Några grönröda som också är fina. Sen några brunröda som växer så det knakar.det vore kanon Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
nike83 Postat 31 maj 2012 Författare Dela Postat 31 maj 2012 Glada nyheterna först!Cyanot är helt borta nu ! Mina fosfat är nu på 0.03 PPM (Nitrat 1-2.5) Min fosfat har legat stilla på runt 0.05 i 2 månader nu... dock hände något för 1 vecka sedan. den dök från 0.05 till 0.03 under en veckas tid. verkar som om att biopelletsen "fick fart" igen... korallerna ser mycket gladare ut nu!Jag har köpt ny kamera och nytt objektiv. blev en Eos 600d + ett 100macro.Tråkiga nyheterna Min Lineratus överlevde ej. den vägrade att äta mat. jag försökte med det mesta, men den smakade bara någon gång på lite mysis. thats it för övrigt så har jag kapat till en plexiglasskiva för att lägga på sumpen. detta för att hålla nere fukten i sumpen. plexi är inte helt lätt att kapa! en riktig Dremel kostar massor (runt 1000kr), men Biltema hade ett alternativ för 170kr Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
nike83 Postat 31 maj 2012 Författare Dela Postat 31 maj 2012 fick inte med mig bilderna i firefox.... men här kommer de!enjoy! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Virse Postat 31 maj 2012 Dela Postat 31 maj 2012 Härligt med cyanon och fosfaten Fredrik! Ska bli spännande att se bilder från nya kameran också!Jag kapade plexiglas med en vanlig fogsvans förut. Men den skivan var nog 12mm, möjlitgvis 14 Edit: Ahh, där kom dem. Nice! Säg bara till om du vill låna mitt stativ nån gång! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
nike83 Postat 1 juni 2012 Författare Dela Postat 1 juni 2012 Härligt med cyanon och fosfaten Fredrik! Ska bli spännande att se bilder från nya kameran också!Jag kapade plexiglas med en vanlig fogsvans förut. Men den skivan var nog 12mm, möjlitgvis 14 Edit: Ahh, där kom dem. Nice! Säg bara till om du vill låna mitt stativ nån gång! japp! riiiiktigt skönt att vara av med både cyan och fosfat!!!!! jag körde med stativ ! kanske inte syns på fotona? att kapa runda hål (för skummaren) är svårt med fogsvans. och mitt glas var mycket smalare (kanske 6mm) Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Nordin Postat 2 juni 2012 Dela Postat 2 juni 2012 Riktigt läckert!Sent from my iPhone using Tapatalk Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
MaddeI Postat 3 juni 2012 Dela Postat 3 juni 2012 Vackert Fredrik, och fina bilder! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
nike83 Postat 18 juni 2012 Författare Dela Postat 18 juni 2012 för 1½ vecka sedan tog min sohal sina sista simtag.jag kom hem på kvällen (efter att ha laseropererat ögonen) så konstaterade jag att min sohal var passiv och stod vid botten av karet och vägrade ta någon mat. den har tidigare kliat sig lite, men jag har aldrig sett någon prick (som mina hepatus har med jämna mellanrum), men nu så hade den mycket prick över hela kroppen. morgonen efter så var den stendöd.hade någon vecka tidigare observerat att den såg lite mörkare ut i färgen (kanske inte har med det hela att göra). den har hela tiden haft god aptit och var tjock och fin! jag kunde någon dag senare konstatera att min ozon var igensatt och därmed ur funktion. osäker på hur långe, men minst 1 månad. en teori är att den hade prick i gälarna en annan är att den käkade något som den inte tålde, kanske en sten som satte sig i magen (då jag tyckte den var fetare än den brukade)..i vilket fall så är jag ledsen och besviken att den dog i mitt kar! känner att det är jättetråkigt att jag tar fisk från havet och att de sedan dör i mitt kar efter kort tid.... kanske jag gör något fel? kanske jag matar för lite? matar med fel mat? då vi har "svensk sommar" så blev det lite tid för Macrofoto... :nya bilder: Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
MaddeI Postat 18 juni 2012 Dela Postat 18 juni 2012 Många fina bilder i din tråd, Fredrik! Fint kar och fina invånare! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Wiking Postat 18 juni 2012 Dela Postat 18 juni 2012 Att en fisk dör bort är aldrig kul, men tyvärr något som händer då och då utan att man egentligen inte vet riktigt varför. Det är bara och bryta ihop och komma igen. Många fina koraller hur du i alla fall. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Laggeman Postat 18 juni 2012 Dela Postat 18 juni 2012 Tråkigt med fisken, men du kan iaf glädja dig åt fin-fina koraller! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
nike83 Postat 18 juni 2012 Författare Dela Postat 18 juni 2012 Många fina bilder i din tråd, Fredrik! Fint kar och fina invånare! Tack så mycket Madde!Att en fisk dör bort är aldrig kul, men tyvärr något som händer då och då utan att man egentligen inte vet riktigt varför. Det är bara och bryta ihop och komma igen. Många fina koraller hur du i alla fall.nej, inte kul, men de är som du säger och som en mattelärare sa: först försöker man bryta ut. om man inte klarar av det så kan man bryta ihop....Tråkigt med fisken, men du kan iaf glädja dig åt fin-fina koraller!de börjar återhämta sig nu efter mina dåliga värden! ser stor skillnad från 1 månad sedan.... glömde att skriva det tidigare! mitt fosfat ligger numera på 0.02 och nitrat runt 1. jag försökte mata lite mer och lägger i korallmat varje kväll (vill inte att nitratet ska sjunka längre). de flesta koraller ser mycket gladare ut nu än tidigare! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
alex t Postat 18 juni 2012 Dela Postat 18 juni 2012 Riktigt fint! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
nike83 Postat 22 juni 2012 Författare Dela Postat 22 juni 2012 Riktigt fint!tackar! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Hirez Postat 22 juni 2012 Dela Postat 22 juni 2012 Riktigt fina koraller och bilder! Ingen tröst, men ibland dör helt enkelt fiskar utan att man kunnat rädda, man ska helt enkelt göra allt man kan, men därefter blir det svårt att styra Lycka till! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
nike83 Postat 22 juni 2012 Författare Dela Postat 22 juni 2012 Riktigt fina koraller och bilder! Ingen tröst, men ibland dör helt enkelt fiskar utan att man kunnat rädda, man ska helt enkelt göra allt man kan, men därefter blir det svårt att styra Lycka till!Tack Alex!Tycker att det har dött lite väl mycket för mig på sistone!i förrgår så dog min finaste mussla... kanske den inte gillar låg nitrat eller något annat! mycket tråkigt i vilket fall och vääääldigt typiskt att den snyggaste av dem dör ! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Hirez Postat 22 juni 2012 Dela Postat 22 juni 2012 Hmm, ja, glömde att lite annat försvann också. Men ditt nitrat ligger det fortfarande på 1-2,5? Det är iaf. väldigt lågt, vågar inte säga mer än så då jag själv experimenterar lite med pellets (som vanligt, "testat" i flera månader).Hur många dl totalt pellets kör du?Jag körde alldeles för mycket, även fast jag visste om problematiken, mycket tog stryk, samtidigt som jag flyttade till nytt kar. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
nike83 Postat 22 juni 2012 Författare Dela Postat 22 juni 2012 Hmm, ja, glömde att lite annat försvann också. Men ditt nitrat ligger det fortfarande på 1-2,5? Det är iaf. väldigt lågt, vågar inte säga mer än så då jag själv experimenterar lite med pellets (som vanligt, "testat" i flera månader).Hur många dl totalt pellets kör du?Jag körde alldeles för mycket, även fast jag visste om problematiken, mycket tog stryk, samtidigt som jag flyttade till nytt kar.japp, fast jag tror inte alla dödsfall har varit samma orsak.... har förlorat följande de sista 2 månader: en gul kirurg - fick en röd rand längs sidan (där det brukar vara en vit rand) och blev så småningom smalmin lineratus- matvägradesohal- dog plötsigt, kanske prick eller ätit något konstigtmussla - eventuellt för att jag hade låga näringsvärdenjag kör med 5-6 dl nu... har plockat bort ca 1½ dl sedan värdena "droppade". tror jag ska ta bort 2 dl till. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Hirez Postat 23 juni 2012 Dela Postat 23 juni 2012 Omöjligt att veta exakt, men jag tror du gör rätt med att ta bort 2 dl till.Kolla hur nitrat etc. påverkas, ibland tar det lite tid, men bättre vara på säkra(re) sidan.Keep us posted! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Colan Postat 23 juni 2012 Dela Postat 23 juni 2012 Väldigt synd på djuren, sohalen brukar ju vara rätt så tålig. Hur är det med vattenvärdena , misstänker du inte sett något som skenat markant.För övrigt ser ditt kar grymt snyggt ut Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.