Gå till innehåll

Fredriks rumsavdelare


nike83

Rekommenderade inlägg

Vilken härligt stor sump. Avis.

Vad har du över ser ut som myggnät...?

hehehe ja, det finns plats för en del grejer :)

det är plexi (som har fått saltstänk) som jag har för att minska dunstningen i sumpen. det funkar faktiskt och jag har mindre fukt (inbillar jag mig iaf...)!

snyggt med belysning i skåpet, ser riktigt proffsigt ut :)

tack, men det är riktigt amtatörmässigt :) belysningen sitter fast med tejp på bakisdan http://www.kjell.com/sortiment/el/belysning/ljuskallor/led/lister-slingor/flexi-strip-set-300xled-p63899

Sjukt snyggt, helt i min smak!

Hoppas problemen löser sig

tackar och bockar!

hoppas jag med! inte hittat någon bra orsak till min fiskdöd, ännu! cyanidfiske?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...
  • Svar 208
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Förbrukning av Mg

Har den senaste tiden observerat att mina kalkalger håller på att vitna. Samtidigt så har mitt Mg dragit i höjden (upp mot 1500). Har då dragit ner på min balling från ca 100ml om dagen till kanske 40 (nu 0).

Idag skulle jag mäta igen. Mätte 1500ppm och började ifrågasätta mitt test. Tog min referensvätska (som nu är ca ett år) och skulle jämföra. Då tog såklart mitt Mg test slut och jag kunde inte slutföra kollen mot referensvätska. Dock hade jag så klart ett nytt Mg test -boxing

Mätte igen mot mitt akvarievatten och fick 1500ppm. Testade mot referensvätska 2 gånger och landade lite högt båda gångerna (justera ner med ca 40ppm, lika det tidigare test).

Det jag nu funderar på är varför min förbrukning av Mg går ner så kraftigt och varför mina kalkalger vitnar?

Jag hade för några veckor sedan en riktig "pik" av fosfat. Tror det berodde på att jag försökte flytta/avlägsna en liten anemon (tror det var en discosuma), men jag misslyckades och det slutade med att jag tog död på den med min kniv i vattnet. Jag misstänker att det det är därför min fosfat gick upp (mätte ca 0.1).

den höga fosfaten försvann och den har legat på 0.02-0.04 i 2 veckor nu. nitrat ligger stabilt på ca 7ppm. Ca ca 450, KH strax under 8.

Scolymia

Igår hämtade jag en mycket fin Scolymia. Jag har länge letat efter en som ser ut som denna!

Placerade den under en "tratt" (avskuren pet-flaska) under natten för matning av den och min andra Scolymia samt 2 av mina trachphyllia.

När jag i morse tog bort "trattarna" så kunde jag observera min mycket kära Imperator "noppa" på min nya Scolymia och mina 2 Trachphyllia....

Mina Trachphyllior har varit ihopdragna i stort sett hela tiden sedan jag köpte dem. Dock blir de "tjocka" när jag har tratt på dem. Idag så tog jag min Imperator på bar gärning när den noppade på mina Trachpyllior så de drog ihop sig helt. från "köttig" till skelett!

Slutsatsen blev att min Imperator får söka sig nytt kar, tyvärr (ligger till salu på köp och sälj)!

känns jättetråkigt att behöva sälja den, men jag vågar inte chansa att den ska ta död på min nya Scoly och jag kommer inte ha en chans att få mina Trachopyllior att bli fina igen!

några foton på mina scoly och en ny fin acropora som är vit, blåa polyper och skimrar i grönt

post-3725-14468928598906_thumb.jpg

post-3725-14468928599119_thumb.jpg

post-3725-14468928599331_thumb.jpg

post-3725-14468928599548_thumb.jpg

post-3725-14468928599777_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mitt mg sköt också i höjden helt plötsligt, från 1350 (även det lite högt, så kag minskade doseringen) på fem dagar upp till 1500 i förrgår.

Kanske nåt i luften i stockholm...

hehe precis, Mg i luften :)

jag bytte precis mina förfilter (sediment och kol) till osmosen samt silikat filter.

har mina tvivel på att det är vattnet!

möjligen har saltet "skiktat" i hinken.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

har hänt en del faktiskt sedan sist jag skrev här:

Kalium: har observerat att en acropora mår dåligt och det har inte blivit bättre med tiden. tillslut började den slänga ut trådar ur polyperna. fick tipset att det kan vara låg Kalium. visade sig att min kalium-nivå var under 300, vilket är för lågt. har nu doserat upp kalium till ca 400ppm. se bilder nedan

post-3725-14468929288675_thumb.jpg

fiskar: köpte 3st gula kirurger och en Ctenochaetus strigosus. tyvärr så åt ingen av dessa bra och när jag fick ett kraftigt prickutrbott efter ca 2 veckor så dog en efter en fisk... nu har jag ett UV står och går för fullt (40w). mina hepatus fick så klart massor av prick, men ser nu ut att må mycket bättre (nästan inga prickar kvar). såååå himla tråkigt med mina misslyckanden ! :ledsen:

Koraller: eftersom jag hade fiskdöd i karet så "stack" min nitrat iväg från ca 2.5 till 8 och fosfaten från 0.03 till 0.08. dock är det på väg ner, men korallerna tappade genast färg. förhoppningsvis kommer de "igen" nu när jag har bättre värde på kalium också.

det har också blivit ett LPS:inköp. nämligen en mycket vacker Herpolitha weberi.

post-3725-14468929289739_thumb.jpg

Framtiden: just nu så försöker jag bara få allt och "lugna" ner sig och få stabila värden igen. tååååålamod! :)

funderar på att göra mig av med min ena mussla, squamossa.

post-3725-14468929290935_thumb.jpg

när jag har varit prickfri i några veckor så kanske jag köper nya gula kirurger, men då måste jag vara bättre förberedd.

lite foton:

post-3725-14468929291343_thumb.jpg

post-3725-14468929288264_thumb.jpg

post-3725-14468929288473_thumb.jpg

post-3725-14468929288872_thumb.jpg

post-3725-14468929289081_thumb.jpg

post-3725-14468929289281_thumb.jpg

post-3725-14468929289525_thumb.jpg

post-3725-14468929289935_thumb.jpg

post-3725-14468929290128_thumb.jpg

post-3725-14468929290326_thumb.jpg

post-3725-1446892929052_thumb.jpg

post-3725-14468929290738_thumb.jpg

post-3725-14468929291147_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 månader senare...
  • 1 månad senare...

Det gick inte som jag tänkt!

Planen var att få ner fosfat, få fram bättre färger på korallerna.

Något gick fel.

Vet inte vad!

Var det den flytande fosfatremovern som inte försvann helt av min skummare? Var det tungmetallförgiftning på grund av för mycket av allt doserande?

Jag vet/tror att det var någon form av förgiftning och att några av mina lägre djur (pustarräka, räka och sjöborre) dog först.

Sedan började korallerna kasta in handduken.

Åtgärden blev att avbryta alla former av doseringar, förändringar och biopelletsen åkte ur.

Ur åkte också en ½ 10-liters hink med döda koraller.

"Tur i oturen" var att jag reagerade och "sparade" fraggar och mina LPS:er hos en vän -respekt

Dock förlorade jag en del koraller i början av kraschen, som jag inte har sparat.

Direkt efter semestern åkte den införskaffade Zeovit-reaktorn i sumpen, och de blåa flaskorna började doseras.

- Faktum är att några koraller ser bättre ut nu, än de gjorde innan kraschen! Trots fortfarande höga näringsvärden.

Jag har fortfarande en hel del halvdöda koraller i karet, men karet börjar repa sig och förhoppningsvis kommer det tillbaka starkare än någonsin!

post-3725-14468931063254_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fasiken va trist hoppas det repar sig Fredrik

jo, inget roligt, men man lärs sig kankse av sina misstag (någon gång)!

Fredrik, med tålamod och en väl beprövad metod så kan du inte misslyckas 

Jo, jag vet :) svårt att hitta någon som är lika envis som jag... :skrattar:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...
Hej Fredrik. Hur har det gått sen zeovit starten??

Med vänlig hälsning, Björn

Hej björn.

det går väl "sådär". vissa koraller är finare än någonsin, trots höga näringsvärden (nitrat 25 och fosfat 0.1).

det verkar ta ett tag innan det "kickar in". försöker skumma så mycket jag kan, men det verkar inte vara tillräckligt...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Har inte hänt speciellt mycket senaste gällande mitt kar.

Införskaffat ny skummare och ny returpump. Blev en Bubble King Powercone 200 med DC-pump, samt en Red dragon mini 50w (5000l/h). Efter denna uppgradering är karet närmast knäpptyst (sambon mycket nöjd). Det som låter är det porlande vattnet. Om jag ska göra någon förbättring gällande ljud, så är det kylskåpet som åker ut.

:cool:

Nitrat och fosfat skjuter i höjden. Nitrat ligger runt 25 och Fosfat runt 0.3ppm. dvs 10 gånger för mycket.

Antar att död materia ligger i stenen och läcker. Jag gjorde ett vattenbyte på 250l,och då halverades nitraten, medan fosfaten gick bara ner 10% (mätte 24 timmar efter vattenbytet). Fosfaten återgick till sitt ursprung efter en vecka.

Jag har testat att dosera http://www.tritonakvarium.se/gsc-microbe-lift-118ml/2978-0 i ett sista desperat försök att få fosfaten att minska. Har även doserat Zeo - Biomate, men inte sett något resultat från detta.

I helgen skal det doseras igen (2a dosen). Om det inte ger resultat inom 3 veckor, så kör jag en total omstart med ny levande sten. Då har det gått 8 månader sedan min krasch och jag ger då upp min sten som jag får i ordning på.

-poop-:smashcomp

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lantanklorid har jag använt med gott resultat. Man får passa sig för att nolla bara. Mät alltid före och efter. Stenen lakar ur mer men efter ett tag ger det med sig.

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk

okey, får se hur detta går!

jag tänkte ha skummare avstängd i ett dygn medan de nya bakterierna får "härja fritt" utan att bli urskummade....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

har kört på med ca 2cl av denna http://brightwellaquatics.com/products/phosphat-e.php om dagen uppdelat på 5 tillfällen. enligt flaskan avlägsnar 1 ml 0,028ppm i mitt kar, dvs borde gå ner ca 0,06 per dag, men det verkar "läcka" tillbaka en hel del.

fosfaten har droppat från 0.3 till 0.17 på 2 veckor. dock har den nivån stått stilla hela veckan (0.21 i måndags och 0.17 idag).

ger detta en vecka till med flytande fosfatremover. :nuke:

Funderar på på en pump till i "ändan" av mitt kar. skulle vilja ha en pump som är knäpptyst och sprider vattnet mycket i utloppet, då stenen står nära. Förslag?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

kampen mot fosfaten rullar vidare.

nivån har fastnat strax ovan 0.1 och vägrar gå ner under detta. jag har fortsätt att köra med flytande fosfatremover.

korallerna ser dock mycket bättre ut nu och de få som överlevt min krasch, börjar se bättre ut nu (färgerna börjar komma tillbaka).

i samband med mitt årliga byte av kol- sediment och silicat filter, började jag ifrågasätta när det var dags att byta ut mitt membran också. anledningen till att jag inte bytt ut membranet är att jag trodde att jag skulle se nitrat och fosfat i nyblandat saltvatten när det börjar ta slut. Ack så fel man kan ha :)

mitt membran har jag haft sedan jag startade och de är 5-6 år sedan nu. fick hjälp av min lokala handlare att mäta med TDS-mätare (stort tack) och det visade sig att mitt vatten vanliga vatten innehöll 95 ppm och mitt osmosvatten 9ppm. nu står det en helt ny anläggning på plats.

kan detta ha bidragit till min krasch? jag bor i en nyproducerad lägenhet, och kanske rören släpper lite tungmetaller?

jag tror i vilket fall att mitt dåliga membran har gjort att mina stora vattenbyten inte vart lika effektiva! kanske inte har haft någon effekt alls?

vad innebär 9ppm?

well well kampen går vidare! -shark_smiley

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Köpte en portabel tds-mätare nyss och hade 100 ppm i kranvattnet och 0 i osmosvattnet. Mina filter är ganska nybytta. Kanske inte hjälpte dig så mycket med den infon men där har du den iaf! ;-)

jaha okey! kanske får göra detta också, eller låna din :)

kan du använda den mätaren i karet oxå ?

menar du mig eller Andreas?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...