Gå till innehåll

Clownens balja på 375L


Clownen

Rekommenderade inlägg

trist med inga butiker i Helsingfors, du får ta en 'tura' över till Sth och shoppa..

ska bli intressant med bilder och film på hur det fungerar med din wavebox.

-> hur höga vågor gör den på ytan?, har du fått sänka vattennivån i karet?

~Henrik

Vi ska till Stockholm den 28e december med båten, så jag får se om jag har tid att åka till JR eller inte. Om någon vill sälja fraggar i Stockholmsområdet så skicka mig gärna ett pm.

Vågmaskinen gör en ca 4 cm våg (dvs 2cm högre än tidigare) men jag har inte behövt sänka vattennivån eftersom mitt Juwelkar har en ram upptill. I mitten av karet är nivån nästan oförändrad och det är där jag har sensorn till vattenpåfyllet.

Mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 401
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Här är lite bilder på "nya" karet. Känns lite tråkigt att lägga upp bilder på ett kar som har gått bakåt i utvecklingen men ibland måste man ta två steg bakåt...

Jag har ungefär samma aquascape som tidigare med en pelare till vänster eftersom jag tycker det funkar bra med tanke på cirkulation, djuphetskänla och placering av karet i rummet. Till höger har jag försökt bygga en "gärdesgård" för att dölja tekniken så mycket som möjligt på insidan, inkl min wavebox (se näst sista bilden), samt skapa en yta där jag kan odla makroalger och där fiskarna har en stor grotta att befinna sig i när de vill vara i fred. Jag tänker även köra med dsb på den ytan (håller på att skapa en dsb i ett mindre kar med mycket djur i). Jag hoppas det blir bra när korallerna växer till sig. Jag försökte också skapa en ravinkänsla med aquascapen.

post-1277-14468913407366_thumb.jpg

post-1277-1446891340752_thumb.jpg

post-1277-14468913407731_thumb.jpg

post-1277-14468913407927_thumb.jpg

post-1277-14468913408116_thumb.jpg

post-1277-14468913408333_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det faktum att korallerna nu "ödslar" energi på att expandera sina polyper är ett klart tecken på att de får en bättre tillgång av partikelmat än tidigare.
Helt enig, har samma erfarenhet.

Försökte se waveboxen på bilderna. Sitter den i inre bakre hörnet bakom streamern?

Nu vet jag att du inte vill ha bare-bottom . Men om du hade haft det borde du ju fått samma effekt på detriusen som samlas där också eller hur?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Helt enig, har samma erfarenhet.

Försökte se waveboxen på bilderna. Sitter den i inre bakre hörnet bakom streamern?

Nu vet jag att du inte vill ha bare-bottom . Men om du hade haft det borde du ju fått samma effekt på detriusen som samlas där också eller hur?

Tack ska ni ha!

Capote, ja den sitter längst in i höger hörn. Jag var lite orolig först om det skulle gå att ha den så gömd och att det skulle påverka vågen men det var inga problem och jag har försökt att inte ha sten framför utblåset längs hela karets bredd. Många säger att de tycker den är skrymmande och har den placerad vid framrutan. Det här sättet fungerar också mycket bra.

Angående bare bottom så skulle det helt klart bli mindre detrius även där även om självklart allt inte försvinner. Största skillnaden märker man på den levande stenen. I början var jag lite orolig med tanke på hur mycket detrius som hölls flytande i vattenkolumnen men detta försvann/skummades bort efter någon vecka.

Joney; korallerna har jag mest fått, bytt eller köpt för en billig penning som fraggar här i Finland. Tyvärr så dog mina två finaste kolonier under flytten och ett antal innan av rödalgeinvasionen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här är några makro också.

Mitt putsargobiepar (Gobiosoma Oceanops) fick troligen ägg för första gången några dagar sedan i en grotta. Jag misstänker starkt att det har varit en stor borstmask som ätit upp äggen. Kolla in hanens nosparti på bilden. Han har antagligen försökt att skydda äggen stackarn och borsten verkar inte försvinna. Ska se om jag kan flytta över paret till mitt 60L lek kar. Är det någon som har erfarenhet av att odla denna art?

De andra två bilderna är på två olika Sarcopyton.

post-1277-14468913408532_thumb.jpg

post-1277-14468913408717_thumb.jpg

post-1277-14468913408894_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Väldigt fint akvarium du har Peter. Gobiens näbb ser ut som mina händer gjorde för nån vecka sen när jag var med å tömde akvarium. Fick blåsor ett par dagar efter men gjorde ont länge. Stackarn måste ha de jobbigt. Hoppas du får till lite yngel de hade vart roligt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Angående bare bottom så skulle det helt klart bli mindre detrius även där även om självklart allt inte försvinner. Största skillnaden märker man på den levande stenen. I början var jag lite orolig med tanke på hur mycket detrius som hölls flytande i vattenkolumnen men detta försvann/skummades bort efter någon vecka.

Försvann den fria flytande detriusen då du skaffade waveboxen eller då du började med DSB.

Hur mycket sand kör du med och vilkenstorlek. Har du köpt levandesand eller ympat in från något annat akvarium

Gör snyggt!!

Får du nått kluckande med waveboxen eller ett vinande ljud då den startar pumpen inne i boxen och putter ut vattnet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Väldigt fint akvarium du har Peter. Gobiens näbb ser ut som mina händer gjorde för nån vecka sen när jag var med å tömde akvarium. Fick blåsor ett par dagar efter men gjorde ont länge. Stackarn måste ha de jobbigt. Hoppas du får till lite yngel de hade vart roligt.

Tack för de vänliga kommentarerna. Jag såg precis att hannen hade blivit av med borsten till slut. Det skulle vara kul att försöka odla denna art som är en effektiv putsarfisk och som jag märkt oftare putsar mina kirurger än mina putsarräkor som ofta verkar skrämma fiskarna. Här är en artikel om odlingen av arten om någon är intresserad.

http://www.advancedaquarist.com/issues/may2003/breeder2.htm

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Försvann den fria flytande detriusen då du skaffade waveboxen eller då du började med DSB.

Hur mycket sand kör du med och vilkenstorlek. Har du köpt levandesand eller ympat in från något annat akvarium

Gör snyggt!!

Får du nått kluckande med waveboxen eller ett vinande ljud då den startar pumpen inne i boxen och putter ut vattnet.

Tack Wrang, nja jag skulle inte säga att det har blivit mindre friflytande detrius sedan jag skaffade den. Vitsen är just att den ska få detrius att komma fram ur stenen där vanliga pumpar inte kommer åt och sedan hålla partiklarna flytande. I början så var det väldigt mycket detrius som kom fram från min LS och fyllde vattnet med partiklar. Detta har nu avtagit och har antagligen sugits upp av skummaren eller ätits upp av koraller. Jag har inget kluckande ljud (inställningsfråga) men den avger ett speciellt regelbundet ljud. Detta ljud stör dock inte och verkar minska ju mer inkörda pumpen blir.

Angående sanden så har jag nu ca 60 kg sand 0-2 mm. Jag har snott sand från flera andra akvaristers refugium här i Finland och startar upp sanden i ett mindre kar för att det lättare ska komma igång och att inte djuren blir uppätna. När det är tillräckligt med liv i sanden tänker jag sätta det i huvudkaret. Detta kommer jag att fortsätta med även i framtiden så att jag kan förnya sandbädden när det behövs eftersom jag inte har sump/refugium.

Mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Grymma bilder! Vad använder du för kamera och objektiv?

Tack Ahab!

De är tagna med en Canon 350D, Ef-s 60mm makro. Det finns fler makron tidigare i tråden. Jag blev intresserad av fotografering tack vare salthobbyn och jag tycker det är riktigt kul även om jag har väldigt mycket kvar att lära mig.

Besök gärna min fotosida om ni är intressade av annan makro eller den vackra finska naturen (typ granskog, granskog, en sjö, granskog) ;) . Samtliga kort är tagna med detta objektiv.

http://www.photoaspen.smugmug.com/

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Wrang, nja jag skulle inte säga att det har blivit mindre friflytande detrius sedan jag skaffade den. Vitsen är just att den ska få detrius att komma fram ur stenen där vanliga pumpar inte kommer åt och sedan hålla partiklarna flytande. I början så var det väldigt mycket detrius som kom fram från min LS och fyllde vattnet med partiklar. Detta har nu avtagit och har antagligen sugits upp av skummaren eller ätits upp av koraller. Jag har inget kluckande ljud (inställningsfråga) men den avger ett speciellt regelbundet ljud. Detta ljud stör dock inte och verkar minska ju mer inkörda pumpen blir.

Angående sanden så har jag nu ca 60 kg sand 0-2 mm. Jag har snott sand från flera andra akvaristers refugium här i Finland och startar upp sanden i ett mindre kar för att det lättare ska komma igång och att inte djuren blir uppätna. När det är tillräckligt med liv i sanden tänker jag sätta det i huvudkaret. Detta kommer jag att fortsätta med även i framtiden så att jag kan förnya sandbädden när det behövs eftersom jag inte har sump/refugium.

Mvh

Peter

Okey tack för informationen. var ju smart att skaffa sig sand från andra så slipper man köpa. Blev det just 60kg för att...

- uträknad volym enligt DSB metoden

- 10-15cm på botten

- nån annan ide

Vet ej om man är lat å ej orkar läsa om DSB men du kanske kan hjälpa mig skulle man kunna bygga upp en DSB och fylla på med fin fin sand eftersom eller "måste" man köra med minst 10cm med en gång...

Om du har så fin sand som 0-1mm lägger sig skiten i drivor på sanden eller kryper skiten ner i sanden

Ja flytande detrus är just vad jag har "problem" med jag också.

Tror du man skulle kunna ha en wavebox på bakrutan och sätta en 90graders vinkel så den slår ändå längs med karet och ändå få samma effekt med fram å tillbaka flödet

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okey tack för informationen. var ju smart att skaffa sig sand från andra så slipper man köpa. Blev det just 60kg för att...

- uträknad volym enligt DSB metoden

- 10-15cm på botten

- nån annan ide

Vet ej om man är lat å ej orkar läsa om DSB men du kanske kan hjälpa mig skulle man kunna bygga upp en DSB och fylla på med fin fin sand eftersom eller "måste" man köra med minst 10cm med en gång...

Om du har så fin sand som 0-1mm lägger sig skiten i drivor på sanden eller kryper skiten ner i sanden

Ja flytande detrus är just vad jag har "problem" med jag också.

Tror du man skulle kunna ha en wavebox på bakrutan och sätta en 90graders vinkel så den slår ändå längs med karet och ändå få samma effekt med fram å tillbaka flödet

Jag har inte dsb i hela karet och jag skulle hellre rekommendera att du börjar med 12-15 cm åtminstone i en del av karet än att ha några cm över hela. På det sättet får du startat din dsb och kan senare utöka den ju mer sand du skaffar. Om du har plats för en bytta eller liknande kanske du kan börja så.

Jag "snodde" inte 60 kg från andra akvarister utan ympade lite från deras sump/refugium för att öka artrikedomen i sanden :). Denna låter jag sedan utvecklas i ett mindre kar med en del av min egen sand där det inte finns fisk, räkor eller andra carnivorer som kan äta upp djurlivet innan det hunnit etablera sig. Jag matar denna sand regelbundet med vanlig fiskmat och phytoplankton. Detta kommer jag även ha senare och använda för att ympa sanden i mitt stora kar vid behov.

"Skiten" samlas lättare på ytan av sanden ju mindre storlek du har på sanden (fördel).

Angående placeringen av en wavebox så bör den placeras upprätt i manualen så jag vet inte om din idé skulle fungera så bra. Tyvärr skulle det innebära för mycket förflyttning av min aquascape för mig att testa detta men jag är lite skeptisk. Du kanske kan ställa frågan på reefcentral?

Mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har ställt frågan på RC men en skulle återkomma. trodde han hadde sett det själv eller om han skulle testa. Väntar på att en prenumerations mail skall dimpa ner från den tråden. Wavebox in a corner

Får nog åka hem till Metcrue å hämta hem den DIY wavebox jag gjorde för ett år sedan och testa med vinkel utblås ;)

Funderar om man skall ställa ett akvarium ovan mitt sumpskåp och göra till refugium. Min sump står ju vid sidan av huvudkaret funderade om man skulle låta utavrinnings boxens vatten gå ner i detta kar å sedan vidare till sumpen men tror att det skulle bli lättare med en extern cirkulation

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Satt och lekte lite med mitt nya objektiv i helgen, ett Tamron 17-50mm. Jag passade på att försöka göra något kreativt när jag flyttade över en egenodlad Banggaikardinal till mitt huvudkar.

Baktanken med fotot och texten -endangered (hotad) var väl att vattnet i glaset skulle återspegla artens krympande bestånd i naturen samtidigt som det beskriver fiskens prikära situation i glaset. Arten ser ju inte direkt glad ut heller så den visar tydligt vad den tycker om situationen.

Om någon undrar så hade jag förberett fotot innan så hon var i glaset max 5 minuter och var lugn hela tiden.

Skål på er och som sagt köp odlade exemplar av den här arten.

Mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle bara berätta att mina clowner har lagt ägg igår vilket jag sett fram emot ett bra tag nu. Det blir en bra svårighetsökning jämfört med Banggaierna eftersom jag nu måste ge levande rotifers också. Jag missar nog första gången men sedan är tanken att jag ska komma igång med odlingen. Mina putsargobies har också nyligen fått ägg så det skulle också vara kul om man kunde lyckats med denna art. Alla dessa fiskar inkl Banggaierna har kommit från odlade exemplar.

Jag meddelar hur det går. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...