Gå till innehåll

Clownens balja på 375L


Clownen

Rekommenderade inlägg

  • Svar 401
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Tack ska ni ha, kul att ni gillar det!

Jimmy: jag hade lite problem med det tekniska, men bilder finns i större format under länkarna ovanför bilderna.

Doris: om du menar i vänstra hörnet så är det några arter med makro alger som jag låter växa och som jag skördar då och då. Tycker det passar in än så länge och eftersom jag inte har något refugium så har jag algerna där för att de ska ta upp näring från vattnet.

Ska försöka lägga upp lite makro och fiskbilder snart.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för alla era positiva kommentarer!

Här kommer lite blandade makrobilder tagna med Canons 60mm makro objektiv. Jag är total nybörjare som sagt så det kan bara bli bättre (ska köpa ett stativ snart). Översta länken motsvarar den första bilden etc om ni vill se dem i större format.

Mvh

Peter

http://photobucket.com/albums/v680/clownen/?action=view&current=IMG_0242copy2.jpg

http://photobucket.com/albums/v680/clownen/?action=view&current=IMG_0229copy2.jpg

http://photobucket.com/albums/v680/clownen/?action=view&current=IMG_0217copy2.jpg

http://photobucket.com/albums/v680/clownen/?action=view&current=IMG_02712.jpg

http://photobucket.com/albums/v680/clownen/?action=view&current=IMG_0224copy2.jpg

post-1277-1446891240734_thumb.jpg

post-1277-14468912407381_thumb.jpg

post-1277-14468912407421_thumb.jpg

post-1277-14468912407455_thumb.jpg

post-1277-14468912407488_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Väldigt fint. Snygg pavona.

Hej Ted. Är du säker på att du ser en Pavona i mitt kar? I så fall var det en nyhet för mig :). Var sitter korallen du tänker på?

Nice!

Funderar själv på att köpa en digital SLR, funderar på samma Canon som du har eller en Nikon D50.

Bilderna blir ju väldigt bra med båda vet jag.

Tack Laggeman,

Ja de är väl ganska likvärdiga kameror efter vad jag har förstått. Tycker också det är bra timing att skaffa en digital SLR med relativt överkomliga priser och bra prestanda på även de "billigare" kamerorna, även om priserna säkert kommer att falla ytterligare. Jag vet att Canon hade en kampanj innan jul med rabatt på objektiv etc men det kanske kommer någon ny rabatt för det nya året?

Mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Joru,

Ja det har blivit en bra start i varje fall och det visar kanske att man kan lyckas ganska bra utan all världens teknik såsom sump/mh/kalkreaktor etc etc till ett kar i min storlek. Jag har i praktiken bara bytt ut mitt sötvattensfilter till en skummare och lagt en armatur med T5 på karet samt skaffat en starkare cirkulationspump. Tillsatser gör jag direkt i karet och byter ca 10% vatten i månaden. Tyst och lättskött är det och det stör inte fastän det står en meter från TVn. Jag behöver ingen kylanläggning eller extra fläktar och mina sps växer väldigt bra under armaturen på 6x54w.

Nästan samtliga koraller är frags från hobbyister och har kostat mig sammanlagt ca 2000kr inkl två från affär. Stenen köpte jag begagnad för 1000kr (60kilo) från affär. Det visar kanske att hobbyn inte behöver vara så himla dyr om man tar tid på sig och inte måste ha ett färdigt rev på några veckor.

Fast det är klart ibland saknar man det där skimrande ljuset från en mh ;). Men det får bli när man har mer kosing och utrymme.

Tack för all hjälp under det senaste året. Utan er hjälp hade jag antagligen aldrig ens börjat.

Mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Tänkte jag skulle lägga till lite information om mina försök till uppfödning. Detta tycker jag är den mest givande delen av hobbyn.

För snart en månad sedan fick jag min tredje kull från mitt enda Banggaipar (Pterapogon kauderni) . Jag har tidigare fått ca 35st i en kull, vilket jag trodde var ganska mycket men nu släppte hanen hela 57 stycken!!! Jag fattar inte hur han får plats med alla i sin mun :). Jag fångar dem med hjälp av ficklampa i huvudkaret så jag missar säkert några stycken. Jag såg även att honan åt upp minst en.

Jag skulle verkligen rekommendera er att ge odlingen av denna mycket vackra och trevliga fisk en chans. Det kräver inte så mycket i jämförelse med många arter och de kan äta levande artemia från dag 1. Artemian berikar jag med levande phytoplankton och flytande vitamin (HW Multivit) några timmar innan matning. De får enbart levande artemia de första 6 veckorna ungefär varefter jag kombinerar maten med fryst berikad artemia och senare fryst mysis.

Jag vill också tillägga att jag är oroad över utfiskningen av denna fisk i kombination med deras begränsade utbredning. Att arten (på det senaste året) även varit drabbad av en mystisk sjukdom vilket gör att de flesta har dött vid transport eller kort efter det att de introducerats ser jag som ett allvarligt hot mot arten.

Denna syn delas även av bl.a. Scott Michael som är författare till den kända bokserien "Reef Fishes". När han skulle kommentera på hobbyns inverkan på fiskbestånden säger han att effekterna ofta är marginella men att Banggai Kardinalen i sällskap med Rhinopias skorpionfiskar riskerar att dö ut tack vare utfiskning (Coral Magazine Dec 05/ Dec 06).

Arten söker ofta skydd i sjöborrar när de blir hotade vilket fiskare effektivt utnyttjar i jakten på dem. På flera områden har storleken på stimmen av Banggaikardinaler minskat med hela 50%. Med tanke på att arten bara fiskats komerciellt de senaste 6 åren är detta alarmerande siffror. Det enda positiva är att arten som tidigare bara funnits runt ön Banggai nu har släppts ut av odlare i Sulawesi Strait och de verkar klara sig bra även om dessa också fiskas.

Jag tycker därför att man ska bojkotta inköp av denna fisk innan situationen blir ännu värre. Boka istället fiskar av personer som odlar och ge själva odlingen en chans. Om ni köper odlade exemplar slipper ni även risken att de bär på den mystiska sjukdomen och då slipper fiskarna dö helt i onödan.

I reaktorn nedan odlar jag både phyto och zoo plankton. Teorin är att phytoplankton lever av näringen från zooplankton. Zooplankton äter i sin tur av phytoplankton som passerar genom ett finmaskigt nät mellan kamrarna. Jag skördar zooplankton varannan dag och även phytoplankton lite då och då. Dessa matas till koraller och yngel.

Mvh

Peter

post-1277-1446891257225_thumb.jpg

post-1277-14468912572462_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bra sagt. Om du har vägarna förbi Sthlm kan du väl ta med ett par fiskar? :)

Det är möjligt att jag kommer till Stockholm i sommar, i så fall kontaktar jag dig.

grymt snyggt kar

vad har du för olika t-5 rör

Tack Fredrik.

Jag kör med 3st ATI Aquablue Spezial och 3st ATI Blue plus:

http://www.aquazoo24.de/Lightning.41/T5_lamps.84/ATI_Lighting.289/ATI_T5_lamps_and_reflectors.305/

Här kommer lite fler makro på koraller:

post-1277-14468912571246_thumb.jpg

post-1277-14468912571508_thumb.jpg

post-1277-14468912571797_thumb.jpg

post-1277-14468912572053_thumb.jpg

post-1277-14468912573596_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Tack Gustav!

Tänkte uppdatera med helbilder ungefär var tredje månad så här kommer en ny kvartalsrapport :)

Jag har skaffat lite nya koraller och en Tridacna Squamosa på ca 10cm (se bilderna) som verkar må bra. Annars är det inte så mycket som hänt i karet. Banggaierna mår bra men jag lyckas inte att få igång min planktonreaktor på allvar ännu. Jag har även skaffat en till Tunze Stream 6060 så nu ligger cirkulationen på runt 15000L och jag har även satt i ett blått lysrör istället för ett daylight för att få lite blåare nyans.

Jag har fortfarande problem med en rödalge som kväver en hel del koraller och som innebär mycket tidsödande rensning. Jag har ännu inte fått tag på tillräckligt med jätteturbosniglar (se bilden) som jag vet äter denna mardrömsalge. Ibland är det tufft att driva den här hobbyn på våra breddgrader med det begränsade utbudet.

Jag kommer inom kort inhandla lite mer fisk, inte riktigt bestämt mig vilka sorter ännu. Det skulle vara kul att prova på sjöhästar när man ändå odlar levande mat dagligen och min affär ska försöka få tag på odlade exemplar.

Anyways, hoppas att ni gillar bilderna och ha det bra!

post-1277-14468912690518_thumb.jpg

post-1277-14468912690749_thumb.jpg

post-1277-14468912690951_thumb.jpg

post-1277-14468912691255_thumb.jpg

post-1277-1446891269153_thumb.jpg

post-1277-14468912691771_thumb.jpg

post-1277-1446891269203_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

mycket snyggt får jag säga !!!! en lite fråga krabban du har tagit foto på är det en sån krabba om följt med akvariet ???? ser lite likt ut mina (utom 1 luden sak ) som jag har i mitt akvarium som följt med stenen.. ska jag försöka ta ut om har nog 4-5 st i karet nu tänkte fixa en krabbfälla och ta ut den ludna krabban iallfall..

mvh peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Peter och tack ska du ha!

Det är ingen krabba utan ett litet kräftdjur som kallas för amphipod och är ca 5mm lång i verkligheten. De kommer med din LS och gör mycket nytta och fungerar som föda för flera arter. Du kommer säkert se dem i ditt kar också, de kommer främst fram på natten. Om du går tillbaka en sida kan du se den på rutan till mitt yngelkar ungefär på mitten högst upp. Med andra ord ingen stor köttätande best direkt, fast tittar man närmare på dem ser de ut som en alien ;).

Mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Har fått lite problem med mina nykomlingar.

Min Squamosa såg jättebra ut den första veckan men efter ytterligare en vecka såg den helrisig ut och jag misstänkte att den skulle dö. Jag tog då upp den och såg att den hade blivit angripen av pyramidsnäckor som jag först trodde var sandkorn som fastnat på skalet. Jag borstade den noggrant och plockade bort alla snäckor jag kunde hitta. Idag efter ytterligare en vecka ser den mycket piggare ut och jag har inte sett några tecken på fler snäckor. Har ni några fler tips angående detta så säg gärna till.

För snart två veckor sedan inhandlade jag en Bicolor Blenny (Ecsenius Bicolor) samt en Powder Blue Surgeon (Acanthurus Leucosternon). Jag misstänker nu att min Blenny har en stor aptit på sps koraller med lite större polyper. Jag undrar om någon haft dåliga erfarenheter med denna fisk och sps eller om det ev kan bero på något annat (jag vet att den klassas som "occasional threat to some stony corals"). Jag trodde att min Centropyge Bicolor var ett betydligt större hot men denna har inte rört varken sps eller mjukisar. Antar att de är individer dock, suck...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har fått lite problem med mina nykomlingar.

Min Squamosa såg jättebra ut den första veckan men efter ytterligare en vecka såg den helrisig ut och jag misstänkte att den skulle dö. Jag tog då upp den och såg att den hade blivit angripen av pyramidsnäckor som jag först trodde var sandkorn som fastnat på skalet. Jag borstade den noggrant och plockade bort alla snäckor jag kunde hitta. Idag efter ytterligare en vecka ser den mycket piggare ut och jag har inte sett några tecken på fler snäckor. Har ni några fler tips angående detta så säg gärna till.

Six-line Wrasse, Pseudocheilinus hexataenia

<table spacing="12" cell="" padding="20" align="center" bgcolor="#ffffff" border="12"><tbody><tr><td>

6linewrasse.jpeg </td> <td> <center>

This small fish is non-aggressive, well-suited for the reef aquarium. Reported to prey on small pyramidella snails that prey on Tridacna clams. </center></td></tr></tbody></table>

Hej Clownen, det här känner du säkert till sedan tididgare, men om inte så....

Som vanligt snyggt i din burk!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...