Gå till innehåll

_Manne_

Rekommenderade inlägg

Ser fint ut på bilderna, smått avundsjuk som vanligt! Hur hade du gjort med din ytavrinning? Kan behöva lite inspiration inför kommande projekt :)

NU tolkar jag detta som det äntligen är dax... Hur kul som helst!!

Min princip är enkel. Man fixar så akvariet har 5cm lägre bak glas, där monterar man kammen längs hela baksidan. Sen har man en extern box på baksidan av akvariet där du har all pvc ner samt upp. Tre hål är tipset. Två ner samt ett upp. På detta vis har du ingen box som tar volym i karet o helheten blir "snyggare" enligt mitt tyck med att du slipper en intern låda.

Du är alltid välkommen hem för inspiration även din dam.

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu kunde ju inte jag hålla mig så jag letade också..

http://www.reeflex.net/tiere/589_Montipora_peltiformis.htm

Nästan hundra på att det är den.. Har en svag aning om just det namnet.. Peltiformis..

Lite limegrön i stammen med lila polyper.. Växer långsamt här iaf.

Med vänlig hälsning, Manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jädrar vad snyggt!

Och vad är det för Zoanthus du har på bild "DSC_0139"?

Skulle gladeligen köpa en fragg på denna utav dig om möjligt!

Tackar!!

Knapparna har ju numera fått exotiska namn..

http://www.liveaquaria.com/product/prod_display.cfm?c=597+599+2966&pcatid=2966

Där har du namnet på polypen!

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Läckert Manne! Många fina bilder! :)

Knapparna på bild två, de lila/bruna med knallgrön mun, är jag spekulant på om du fraggar dem någon gång. :)

Vad är den lilla vit/rosa korallen för något på näst sista bilden? Supersnygg!

/Madde

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Läckert Manne! Många fina bilder! :)

Knapparna på bild två, de lila/bruna med knallgrön mun, är jag spekulant på om du fraggar dem någon gång. :)

Vad är den lilla vit/rosa korallen för något på näst sista bilden? Supersnygg!

/Madde

Knapparna ska vara "red people eater" , googla så hittar du bättre bilder.. Mina upplever jag som mörkare än dom flesta av denna art.. Men väldans coola med munnen.. Har ingen fragg med går säkert o lösa senare..

Vitrosa är en cataphyllia jardenii .. LPS art.

Med vänlig hälsning, Manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Senaste:

Idag kom ett paket från Kina trakterna.. Min första beställda Nätdel har hittat hem.. Kopplade in den nu på eftermiddagen.. Har ju haft celebert besök av Lasse & Lisa..

Nätdelen funkar som den ska.. Vilket gör att jag kan Tacka för lånet T! , så löser vi en retur till dig på något sätt.

Har beställt en Äkta Mean Well också.. Får se när den kommer...

Slösurfade lite på ebay nyligen och chansade på lite fraggpluggar som redan är skickade.. Gjorde en liten testbeställning på pluggarna så får se vad för kvalle det är på dom när dom kommer hem..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPad 2 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varit på resande fot...

Var på Borås djurpark här om dagen.. En lång färd dit.. Sen Stim o stoj med kidsen där hela dagen.. In till göteborg efter det o checka in på hotellet för att sedan besöka Lasse/Lisa för o ha en trevlig kväll där.. Dagen efter blev det universeum så kidsen återigen fick leka av sig en del.. Personlig guide fanns med så man fick se lite annat också.. :):):) sen bar det ut till en känd butik i Lerum för lite inköp av stichodactyla tapetum anemoner.. 4 st fick följa med hem, samt en jättefin bubble Tip anemon för kuben.

Väl hemma så hade min doppvärmare fullständigt bränt sig så den gick hela tiden.. 30,4 grader i karet.. Öken... Dock så verkar inget ha dött för mig.. Ny doppvärmare ska i fortsättningen kopplas via powerbaren till ghl datorn , så GHLen åtminstone kan stänga av doppvärmaren vid ev framtida problem.. Nu på morgonen var tempen nere på 27 grader.

En annan roligare grej var att min meanwell nätdel hade kommit, även ett par påsar fraggpluggar av olika sorter hade hittat hit.. Så mina ebay inköp har hittat hem nu.. Supertrevligt..!

Ett tack till Lisa för den goda maten.

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPad 2 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låter som en trevlig tripp med roliga inköp. :) tur att allt klarat sig i karet.

/André

---

I am here: http://tapatalk.com/map.php?cjea21

Sent from my iPhone using Tapatalk

Var absolut något som kan upprepas igen via annat tillfälle.. Parken i Borås är absolut sevärd även om man har Skånes djurpark runt knuten jämfört med Borås.. Men nu skulle vi ändå göra en tripp till götet med en övernattning.

Anemonerna kan bli ett samlar objekt för min del.. Dock är ju utbudet i Sverige obefintligt , men "trenden" kommer kanske hit tillslut också.

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skönt att allt hade klarat sig i den höga temperaturen. Jag brukar koppla ur min doppvärmare juni-aug. Tycker det är bättre att det kan sjunka en grad extra på natten, så har man det till godo sen när solen drar på med värme...

Jag hade ingen värmare tidigare , tempen gick ner till runt 23 grader.. Upplevde då att tillväxten avtog.. Sen om det faktiskt hade med tempen o göra vet jag ej.. Så nu körde jag doppisen på 25 grader.. så gick det upp som högst 27-28 , vilket passade mig perfekt..

Jag har ju gjort det jag kan för att minimera värme till karet, i form av pumpar o belysning, så något extremt värme problem fanns inte innan .. Tills doppvärmaren sket sig..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPad 2 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

OK... Mitt kommer inte under 25-26 utan doppvärmare på sommaren.

25-26 funkar kanon.. Kruxet är ju om det blir sketvarmt ett par dagar.. Då kan det bli svårt o hålla tempen nere kanske.

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låter som en trevlig tripp norrut.

Kan det inte sluta krabba nån gång för dig Manne. Ja hade inte låtit så possitiv med raden av småstrul du råkat ut för.

När det gäller doppvärmare så kan ja bara ge tipset att skaffa en liten typ 50 W, då kommer den i princip aldrig att slå till och ifrån, dessutom blir den förliten för att kunna koka karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Var absolut något som kan upprepas igen via annat tillfälle.. Parken i Borås är absolut sevärd även om man har Skånes djurpark runt knuten jämfört med Borås.. Men nu skulle vi ändå göra en tripp till götet med en övernattning.

Anemonerna kan bli ett samlar objekt för min del.. Dock är ju utbudet i Sverige obefintligt , men "trenden" kommer kanske hit tillslut också.

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Okej. Jag sitter för tillfället på Ölands djurpark. Helt klart vettig, har inte så mycket att jämföra med då det var minst 10år sen jag besökte en djurpark. Hehe.

Ser fram emot lite bilder på anemonerna. :)

/André

---

I am here: http://tapatalk.com/map.php?r4knhw

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...