Gå till innehåll

Fredriks rumsavdelare


nike83

Rekommenderade inlägg

  • Svar 208
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Finns på Korall-planeten inom kort:

http://korall-planeten.se/%C3%96vrigt/Korallfoder/Preis_Coral_Energizer_60g

Jag tror dina knapp-pelare kommer bli riktigt snygga Fredrik!

jag hoppas den blir fin! ska jobba lite hårdare på den (köpa fler knappar).

Riktigt snyggt och då kommer det ändå bli ännu lite snyggare när den sista cyanon släppt, bra jobbat! Nya firren var ju läcker också, hoppas bara den börjar äta bättre så du får njuta av den länge! :)

lite så tänker jag också. så fort fosfaten ger med sig så kommer tillväxten tillta och korallerna bli finare!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Glada nyheterna först!

Cyanot är helt borta nu ! -respekt

Mina fosfat är nu på 0.03 PPM :smiley20: (Nitrat 1-2.5) Min fosfat har legat stilla på runt 0.05 i 2 månader nu... dock hände något för 1 vecka sedan. den dök från 0.05 till 0.03 under en veckas tid. verkar som om att biopelletsen "fick fart" igen... korallerna ser mycket gladare ut nu!

Jag har köpt ny kamera och nytt objektiv. blev en Eos 600d + ett 100macro.

Tråkiga nyheterna

Min Lineratus överlevde ej. den vägrade att äta mat. jag försökte med det mesta, men den smakade bara någon gång på lite mysis. thats it :ledsen:

för övrigt så har jag kapat till en plexiglasskiva för att lägga på sumpen. detta för att hålla nere fukten i sumpen. plexi är inte helt lätt att kapa! en riktig Dremel kostar massor (runt 1000kr), men Biltema hade ett alternativ för 170kr -Tummen upp

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Härligt med cyanon och fosfaten Fredrik! Ska bli spännande att se bilder från nya kameran också!

Jag kapade plexiglas med en vanlig fogsvans förut. Men den skivan var nog 12mm, möjlitgvis 14 :P

Edit: Ahh, där kom dem. Nice! Säg bara till om du vill låna mitt stativ nån gång! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Härligt med cyanon och fosfaten Fredrik! Ska bli spännande att se bilder från nya kameran också!

Jag kapade plexiglas med en vanlig fogsvans förut. Men den skivan var nog 12mm, möjlitgvis 14 :P

Edit: Ahh, där kom dem. Nice! Säg bara till om du vill låna mitt stativ nån gång! :)

japp! riiiiktigt skönt att vara av med både cyan och fosfat!!!!! Banana man

jag körde med stativ ! kanske inte syns på fotona? :smiley24:

att kapa runda hål (för skummaren) är svårt med fogsvans. och mitt glas var mycket smalare (kanske 6mm)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

för 1½ vecka sedan tog min sohal sina sista simtag.

jag kom hem på kvällen (efter att ha laseropererat ögonen) så konstaterade jag att min sohal var passiv och stod vid botten av karet och vägrade ta någon mat. den har tidigare kliat sig lite, men jag har aldrig sett någon prick (som mina hepatus har med jämna mellanrum), men nu så hade den mycket prick över hela kroppen.

morgonen efter så var den stendöd.

hade någon vecka tidigare observerat att den såg lite mörkare ut i färgen (kanske inte har med det hela att göra).

den har hela tiden haft god aptit och var tjock och fin!

jag kunde någon dag senare konstatera att min ozon var igensatt och därmed ur funktion. osäker på hur långe, men minst 1 månad.

en teori är att den hade prick i gälarna

en annan är att den käkade något som den inte tålde, kanske en sten som satte sig i magen (då jag tyckte den var fetare än den brukade)..

i vilket fall så är jag ledsen och besviken att den dog i mitt kar! känner att det är jättetråkigt att jag tar fisk från havet och att de sedan dör i mitt kar efter kort tid.... kanske jag gör något fel? kanske jag matar för lite? matar med fel mat?

då vi har "svensk sommar" så blev det lite tid för Macrofoto... :nya bilder:

post-3725-14468925834795_thumb.jpg

post-3725-14468925834983_thumb.jpg

post-3725-1446892583517_thumb.jpg

post-3725-14468925835349_thumb.jpg

post-3725-1446892583554_thumb.jpg

post-3725-14468925835935_thumb.jpg

post-3725-14468925836121_thumb.jpg

post-3725-14468925836303_thumb.jpg

post-3725-14468925836495_thumb.jpg

post-3725-14468925836685_thumb.jpg

post-3725-14468925836864_thumb.jpg

post-3725-14468925837056_thumb.jpg

post-3725-14468925837285_thumb.jpg

post-3725-14468925837521_thumb.jpg

post-3725-14468925837756_thumb.jpg

post-3725-14468925837943_thumb.jpg

post-3725-14468925838128_thumb.jpg

post-3725-14468925838305_thumb.jpg

post-3725-14468925838483_thumb.jpg

post-3725-14468925838671_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Många fina bilder i din tråd, Fredrik! Fint kar och fina invånare! :)

Tack så mycket Madde!

Att en fisk dör bort är aldrig kul, men tyvärr något som händer då och då utan att man egentligen inte vet riktigt varför. Det är bara och bryta ihop och komma igen. Många fina koraller hur du i alla fall.

nej, inte kul, men de är som du säger och som en mattelärare sa: först försöker man bryta ut. om man inte klarar av det så kan man bryta ihop....

Tråkigt med fisken, men du kan iaf glädja dig åt fin-fina koraller!

de börjar återhämta sig nu efter mina dåliga värden! ser stor skillnad från 1 månad sedan....

glömde att skriva det tidigare! mitt fosfat ligger numera på 0.02 och nitrat runt 1. jag försökte mata lite mer och lägger i korallmat varje kväll (vill inte att nitratet ska sjunka längre). de flesta koraller ser mycket gladare ut nu än tidigare!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Riktigt fina koraller och bilder! Ingen tröst, men ibland dör helt enkelt fiskar utan att man kunnat rädda, man ska helt enkelt göra allt man kan, men därefter blir det svårt att styra :) Lycka till!

Tack Alex!

Tycker att det har dött lite väl mycket för mig på sistone!

i förrgår så dog min finaste mussla... kanske den inte gillar låg nitrat eller något annat! mycket tråkigt i vilket fall och vääääldigt typiskt att den snyggaste av dem dör ! :(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm, ja, glömde att lite annat försvann också.

Men ditt nitrat ligger det fortfarande på 1-2,5? Det är iaf. väldigt lågt, vågar inte säga mer än så då jag själv experimenterar lite med pellets (som vanligt, "testat" i flera månader).

Hur många dl totalt pellets kör du?

Jag körde alldeles för mycket, även fast jag visste om problematiken, mycket tog stryk, samtidigt som jag flyttade till nytt kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm, ja, glömde att lite annat försvann också.

Men ditt nitrat ligger det fortfarande på 1-2,5? Det är iaf. väldigt lågt, vågar inte säga mer än så då jag själv experimenterar lite med pellets (som vanligt, "testat" i flera månader).

Hur många dl totalt pellets kör du?

Jag körde alldeles för mycket, även fast jag visste om problematiken, mycket tog stryk, samtidigt som jag flyttade till nytt kar.

japp, fast jag tror inte alla dödsfall har varit samma orsak.... har förlorat följande de sista 2 månader:

en gul kirurg - fick en röd rand längs sidan (där det brukar vara en vit rand) och blev så småningom smal

min lineratus- matvägrade

sohal- dog plötsigt, kanske prick eller ätit något konstigt

mussla - eventuellt för att jag hade låga näringsvärden

jag kör med 5-6 dl nu... har plockat bort ca 1½ dl sedan värdena "droppade". tror jag ska ta bort 2 dl till.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...