Gå till innehåll

_Manne_

Rekommenderade inlägg

Snygga koraller Manne, tråden blir så mycke roligare att följa om du/man lägger in lita bilder då o då -popcorn-

Kommer mer ofta sen i tråden närväl karet har stabiliserat sig.. Drygt nu när karet håller på att gå igenom algfaser hela tiden.. Ser inte på topp ut kan jag säga.. Det dryga är ju att färgerna på korallerna verkar inte komma sådär direkt igen.. Blått är mest brungrått osv.. Hysterien suger en del i färgen om man jämför med innan.. Men jag har tålamod.. Iaf i denna hobby.

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Senaste:

Jobbar på att få bänken mer o mer klar.. Allt tar sådan tid..

Fått i två nya p.dispar , butiken ersatte utan tvekan.. Tummen upp där.

Min stora mussla från Ted har gått vidare nu.. Slog aldrig ut som den borde när jag fick hem den,, öppnade max hälften ca.. Väldigt tråkigt då den var bland det dyraste man köpt till karet...

Har köpt på mig Red Seas flytande fosfat/nitrat reducerare som jag tänkt prova mot cyanoalgerna just nu.. Planen var att koppla den flaskan på 4de kanalen på doserpumpen men nu visade det sig att där är metanol i vätskan, så jag antar att man inte kan ha den "öppen" på heltid då..

En trist grej till är att min system kamera larmar Err i displayen o tar ej några kort längre.. Verkligen bottentråkigt kan jag säga också.. Saknar ork o energi att ta tag i det problemet då jag testat med diverse tips redan utan bra resultat.

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tråkigt med musslan!

jag har också cyano nu, efter byte av kar, så jag tror inte det är något ovanligt!

du får önska dig en ny kamera av tomten! :)

Musslan var riktigt tråkigt.. En dyrgrip milt sagt..

Vill ju bi av med Cyanon omgående helst.. Dock utan redslime remover om jag själv får bestämma men tålamodet tryter ju tillslut.

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPad 2 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hade faktiskt den känslan när jag såg din mussla min ena va precis likadan, tråkigt när man lägger så mycket pengar på en mussla, nu är det ju iaf 2 musslor från han som har gått bort, hoppas att min andra får leva ett bra tag till!

Men tråkigt när det blir så!

Det är supertrist.. Man kan liksom inte göra något åt det.. , däremot får man bita sig i tungan nästa gång man ser dessa musslor till försäljning hos Ted.. För min del har jag haft väldans otur med just musslor därifrån..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPad 2 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tråkigt med musslan Manne!

Jag tar med min kamera upp nästa helg så får du låna den tills du fått ordning på din egen. Jag klarar mig fint med kompakten ett tag. :)

Annars hade jag kunnat låna ditt makro iofs. ;)

Du kan låna mitt macro istället om du vill.. Inte så mycket att fota på ändå i min burk just nu.. du har trevligare färger hos dig.

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPad 2 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Trist med musslan, vet precis hur det känns. Börjar Canon ge med sig ännu?

Absolut trist med musslan.. Ska ha kvar skalet sen när jag städat ur det.. Kan väl vara till något.. Cyanon verkar inte vilja som jag vill.. Men låter det gå ett tag till.. Kör red sea's ena preparat nu i lugn takt för att sänka fosfat/nitrat o hoppas på att det ska ta död på cyanon.

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPad 2 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det brukar ge med sig efter ett tag, så ha lite is i magen.

Isen finns men man vill se att det går åt rätt håll.. Sen att det tar tid , det är bara gilla läget.. Dock som alltid , man hade velat veta vad som triggar igång cyanon så man kan bekämpa redan från början..

Fick kisel i början , sen kom rejält grönt skit som även det försvann.. Tack vare att cyanon dränkte skiten, så något gott hade det med sig ändå..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPad 2 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Andy kom förbi igår i hjälpte till lite med bänken , så den kommer närmre o närmre ett färdigställande, dock så får jag hitta på en lösning till min driverlåda , då jag inte gjorde någon delning på sladden mellan ramperna o "dator" lådan som jag använder som driverlåda så får jag just nu inte in lådan under bänken , vilket gör att sista dörren inte går att montera just nu..

Skulle behöva en delning för sladd med 12 poler à 4 st , men det var knappast gratis när jag kollade på elfa när jag byggde rampen så det fick avstås just då..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle inte lita på en scartkontakt faktiskt , vill ha något som är mer säkert o ev skruva ihop honan/hanen..

Hittade inget kul för 12 poler på electrokit.. Hade dock varit hemskt bra o hitta något..

Alla tips mottages!!

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan en multikabel för studio/scen- bruk funka? De är ju vanligtvis gjorda för xlr-kontakter, och finns mer eller mindre med hur mycket kablar i som helst

Har en 12 polig kabel idag som är 0,75m2 /pol som jag letar kontakt till typen hane/hona så att den är lätt delar samtidigt garantera att inga glapp kan uppstå , kontakten måste klara 1000mA / trådpar.

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Manne, du får väl märka upp kablarna var för sig och sen dela på det hela, dra in burken under karet och sen sätta dig med mejseln och skruva ihop allt igen. :)

24 trådar tar inte så lång tid, värre med uppmärkningen kanske. :)

Det är fullt möjligt sen är det ju 24 trådar per ramp tyvärr.. Så det slutar med 48 trådar som ska delas o sättas ihop felfritt.. :(:(:(

Samtidigt ska det byggas ut med två strängar RB för moonlight mha jannes kort lösning med ghl styrning.

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...