Gå till innehåll

Clownens balja på 375L


Clownen

Rekommenderade inlägg

Jag körde en kur med anti red i 222L karet och slemalgerna försvann men det krävdes en omgång till som det stod i manualen och inga koraler eller lägre djur tog någon skada och då har jag anemoner, stenkoraller, mjukkoraller, eremitkräfta, sjöborre. allt lever och mår prima.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 401
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Hej Clownen! Tänkte bara informera att om du kollar www.coralreef.fi så hittar du en butik i Tammerfors. Dom har även nätbutik. Om du klickar på vänster sidan ordet "Meidän riutta" så kommer du in till ägarens hemsida. Där presenterar han sitt rev. Han är Alexander Pyndyk och som du ser hans rev blev valt "Tank Of The Month" Augusti 2005. Jag tror att du skulle kunna lita på hans kunnighet. Jag är finländare som hamnade till Sverige p.g.a arbete ;o) Stavar fel säkert, men jag försöker... Skulle du behöva mer hjälp med saltbutiker i Finland så hjälper jag gärna.

Jag har träffat Alexandr i vintras och sett hans jättefina kar och har även haft kontakt senare men jag visste inte att han hade en butik med levande. Min frus familj har sommarställe i närheten av Tammerfors så det är ett alternativ. Mycket shysst kille också. Tack för tipset Artemia.

Angående varför jag hamnade i Finland; jag hamnade i Helsingfors pga flickvännen som är finska och eftersom jag hade möjlighet att avlsuta min examen här efter studier i Sverige och Österrike (Civilekonom/KTM vid Svenska Handelshögskolan). Sedan dess har vi flyttat till Sverige och är för tillfället tillbaka i Finland.

Jag har nästan bara gott att säga om Finland som verkar gå i rätt riktning i jämförelse med gamla kära Svedala där det nästan är plågsamt att slå på nyheterna ibland. Kortare väntetider för läkare (egna erfarenheter), bättre bidrag till studenter, skolresultaten ligger i världsklass före Sverige, minimal kriminalitet och korruption, bättre integration, kortare arbetstid etc etc.

När vi fick vårat barn fick vi ett jättepaket från finska staten med kläder, böcker, leksaker etc värt flera tusen kr. I Sverige får man väl en skattesedel... Nej men allvarligt talat så är det lite synd att så många svenskar har en felaktig syn på dagens Finland. Det tråkigaste är att språket är så svårt att lära sig men man klarar sig bättre och bättre med engelska. Observera att detta bara är min syn och jag vill inte börja en diskussion om detta utan ville bara redogöra varför jag bor i Finland eftersom många (förvånade) forummedlemmar har frågat.

Återigen tack för alla bra tips, ska kolla upp div algmedel om jag fortsätter och tack för den skräckberättelsen Lasse, det finns alltid de som har det värre (tror jag). Jag fick precis reda på att försäkringsbolaget antagligen kommer säga att försäkringen inte täcker skadorna och att min T5 armatur har börjat lukta rök från vattenstänk från skummaren. Det här blir bara bättre och bättre.

Kommer bli många sömnlösa nätter framöver :( .

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Coralreef Finland har börjat 6/2006 och har importerat levande och teknik. Förstås det är så att allt vad dom får hem försvinner fort. Efterfrågan är stort. Vad jag har läst från forumet www.aqua-web.org (=liknande till saltvattensguiden) ska Siniriutta öppna sina dörrar också i framtiden när dom har hittat nya lokaler.

Ja jag hörde att ägaren till Siniriutta Kim var tvungen att lägga ner eftersom han ska skilja sig. Hans fru hade hand om utsställningen i samma byggnad så det var nog inte så lyckat. Jag fick även svar från Kim att jag kan skicka beställningar direkt till honom via e-post eller mobil men jag hoppas att han kommer igång snart igen med en ny butik.

Kan för övrigt berätta att försäkringsbolagets VD inte blev glad när han fick reda på att min frus morbror är den näst högsta chefen inom Kemifacket här i Finland och nära vän till VDn för det företag som äger bostäderna där vi nu hyr. Då blev det annat ljud i pipan, de ska betala flytthjälp, ev lagerutrymme, hotell, öriga skador på möbler etc, betala en veckovis kompensation under renoveringen samt "lön" för de timmar vi lägger ner på detta med 100 kr/timme.

Tråkigt att det behöver vara så att man måste ha kontakter för att de inte ska börja jävlas med en. Men så är det och de vet att Svensson inte vågar eller har möjlighet att börja bråka. Den här gången hade vi nog tur (på tal om den låga "korruptionen" i Finland).

To be continued...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

och tack för den skräckberättelsen Lasse,

Ja - jag tyckte du behövde uppmuntras lite. Efter mer än 30 års akvariehobby så har jag fler historier på lager. De kommer nog att dyka upp vid lämpliga tillfällen. En dråplig historia appropå att skaffa fisk var när vi möte en vetskrämd hotellstäderska som kom rusande ur vårt rum i på Sheraton i Köpenhamn. Och detta bara för att jag inte hittat någon bättre förvaringsplats för min nyköpta raritet (Telmatochromis temporalis) än under en tidning i badrummets handfat!

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja - jag tyckte du behövde uppmuntras lite. Efter mer än 30 års akvariehobby så har jag fler historier på lager. De kommer nog att dyka upp vid lämpliga tillfällen. En dråplig historia appropå att skaffa fisk var när vi möte en vetskrämd hotellstäderska som kom rusande ur vårt rum i på Sheraton i Köpenhamn. Och detta bara för att jag inte hittat någon bättre förvaringsplats för min nyköpta raritet (Telmatochromis temporalis) än under en tidning i badrummets handfat!

MVH Lasse

Hej Lasse

Ja det är inte alla fiskar som fått plaska runt på Sheraton :) . Hoppas det gick bra med fisken.

Ja idag måste jag tömma och flytta akvariet till vårat sovrum för imorgon börjar eländet. Suck. Får ta mig en lång funderare nu om fortsättningen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Peter.

Jag la ner efter en kalkmixerkrasch som slog ut hela min burk. Men med det intresse och kunskap du har om den här beroendeframkallande hobbyn kommer du inte heller att komma undan. 1 år, sedan satt jag där med en ny burk. Bara så att du vet vad som väntar om du lägger ned. Lika bra att du fortsätter direkt tycker jag. Varför gå igenom avvänjningsfasen med all ångest när du vet att du förr eller senare får ett återfall och åker dit igen...:ler:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vilka mått är det på din burk Peter?

Det är på 121 x 62 i höjd x 51. Har du tankar kring T5?

Jag har nu flyttat akvariet och det verkar som alla fiskarna klarar sig men att några av korallerna har strukit med. Jag har nu skaffat Algen Ex och Chemi Clean Red Slime Remover, tack för tipset Svärd. Jag får se om dessa påverkar mina alger. Jag dokumenterar med bilder senare och får se om det blir någon förbättring.

Mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har i stort sett bestämt mig för att köra T5 över 600L karet och flytta över korallerna där och göra 828L karet till ett fish only istället men det dröjer lite grann. jag är ju inne på 12x39w och då får man 235w per meter akvarium och det borde räcka eftersom karet är 50 högt eller vad tror du? evlägger jag till ett par 80w i mitten. Jag är nyfiken på hur enbart ATI aqua blue ser ut. Kan du inte ta en bild?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kommer räcka gott och väl. Jag tycker det är svårt att återge en korrekt bild av ljuset via kameran men jag ska se om jag får tid lite senare. Jag kör med 3 ati blue plus, 2 ati aquablue spezial och en 67a. Jag tycker detta är en bra kombination. Om du bara kör med aquablue tror jag du kommer tycka det är för vitt (jag testade först 3 aqua och 3 plus men tyckte att det behövdes lite mer blått och det känns inte alls för blått vilket jag inte gillar).

Här är en länk till Ati rören:

http://www.aquapro2000.de/Beleuchtung.41/T5_Leuchten___Balken.84/ATI_Lichttechnik.289/ATI_T5_R_hren_und_Reflektoren.305/?osCsid=872bc6a160f94ad9476ef9f3c7291f97

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet preci8s hur det är med vattenskador. För snart två år sedan sprack en slangkoppling på ett ytterflter, varvid ca 500 liter vatten rann ur mitt 720. Grannen undrade om jag hade nåt fel på min lägenhet då jag kom hem o var på väg upp i trappan. Skoja att man hade klarat av 100 meter på 5 sekunder om det vart tävling! Storarummet och parketten klarade sig, men kök, sovrum och all fick rivas upp och grannen fick ommålat. Jag har genom egen försorg fått införskaffa nya plastmattor i de skadade utrymmena, och är utan golvlister fortfarande. MKB, Malmö Kommunala Bostadsbolag är inte snabba i ärendet. Länsförsäkringar är de som har haft sista ordet och hänvisat till en dom i dosmtol att det inte är hyresgästen som är skyldig vid ev. akvarieläckage. Deville att jag skulle betala allt själva. Så nu väntar vi på svar från MKB. De fick detta brevet från LF i början av året... :) Livet är bra kul ibland.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
Jag vet preci8s hur det är med vattenskador. För snart två år sedan sprack en slangkoppling på ett ytterflter, varvid ca 500 liter vatten rann ur mitt 720. Grannen undrade om jag hade nåt fel på min lägenhet då jag kom hem o var på väg upp i trappan. Skoja att man hade klarat av 100 meter på 5 sekunder om det vart tävling! Storarummet och parketten klarade sig, men kök, sovrum och all fick rivas upp och grannen fick ommålat. Jag har genom egen försorg fått införskaffa nya plastmattor i de skadade utrymmena, och är utan golvlister fortfarande. MKB, Malmö Kommunala Bostadsbolag är inte snabba i ärendet. Länsförsäkringar är de som har haft sista ordet och hänvisat till en dom i dosmtol att det inte är hyresgästen som är skyldig vid ev. akvarieläckage. Deville att jag skulle betala allt själva. Så nu väntar vi på svar från MKB. De fick detta brevet från LF i början av året... :) Livet är bra kul ibland.

Ja det är för jäkligt när något sånt här händer. Nu är golven torra i varje fall och de ska komma och fixa golven nästa vecka hoppas jag. Cirkusen fortsätter även här; vårt försäkringsbolag säger att vi inte orsakade skadan så de för över betalningsskyldigheten på husägaren som försäkras av IF.

De i sin tur har nu börjat skicka räkningar till oss (bl.a. nästan 3000kr för att skära upp två rutor i mattan på 4x4 cm och mäta med ett instrument så inte undra på att det blir dyrt...). Vi kommer dock att skicka tillbaka räkningarna och gå till rättegång om det krävs där vårat försäkringsbolag säger att de står för rättegångskostnader och försäkrar oss om att vi inte ska behöva betala någonting. Så vi får se hur det slutar. Men trist som attan är det och nervös blir man.

Lycka till i varjefall och vi kanske kan hålla kontakt och se hur det utvecklar sig (kan tänka mig att reglerna är liknande i Finland och Sverige).

Mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Uppdaterar nu avändningen av algenex på algen Asparagopsis taxiformis:

http://www.aquatouch.com/algae.htm

Kuren med algenex är snart klar och jag kan nu säga att det har blivit betydligt bättre. Alla algerna är inte borta men det har blivit betydligt mindre. Tidigare hade algen mångfördubblats i massa under den här tiden. Jag utgår därför försiktigt ifrån att detta är en rödalg och inte en blågrön alg (algenex ska tydligen INTE vara effektiv mot blågröna alger).

Som ni ser så verkar det som att algenex även biter på den här mardrömsalgen. Jag kommer nu försöka få bort de alger som är kvar manuellt och fortsätta kuren i några dagar till. Återstår nu att se om detta hjälper i längden.

Sammanfattning av mina erfarenheter kring algen:

Den bästa lösningen för detta problem är mexikanska turbosniglar som verkar vara det enda djur som äter den här algen men som jag inte lyckats få tag på. Jag har prövat med jätteturbo från Filippinerna med dessa har inte fungerat. Jag kunde också konstatera att dessa alger försvinner när jag flyttar en angripen LS till mitt yngelkar där belysningen är betydligt lägre men som har en högre halt näringsvärden. Med andra ord så ligger nog nyckeln att bli av med den här algen i ljuspektrat/ljusintensiteten snarare än förhöjda näringsvärden. Ljuset i yngelkaret hade ett betydligt mindre blått spektra än i huvudkaret.

Tack för all hjälp och jag återkommer senare hur det hela utvecklar sig.

Detta problem har även diskuterats i följande tråd: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=9183&page=3

Mvh

Peter

post-1277-14468913087109_thumb.jpg

post-1277-14468913087379_thumb.jpg

post-1277-14468913087697_thumb.jpg

post-1277-14468913087961_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Jag kan säga att efter att ha avslutat behandlingen med Algenex för tio dagar sedan så är mina rödalger helt borta och visar inga tecken på att återkomma. Hoppas verkligen det håller i sig för jag var riktigt nära att ge upp tack vare detta.

Nu är renoveringen klar och jag ska försöka ställa tillbaks karet till nästa helg (står nu i vårt sovrum...). Jag hade tänkt mig ungefär samma aquascape som jag hade tidigare (se sid två,tre). En pelare till vänster med simyta på baksidan som förut och ett lite högre stenrös än tidigare till höger som sträcker sig från det högra glaset med en avsmalning mot mitten. Tänkte försöka skapa en mer dramiskt ravinkänsla mellan de två delarna fast med lite mer simyta mellan dessa samt försöka öppna upp stenen lite mer för att få bättre cirkulation. Det är planen i varje fall. Har ni förslag eller bra exempel så dela gärna med er. Här är en tråd med en himla massa aquascapes från Reefcentral även om jag inte hittade någon som ser ut som det jag tänkt mig: http://www.reefcentral.com/forums/printthread.php?s=&threadid=278214&perpage=938

Jag har även beställt en Tunze Wavebox som jag tror kommer att tillföra mycket till karet eftersom jag idag bara har två Stream 6060 som ju inte ger någon variation i flödet. Blir kul att komma igång igen, det har varit minst sagt motigt de senaste månaderna. Tack igen för all support. Jag åtekommer med bilder.

Mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej clownen jag hade också fullt med glasrosor upp mot en 30st o så hängde ja med micke tj till bengt i gbg "marinakvariet" blev rekomenderad pepparminträkor .så ja köpte två st o efter 3vec så var dom borta mindre krångel än att håla på med sprutor mvh d

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej clownen jag hade också fullt med glasrosor upp mot en 30st o så hängde ja med micke tj till bengt i gbg "marinakvariet" blev rekomenderad pepparminträkor .så ja köpte två st o efter 3vec så var dom borta mindre krångel än att håla på med sprutor mvh d

Hejsan Conny

Jag köpte en pincett (Chelmon Rostratus) som tog hand om det problemet så jag behövde aldrig använda sprutor. Jag vet även att pepparmintsräkor kan ta dessa men jag tror inte de är lika effektiva som en pincett, även om detta heller inte är någon garanti.

Mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

pepparmintsräkan är löjligt effektiv, iaf i små burkar.. En liten räka rensade mitt 105l på glasrosor inom loppet av ~2 veckor. och då hade jag massa glasrosor, men det gäller att snåla med maten.. annars struntar dom i glasrosorna.

Min kusin däremot stoppade i en räka i sitt 420l, den har varit där i flera månader och det är marginell minskning av glasrosor.. så där blir det antingen ett par räkor till eller en rostratus.

kul att du kämpar på Peter! Och håll oss uppdaterade med bilder! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Dags för en uppdatering. Efter diverse missöden med alginvasion och vattenläcka är nu karet tillbaka i vardagsrummet sedan några veckor. Tyvärr så dog en hel del sps koraller vid flytten och även en Centropyge Bicolor, två Chromis Viridis, en putsarräka och en Tridacna Squamosa. Detta suger ännu mer då det inte finns någon saltbutik här i Helsingfors sedan ett drygt halvår.

Nu har allt kommit igång i varje fall och det känns bra att "starta från början igen". Enda förändringarna i karet idag förutom min aquascape är att jag har mer sand med mindre partikelstorlek än tidigare och en Tunze wavebox.

Vågmaskinen kan jag mycket varmt rekommendera. Förutom att det ger ett helt annat estetiskt intryck som verkligen påminner mig om havet och de platser jag dykt på så är min LS nu kliniskt ren från detrius och polypexpansionen är en helt annan på samtliga koraller. Jag kör med vågmaskinen på dygnet runt även om det finns en ljuscensor som ingår i paketet. Jag körde utan vågmaskinen några nätter när vi hade gäster i helgen. När jag slog på den på morgonen drar den fram ett litet moln av detrius som fastnat bland den levande stenen.

Jag är också övertygad om att tillväxten hos korallerna kommer att öka avsevärt med vågmaskinen eftersom den håller detrius och mat svävande i karet vilket innebär att korallerna har en mycket större möjlighet att fånga maten. Vågrörelsen gör att maten stannar upp vilket jag tror gör det lättare för polyperna att fånga maten än om de blåser förbi i hundra knyck. Det faktum att korallerna nu "ödslar" energi på att expandera sina polyper är ett klart tecken på att de får en bättre tillgång av partikelmat än tidigare.

Skummaren som jag använder nu i början fungerar också mycket bättre eftersom detrius nu inte hamnar i sanden utan istället i skummarkoppen vilket resulterar i renare vatten.

Jag ska lägga upp lite bilder och även en film om jag lyckas.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...