Gå till innehåll

Clownens balja på 375L


Clownen

Rekommenderade inlägg

  • Svar 401
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Hej Clownen, det här känner du säkert till sedan tididgare, men om inte så....

Som vanligt snyggt i din burk!

Tack Capote, ja jag läste att denna fisk skulle ta dessa snäckor men jag har också läst att de mest är aktiva på dagarna medans snäckorna mest kommer fram efter det att ljuset släcks. Jag har också hört att de mest tar de mindre snäckorna men det är ett alternativ som jag ska fundera över om jag inte lyckas få bort dem manuellt.

jag glömde nämna en annan sak; min ena putsarräka ser ut som den har fått ett runt svart brännmärke på ena sidan som är ca 3 mm stort. Den verkar vara pigg men jag undrar om någon vet vad detta kan vara? Antar att en olycka sällan kommer ensam...

Angående bilderna så har jag nog en ovana att ta bilder när det är övervägande blått på kvällarna även om jag tycker att bilderna blir (ännu) blåare än i verkligheten av någon anledning (eventuellt pga grundinställningen på min Eos 350D där färgerna förstärks automatiskt). Nästa gång lovar jag att fota med samtliga lysrör tända :).

Edit: Bild #1 i inlägg #24 på sid 2 är taget med samtliga rör tända och motsvarar bättre hur burken ser ut under största delen av dagen än de som jag lagt upp nu senast.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...
  • 2 veckor senare...
Hur går det Peter

Det lunkar på, jag har varit utan Internet i en dryg månad men nu funkar det till slut. Jag har fortfarande ett jätteproblem med mina rödalger som dödar ca en koloni per vecka så det lutar nog åt att jag måste starta om från början på sikt eller kanske lägga ner ett tag. Fiskarna mår dock bra. Mitt nästa kar blir förhoppningsvis ett inbyggt kar på ca 600L - 800L och low iron glass på framrutan. Men det lär nog dröja.

Jag har fått ordning på min phyto/zoo odling efter att ha beställt nya kulturer från Tyskland. Mina Banggaier verkar inte kunna slutföra munruvandet av någon anledning (kanske hannen börjar bli gammal). För tillfället går 6 banggaier i huvudkaret utan problem.

Gräddet på moset är att den enda saltbutiken som jag känner till i Finland har lagts ner... Vet att en kille ev skulle börja ta in levande en bra bit från Helsingfors men detta har jag inte kunnat bekräfta ännu.

Så läget kunde vara bättre kan man lugnt påstå.

Hoppas att det går bättre för er andra.

/Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad är det som hänt då du fått slemalger?

Inte skall du lägga ner. Försök att hitta felet istället. Kanske är en liten sak som man ej tänker på å sedan blir det samma igen om ett tag. Är inge kul med dessa alger men ta tjuren i hornen å hitta felet istället för att lägga ner. :ler:

Har du mätt dina vattenvärden som Silicat, Phosfat etc

Är grymt fashinerad av ditt ljus så nu skall jag med börja med T5 över mitt kar

IMG_0367copy3.jpg

Köpte du någon Pseudocheilinus hexataenia. Hadde själv problem med pyramid snäckor men tog ett tag så var alla borta vad man kunde se. Så min Pseudocheilinus hexataenia funkade med denna metod.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad är det som hänt då du fått slemalger?

Inte skall du lägga ner. Försök att hitta felet istället. Kanske är en liten sak som man ej tänker på å sedan blir det samma igen om ett tag. Är inge kul med dessa alger men ta tjuren i hornen å hitta felet istället för att lägga ner. :ler:

Har du mätt dina vattenvärden som Silicat, Phosfat etc

Är grymt fashinerad av ditt ljus så nu skall jag med börja med T5 över mitt kar

Köpte du någon Pseudocheilinus hexataenia. Hadde själv problem med pyramid snäckor men tog ett tag så var alla borta vad man kunde se. Så min Pseudocheilinus hexataenia funkade med denna metod.

Hej Wrang

Det är den här algen jag har haft i snart 8 månader: http://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?s=&threadid=745530&perpage=25&pagenumber=1. Samtliga som drabbats verkar ha bra värden och kunde inte hitta någon annan lösning än att använda ett stort antal mexikanska turbosniglar som verkar vara det enda djur som äter eländet. Dessa är hopplösa för mig att få tag på i Finland. Själv har jag noll på allt inkl silikat och jag har gjort allt man kan göra för att begränsa framfarten förutom att helt släcka ner akvariet. Det enda som jag ser att jag har kvar att pröva är kemiska medel som Algenex men jag tror inte det är någon långsiktig lösning, om ens kortsiktig.

Dessa alger kommer ändå och verkar trivas på alla ställen i karet och kväver snabbt stenkoraller och även andra arter. Jag kan inte tänka mig att det finns någon värre alge att råka ut för och jag vet duktiga akvarister här i Finland som gett upp tack vare denna alg.

Jag har inte helt blivit av med pyramidsnäckorna men jag håller dem begränsade genom att borsta min mussla då och då och de verkar inte göra någon märkbar skada.

Ja det är verkligen blått hehe... Finfina bilder.

Tack Svärd, jag ska snart ta och lägga upp lite mer bilder som förhoppningsvis inte är så blåa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Katastrof!

För två dagar sedan märkte jag att min påhängsskummare, en Deltec mce 600, hade bestämt sig för att hälla ut vatten på vardagsrumsgolvet under natten. Jag uppskattar att ca 20L rann ut men det mesta hade nog vår hunds säng som ligger bredvid akvariet lyckats suga upp, (stackars hund) för det var nästan inget vatten framför akvariet och inte särskilt mycket vatten under akvariet.

Igår morse knackade det på dörren och vaktmästaren berättade att det hade blivit en läcka i taket i våningen under. Resultatet av detta blir att hela golvet i vardagsrummet och i rummet brevid måste brytas upp och torkas. Kostnaden uppskattas till ca 150.000 kr och lägenheten kommer vara nästan omöjlig att leva i under minst en månad. Enda trösten i eländet är att försäkringsbolaget säger att de ska stå för hela beloppet.

Jag vill därför dela med mig av denna erfarenhet som kan ha orsakats av att pumpen i skummare på något sätt fått fnatt. Det var inget som hade fastnat eller liknande och jag har kontaktat Deltec i frågan.

Så här i efterhand hade detta säkert kunnat undvikits om jag hade plastat in bakväggen och använt silikon längs golvkanten el dyl. Naiv som jag var litade jag dock på att en påhängsskummare av ett erkänt märke inte ska kunna bete sig på detta sätt.

Efter detta vet jag inte hur jag ska göra med hobbyn i fortsättningnen när det inte ens finns en enda saltbutik i Finland. Är det någon annan som råkat ut för en liknande händelse (vattenläcka)?

Känns jäkligt surt nu.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Igår morse knackade det på dörren och vaktmästaren berättade att det hade blivit en läcka i taket i våningen under. Resultatet av detta blir att hela golvet i vardagsrummet och i rummet brevid måste brytas upp och torkas. Kostnaden uppskattas till ca 150.000 kr och lägenheten kommer vara nästan omöjlig att leva i under minst en månad. Enda trösten i eländet är att försäkringsbolaget säger att de ska stå för hela beloppet.

Känns jäkligt surt nu.

Oh shit! (om man nu får svära i forumet)

Snacka om surt! Jag kan förstå dig om du känner för att lägga ner, faktiskt, men samtidigt känns det ju som det kan vara en bra nystart igen?

Du hade ju en del problem innan det här också... dock är problemet med avsaknaden av saltbutiker i finland ett gigantiskt problem.

Inte för att jag har följt tråden så bra, men; varför bor du i Finland av alla ställen? :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack ska ni ha.

Jag får se lite hur jag gör och om det går att lösa det praktiskt. Två vuxna, ett barn på drygt ett år, en sjövild dalmatiner och ett saltvattenskar på knappt 20 m2 känns inte speciellt lockande. Just det glömde ju nästan, min far kommer på besök nästa vecka också. Han får nog sova under matsalsbordet... Tur att man dessutom ligger i feber och har fått snygga eksemutslag från bortsmaskar på båda händerna. Riktigt party med andra ord. Inte för att man klagar :).

Varför jag bor i Finland? Inte den blekaste aning!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Katastrof!

Efter detta vet jag inte hur jag ska göra med hobbyn i fortsättningnen när det inte ens finns en enda saltbutik i Finland. Är det någon annan som råkat ut för en liknande händelse (vattenläcka)?

Känns jäkligt surt nu.

Peter

Du bestämmer ju naturligtvis själv, men jag vill gärna uppmuntra dig att fortsätta med hobbyn. Din burk var kanon om än med en del algstrul på slutet och ditt kunnande är stort. Du får nyttja den finska sisun att orka komma igen....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varför jag bor i Finland? Inte den blekaste aning!

He he. Lite humor i allt elende.

Jag lider oxå med dig. Vilket elende. Fick en läcka för några år sedan då jag hade Malawi kar. Det rann nog ut runt 40 - 50 liter på parkett golvet. Blev tvungen att bryta upp golvet i hörnan där burken stog, ca 2 kvm. Sålde det karet, la klinkers på platsen och skaffade detta saltkar jag har idag. Har dock inte hört något från grannen under...

Hoppas det löser sig för dig nu.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för alla vänliga kommentarer, det stärker och värmer!

Jag tänker i varje fall lugna mig ett par dagar eftersom jag vet att man lätt kan förhasta sig i en sådan här situation. Om det dessutom inte finns någon saltbutik i landet så kan det bli väldigt besvärligt om jag skulle vilja starta upp ett nytt kar. Jag kan också pröva om rödalgerna ev försvinner om jag lägger min LS i mörker ett tag. Fast risken är väl stor att de skulle komma tillbaka...

Fattar inte heller hur så "lite" vatten kan ställa till så mycket problem på så kort tid på ett plastgolv. Jag blev nästan chockad när jag hörde att de var tvugna att byta ut golvet i hela vardagsrummet och även hela det angränsande rummet, för att inte tala om kostnaden...

Tack igen!

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vet inte om följande är någon tröst men jag hade en gång ett 200 liters kubformat akvarium som stog i vardagsrummet. Jag läste på universitetet, var 36 år och hade 3 barn. För att klara av det så extraarbetade jag på en fiskodling (jag var larmet nattetid). Vi skulle ha den stora tentan i zoofysiologi en måndag. Veckan innan skulle jag sätta igång och tentaläsa - blev något fel på fiskodlingen. Tisdag skulle börja läsa - fel på bilen. Onsdag - skulle börja läsa - äldsta dottern dålig - sjukhus - urinvägsinfektion. Torsdag - fiskodlingen igen samma på fredagen. Lördag - äntligen klockan 1. Sitter vid skrivbordet och öppnar boken. Hör avgrundsropet EEEEEEEERIK från vardagsrummet - springer dit - möter 200 liter vatten på väg ut ur rummet. Min son hade klättrat upp på stolen bredvid karet för att ta ett äpple ur en skål ovanpå. Bredvid står en järngryta modell större - den faller - sonen försöker rädda vad som räddas kan med magen - klämmer grytan resolut mellen magen och rutan. Han blir hastigt blöt kan man väl säga. Klockan 8 på kvällen är vi klara med saneringen. Som tur bodde vi i ett gammalt hus med källare så vattnet rann rakt ner och ut i källaren. blev dock inget läst den dagen.

Söndagen - ganska händelselös så jag kunde plugga

Hur tentan gick - Bra - nästan full pott.

Pojken - ja han är snart färdig systemvetare och har inget akvarium. Har dock bett mig försöka starta ett 27 liters åt honom.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för alla vänliga kommentarer, det stärker och värmer!

Jag tänker i varje fall lugna mig ett par dagar eftersom jag vet att man lätt kan förhasta sig i en sådan här situation. Om det dessutom inte finns någon saltbutik i landet så kan det bli väldigt besvärligt om jag skulle vilja starta upp ett nytt kar. Jag kan också pröva om rödalgerna ev försvinner om jag lägger min LS i mörker ett tag. Fast risken är väl stor att de skulle komma tillbaka...

Fattar inte heller hur så "lite" vatten kan ställa till så mycket problem på så kort tid på ett plastgolv. Jag blev nästan chockad när jag hörde att de var tvugna att byta ut golvet i hela vardagsrummet och även hela det angränsande rummet, för att inte tala om kostnaden...

Tack igen!

Peter

Här har du kanske lösningen på slemalgerna

cemieclean.jpg

Finns bla. på http://www.aquapro2000.de/Water_Care.45/Anti_Algae.337/Chemieclean_Red_Slime_remover.2391.html?osCsid=34096dce1ce32f0c74f9ce078795778b

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Clownen! Tänkte bara informera att om du kollar www.coralreef.fi så hittar du en butik i Tammerfors. Dom har även nätbutik. Om du klickar på vänster sidan ordet "Meidän riutta" så kommer du in till ägarens hemsida. Där presenterar han sitt rev. Han är Alexander Pyndyk och som du ser hans rev blev valt "Tank Of The Month" Augusti 2005. Jag tror att du skulle kunna lita på hans kunnighet. Jag är finländare som hamnade till Sverige p.g.a arbete ;o) Stavar fel säkert, men jag försöker... Skulle du behöva mer hjälp med saltbutiker i Finland så hjälper jag gärna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Svärd

Jag läste lite på olika amerikanska sidor och förutom den du nämnde så finns det ett preparat som heter Kent Poly-Ox också som enligt beskrivningarna skall fungera på samma sätt. Vad jag kan förstå av beskrivningarna så innehåller preparaten troligtvis aktivt klor eller väteperoxid eftersom man pratar om en kraftig oxiderande verkan. Som vanligt inga innehållsdeklarationer.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...