Gå till innehåll

_Manne_

Rekommenderade inlägg

Låter som en trevlig tripp norrut.

Kan det inte sluta krabba nån gång för dig Manne. Ja hade inte låtit så possitiv med raden av småstrul du råkat ut för.

När det gäller doppvärmare så kan ja bara ge tipset att skaffa en liten typ 50 W, då kommer den i princip aldrig att slå till och ifrån, dessutom blir den förliten för att kunna koka karet.

Strul hör till hobbyn, men det kunde ju varit lite mindre besvärligt.. Hade ju varit önskvärt.. Som tur nu så verkar allt klarat sig utan besvär.. Vilket jag är glad över.. Letat fram en 150w tetra doppis som ska få göra jobbet nu. Inställd på 24 grader.. Borde inte behövas den närmsta tiden.

Kommer att bli ett inköp senare, då blir det en "mindre" variant.

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej. Jag sitter för tillfället på Ölands djurpark. Helt klart vettig, har inte så mycket att jämföra med då det var minst 10år sen jag besökte en djurpark. Hehe.

Ser fram emot lite bilder på anemonerna. :)

/André

---

I am here: http://tapatalk.com/map.php?r4knhw

Sent from my iPhone using Tapatalk

Det kommer bilder , men dom måste vänja in sig lite när det gäller belysningen först..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då läggningen av kidsen gick förvånansvärt smidigt igår så fick jag lite tid över..

Plockade ner min fragg belysning o la till två 10w Royal Blue chip från ac-rc , som jag hade hemma.. Hade även två små mini drivers så allt fanns hemma.. Bara limma o lödda..Skippade att montera linserna.. Blir ju groteskt stora saker då.. Så dom får ligga till sig i lådan..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPad 2 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Senaste:

Var på besök på zoogiganten idag.. Då jag ändå hade ärende i Lund igen..

Blev en sten med skivor till då utbudet annars var under isen kan man säga.. Minst sagt.. Hur många utöver mig själv tycker att utbudet suger normalt sätt i alla skånska butiker ??????? Kanske inte bättre i resten av landet heller.. Efterfrågan är ju så mycket större än utbudet lustigt nog.

Man kan undra varför handlarna är så oförstående då man gång på gång förklarar att dom ska öka antalet leveranser , gärna lite större också , samtidigt som dom kan "rea" ut lite av gamla "hyllvärmare" så dom får in något för dessa koraller och åter få den platsen lediga i akvarierna.

Detta är poesi i min hjärna just nu..

Är det bara jag som tycker att butikerna ha vettigt hemma 2-3 dagar när "den stora leveransen" kom för att sen återigen så är akvarierna tomma mer eller mindre.. Och bli så i någon vecka tills "nästa" leverans närväl det blir... Jag har svårt att förstå att en "handlare" inte Verkilgen försöker ha "varor" på sina hyllor.. , samtidigt är det väl inte det lättaste jobbet att få leveranser att klaffa hela tiden.. Men kan ju inte vara omöjligt heller.. Nu orkar jag inte babbla vidare..

En bild på slutet på ett tidigare inköp..

d57202cd-d9fe-c4b9.jpg

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPad 2 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

WHAT?!? Och så kom du inte förbi eller hojta till så vi kunde sets en stund på den lokala butiken o snacka lite salt... Bedrövligt.

"Skivorna" ser bra ut. ;)

Trodde inte du var uppe vid den tidpunkten, dvs 10:00 på zg.. Ärendet efter är av högsta allvar så det finns inget spelrum i det läget.. Annars hade jag gärna snackat salt en stund..

Med vänlig hälsning, Manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag håller med om utbudet. Var man än kommer på återbesök så ser man samma saker som alltid funnits där. Typ bara brun. Rea ut de gamla och ersätt med nytt mer eftertraktat, precis som du säger.

Trevliga skivor btw! :)

/André

---

I am here: http://tapatalk.com/map.php?tbfw0y

Sent from my iPhone using Tapatalk

Vissa koraller i vissa butiker har stått på hyllan sen jag började med hobbyn för mer än ett år sedan ;) faktiskt sant!

Vad blev det för skivor? Något ovanligt bland allt brunt?

Då är det inte jag som har hål i huvudet med mina åsikter.. :) skönt det..

Skivorna.. Ja..så nära brunt det kan bli med en nyans av rött..

Med vänlig hälsning, Manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag förstod det. Nä, faktum var att jag gick upp först vid 11 idag, man måste ju ta vara på sovtimmarna nu innan man blir pappa. :skrattar:

Ja.. Den fraggningen får du lycka till med.. Första tiden är ganska lugn.. Det blir värre som det heter..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPad 2 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Senaste:

Har byggt om lite i mitt stenkar som jag har under visningskaret.. Höjt vattenivån lite, ca 3 cm och fått i ett fraggraster model lite större så jag kan flytta ner lite fragment där utan att det ska vara krångligt. Belysningen är ju utökad sen någon dag med två 10w chip.. Så nu bör ljuset räcka fint även där..

Då jag nu fått en del grön cyano , antar att det är cyano så har jag halverat dosen VÄS nu.. om det nu kan vara så att det är brist på fosfat.. Känns inte som jag någonsin skulle komma i den sittsen, men vill inte chansa något så dosen är halv nu.. Fick tipset att tillsätta nitrat men har inget medel hemma för detta..

Då jag läste på ang mina nya små anemoner yttligare så fick jag infon att mycket ljus är att fördra i flesta fallen.. Dock väldigt lustigt här.. Två av dom nya väljer att "sola" så mycket dom kan på stenen, dom andra två kröp ner till sandkanten på stenen och har laggt sig i skuggläge med foten kvar på stenen. Så hälften rätt eller??

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPad 2 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Senaste:

Bytt 100liter vatten idag på morgonen. Så nu kan det gå ett tag till.. Förhoppningsvis

Då jag har tröttnat att köra runt till dom skånska butikerna o komma tomhänt hem så besökte jag Bioted marin igår med förhoppningar om något kul med mig hem.

Det blev en superhäftig Rock anemon samt 4 Mini Maxi anemoner. Sen var pengarna slut.. :):):) dom var ju inte gratis..

Sen ett besök på freeport för första gången.. Lite käk där med snabba besök i diverse butiker samt lekstugan för att kidsen skulle stimma av sig lite. Sen bar färden hem igen för Inkoppning.

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag var också hos bioted, i onsdags dock :)

Han har väldigt fina koraller, och ganska mycket. Inget brunt som ingen vill ha heller :)

Jag funderade ett bra tag på ifall jag skulle köpa den super gröna Goniastrean han hade i det lilla karet med enbart RB ljus, men det får bli en annan gång.

Du får ta bilder på anemonerna sen, dom är verkligen jättefina!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag var också hos bioted, i onsdags dock :)

Han har väldigt fina koraller, och ganska mycket. Inget brunt som ingen vill ha heller :)

Jag funderade ett bra tag på ifall jag skulle köpa den super gröna Goniastrean han hade i det lilla karet med enbart RB ljus, men det får bli en annan gång.

Du får ta bilder på anemonerna sen, dom är verkligen jättefina!

Den tittade jag också på.. Dock blev det en röd Rock anemon från det karet istället.. Inga direkt jättebilliga saker i det karet. Så det blev En sak från det karet.

Kommer bilder senare.. Dom får vänja in sig lite först så dom sträcker på sig lite.

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

vart är det ni bor? för här i helsingborg finns det bara 1 butik som säljer lite fisk och koraller. men utbudet är litet och dyrt=/

ni verkar ha 100 butiker =P

Butiken som vi pratar om nu ligger i Kungsbacka , Bioted marin.. Körde 40 mil igår för att besöka denna butik.. Tyvärr så är det så i denna hobby.. Man blir tvungen o köra väldigt mycket för att hitta lite av det man är intresserad av.

Du har bara en butik i din trakt.. En ur min synpunkt tråkig sådan.. Men tyvärr är det så i hela Skåne..

Om du inte har gigantiska möjligheter att ta dig runt så är mitt bästa tips att besöka zoogiganten i Lomma utanför malmö precis när dom fått hem en sändning.. Kommer du tre dagar försent så ser set ut som butiken nära dig igen.

Detta är vad jag anser o tycker.

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du åker till zoogiganten så kan du besöka zooab på centersyd, eller djurmagazinet som det heter nu. Dom har inte jättemycket men om man åker förbi kan det vara värt ett besök. En sak jag tycker är synd med den affären är att dom bränner många koraller under sin MH belysning över korallkaret. Sps trivs nog där men det måste vara en mardröm för lps. Dom hade en jättefin Rainbow trachyphyllia, nästa gång jag var där var den helt bege :(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...