Gå till innehåll

_Manne_

Rekommenderade inlägg

Ett bakslag...

Då man hade riktigt kul i götet i lördags då var söndagen något sämre..

En av mina musslor kastade in handduken tyvärr , eller snarare är döende.. Men jag vet redan att loppet är kört..

Det var min bruna teardropp mussla som helt plötsligt hade en krans av pyramider på sig.. Vi snackar hundratal snäcker bara sådär plötsligt.. Så mantlen var inte ute som den skulle.. Så upp med den o borsta rent, då fanns även två borstmaskar närvarande.. Dvs då vet jag att loppet ser hemskt mörkt ut.. Men men musslan är städad o finns nu i kuben istället.. Lär bara vara ett tomt skal när jag kommer hem idag gissar jag..

Hade lite lågt Ca också om det kan ha försämrat läget för den.. Resterande musslor i närheten är upptagna och avborstande på skalet..

Ska hålla ett extra öga på pyramiderna.. Dom brukar inte vara något problem så länge populationen är låg.. Men på denna så blev det en explosion som jag missade verkar det som :(

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bara att bryta ihop och komma igen.

Kanske dags att införskaffa en liten pyramidsnäckskäkande fisk nu då?

Vilken fisk skulle det kunna tänkas vara?

Jag har en Sixliner, men har aldrig sett den äta någon pyramidsnäcka...

Jättetråkigt med musslan, Manne!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bara att bryta ihop och komma igen.

Kanske dags att införskaffa en liten pyramidsnäckskäkande fisk nu då?

Det är sorgligt men inte knäckande så karet ska tömmas.. Dock. Vad för liten fisk refererar du till ? , säg nu inte six liner utan något roligare mer exotiskt lagge!

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Usch vad trist. Men man ska aldrig ge upp hoppet så vi får hoppas den återhämtar sig.

Har aldrig hört talas om att någon faktiskt lyckats rädda en halvdöing till mussla.. Så har gett upp men hoppet finns ändå.. Blir nog ett tomt skal ikväll tyvärr..

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vilken fisk skulle det kunna tänkas vara?

Jag har en Sixliner, men har aldrig sett den äta någon pyramidsnäcka...

Jättetråkigt med musslan, Manne!

Det är tråkigt men ger inte mig så lätt.. Nu ska vi se vad lagge säger sen ang firre..

Har flera fiskar på önskelistan men ingen som tuggar pyramider.. Dock en som äter glasroser..

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tråkigt med musslan, var det den på bilden på förra sidan?

Har hört att leopard wrasse ska äta sniglarna, även Halichoeres chrysus​ ska äta pyramidsniglar.

Inte den musslan , en annan rackare..

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Ändrat av _Manne_
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gyltor är min tanke, fiskar ur Halichoeres- och Paracheilinus-släktena ska ta dem, kanske en bannagylta för färgens skull? Eller en snygg flasher-gylta kanske?

Några baksidor med dessa firrar då lagge ? , du vet ju på ett ungefär vad som finns i karet.

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Trisst Manne! De var den som stod i till höger om den stora, lite i snett bakom? Tyckte den var sjukt snygg! Hoppas du får rätt på pyramidsnäckorna!!

//Micke

Det var den.. Stod längst in mot revet så man såg aldrig ena sidan på skalet..

Inget att göra åt tyvärr..

Pyramiderna får man bekämpa med tandborste manuellt.. Fast en fisk vore kul om den är totalt revsäker på alla sätt .

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Enda problemet med bananfiskarna är att de är dödsförtjusta i att göra volter ut ur karet :-( Skyddsnät är verkligen rekommenderat... De bör helst hållas i en grupp med då de bildar "harem", en hane flera honor. Köp bara honor så byter den dominanta kön fungerar bra om du inte hittar en hane. Två hanar går ej ha ihop. De gräver ner sig i sanden om natten med, men det gör många läppfiskar så det är nog ingen överraskning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Enda problemet med bananfiskarna är att de är dödsförtjusta i att göra volter ut ur karet :-( Skyddsnät är verkligen rekommenderat... De bör helst hållas i en grupp med då de bildar "harem", en hane flera honor. Köp bara honor så byter den dominanta kön fungerar bra om du inte hittar en hane. Två hanar går ej ha ihop. De gräver ner sig i sanden om natten med, men det gör många läppfiskar så det är nog ingen överraskning.

Hade gärna hållt mig till ett ända ex, alt ett par (hane&hona)

Hoppar dom så gör dom det.. Hade fått leva med det tyvärr.. Finns en sarg runt glaset (glaskanten) dock inget skydd uppåt.. Lär inte bli det heller..

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Detta tål att tänkas på... Har gluttat extra mycket idag på karet o yttligare en mussla vill slå ihop sig mer än vad jag gillar.. Men nu ikväll under hela "blå" tiden så var den fint utslagen..

Den som jag förutsatt är "död" verkar vara just det.. Ser lite mantel nere i skalet som inte blivit "kaserat" ännu men den är död..

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...