Gå till innehåll

Fredriks rumsavdelare


nike83

Rekommenderade inlägg

  • Svar 208
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Ok, kan det ju vara värt i längden. Det är phosfat man kan mäta m en sån, eller har jag fattat fel ?

Sent from my iPhone using Tapatalk

TDS = Total Disolved Solids. Alltså inget speciellt ämne utan partiklar eller "orenheter" i vattnet. Du kan inte mäta fosfat med det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, kan det ju vara värt i längden. Det är phosfat man kan mäta m en sån, eller har jag fattat fel ?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Ska du mäta fosfat så rekommenderar jag att du köper en Hanna checker istället, billigare, och i mina ögon det bästa du kan mäta med utan att gå upp löjligt dyrt i pris.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ledningsförmågan i saltvatten är ungefär 5- 6000 ms/m. TDS- mätarna brukar gå till 200.

Dessutom är den starkt temperaturberoende. Det finns en dyr TDS- mätare för saltvatten med en bra temperaturkompensering. Men den kostar närmare 1000:- på Ebay.

ok, då behöver jag inte lägga energi på att mäta mitt vatten i karet.

frågan är om mitt kar skulle må bra av ett stort (50%) vattenbyte? hur allvarligt är 9ppm?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ok, då behöver jag inte lägga energi på att mäta mitt vatten i karet.

frågan är om mitt kar skulle må bra av ett stort (50%) vattenbyte? hur allvarligt är 9ppm?

Finns ju folk som kör kranvatten utan problem istället för osmos så jag kan inte tänka mig att 9ppm TDS skulle kunna orsakat din krasch. Det är väl snarare en indikation att osmosfiltret inte är helt hundra

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad är det du har 9 ppm av?

ok, vet inte om det är i enheten ppm, men mitt osmosvatten visade sig innehålla 9 "enheter" på TDS-mätare. Hur allvarligt är detta?

beror troligen på vad det är för något den uppmäter, men något är det den reagerar på iaf....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

i mitt jobb används ibland ljudmätare och jag lånade hem en sådan för skojs skull mäta upp ljud från mitt akvarium.

ljudtrycket är uppmätt med en nyligen kalibrerad ljudmätare klass 2 och på ett avstånd av ca 1.5 meter från akvariet.

samtliga mätningar utfördes med sump stängda dörrar till min sump.

kom fram till följande:

[TABLE=width: 334]

[TR]

[TD]Ljudläge

[/TD]

[TD]dB(A)[/TD]

[TD][/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]Bakgrundsljud[/TD]

[TD]28[/TD]

[TD][/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]Endast 1 ljudkälla från akvarium[/TD]

[TD]-[/TD]

[TD][/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]BK DC 200 med Dcpump[/TD]

[TD]28[/TD]

[TD][/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]Sicce Syncra 1,0 (zeo-reaktor)[/TD]

[TD]29[/TD]

[TD][/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]Tunze 6095[/TD]

[TD]28[/TD]

[TD][/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]Tunze 6105[/TD]

[TD]28[/TD]

[TD][/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]RD3 Speedy 50W vid 40W[/TD]

[TD]28[/TD]

[TD][/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]RD3 Speedy 50W vid 40W + ytavrinning[/TD]

[TD]37[/TD]

[TD][/TD]

[/TR]

[TR]

[TD] [/TD]

[TD] [/TD]

[TD][/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]Allt igång[/TD]

[TD]37[/TD]

[TD][/TD]

[/TR]

[TR]

[TD][/TD]

[TD][/TD]

[/TR]

[/TABLE]

kan konstatera att om jag vill få mitt kar tystare så får jag jobba på ytavrinningen. vet dock inte vad jag skulle kunna göra för att dämpa denna, förutom att dra ner flödet från returpumpen!

för övrigt så är mitt fosfatvärde nere på 0.08 nu och det känns bra! dock ligger fortfarande nitraten högt, men är inte så orolig över detta.

det jag har gjort är att öka flödet till max i reaktorn (560 l/h tidigare 450l/h) och ökade Zeostart 3 till lite överdosering. kör även med Spongepower varje dag samt 12 droppar Biomate varannan dag. varje dag doserar jag ca 2ml flytande remover, vilket borde ta bort ca 0.025ppm fosfat i mitt kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Efter många försök och mycket tålamod, åkte stenen ur för. detta efter 9 månaders försök att få "bukt" med mina höga näringsvärden (kraschad sten).

I första vändan tog den första 1/3 (ca 20kg). därefter kunde jag se en förbättring, men den var kortvarig. därefter åkte resten ur också.

nu åker det lite jo-jo och koraller (sps:er) dör... :(

klantade också mig med KH (ballingen) så det sjönk till 5.0.

nedan är diagram på min fosfathalt.

byte av sten skedd den 10/4 och den 15/5.

om inte näringsvärdena börjar droppa snart, så överväger jag att lägga ner denna hobby, tyvärr.

post-3725-14468933637368_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

äntligen kan jag se förbättring i mitt kar! korallerna börjar få lite färger och fosfaten har gått ner till 0.08 och nitrat ca 12. jag har också ökat från en spolning av zeoviten till två per dag...

anledningen till att jag minskade till en spoling, var att ge mer tid för bakterierna i zeoviten innan de spolas iväg... men som vanligt vet jag inte om detta har haft någon inverkan på mina näringsvärden.

-Tummen upp

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skönt att det går åt rätt håll :-)

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk

riktigt skönt!

gjorde rent min sump i samband med ett vattenbyte... vet inte om man ska ta bort alla "rör" som bildats av sediment som blir på bottnen i sumpen, men jag gjorde det iaf... passade också på att göra rent skummaren och det blev mycket bättre skummning på en gång -Tummen upp ( placebo ? )

passade på att testa/köpa 2st Acro också för att se hur de reagerar....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

äntligen kan jag se förbättring i mitt kar! korallerna börjar få lite färger och fosfaten har gått ner till 0.08 och nitrat ca 12. jag har också ökat från en spolning av zeoviten till två per dag...

anledningen till att jag minskade till en spoling, var att ge mer tid för bakterierna i zeoviten innan de spolas iväg... men som vanligt vet jag inte om detta har haft någon inverkan på mina näringsvärden.

-Tummen upp

Skam den som ger sig. Kul att det går åt rätt håll. Ibland när det är tufft brukar jag tänka så här. " Det är en speciell hobby som inte är så enkel som många tror, många ger sig in i den på grund av att det är både så häftigt och oerhört vackert. Men ger upp efter motgångar som vi som fortsatt gått igenom, men det är samtidigt det som är insperationen ( i alla fall för mig ) att få till det trots motgångar och problem, hitta lösningar, lära sig av er andra, och få till det så det börjar trivas i färger, koraller, fiskar mm. När folk kommer hem och ser karet så finns det inte många som inte blir så sugen och tycker det är bland det vackraste dom sett. Så när det jäklas och strular prova tänk så har dom andra det också, en del mer en del mindre men ska du ha ett fint fugerande saltvattensakvarium så krävs det där "extra" som dom flesta inte mäktar med.

Lycka till Jan Boman Red Sea Max 650s kämpar också just med fosfaten som dock är på noll-0,04 för tillfället.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Roligt att det verkar vända!

ja, förhoppningsvis så är det bra värden nu efter sommaren!

Skam den som ger sig. Kul att det går åt rätt håll. Ibland när det är tufft brukar jag tänka så här. " Det är en speciell hobby som inte är så enkel som många tror, många ger sig in i den på grund av att det är både så häftigt och oerhört vackert. Men ger upp efter motgångar som vi som fortsatt gått igenom, men det är samtidigt det som är insperationen ( i alla fall för mig ) att få till det trots motgångar och problem, hitta lösningar, lära sig av er andra, och få till det så det börjar trivas i färger, koraller, fiskar mm. När folk kommer hem och ser karet så finns det inte många som inte blir så sugen och tycker det är bland det vackraste dom sett. Så när det jäklas och strular prova tänk så har dom andra det också, en del mer en del mindre men ska du ha ett fint fugerande saltvattensakvarium så krävs det där "extra" som dom flesta inte mäktar med.

Lycka till Jan Boman Red Sea Max 650s kämpar också just med fosfaten som dock är på noll-0,04 för tillfället.

jo, så är det! det är en riktig boost när folk kommer hem och säger "oj, vad vackert". senaste året har det varit mest "oj, vilka fina fiskar. hur mår dina koraller egentligen?" :)

tack Boman, och lycka till själv!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...